  • 331. Data: 2018-08-26 17:06:52
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-26 o 15:23, (c)RaSz pisze:

> [...]
    > ćwierci miliona to już się robi DC, nie pamiętam. Jednak przewody
    > wstęgowe w takim przypadku też będą miały swoje zalety, ale i wadę: czy
    > w takie milionowe trakcje prądu stałego pioruny nie walą dość często?
    >
    > Zaznaczę, że pomysły są jednak niezależne: użycie "drutów" z tworzywa
    > powlekanego miedzią to jedno, a trakcja "wstęgowa" -- drugie. Bo i na
    > miedzi da się to zrealizować, z dość dobrym efektem. Wszak wtedy prąd
    > popłynie niemal całą objętością miedzianej wstęgi, co zwiększy
    > współczynnik "ilości prądu", do ilości metalu na jednostkę długości.

    W przypadku instalacji elektrycznych nie ma to najmniejszego sensu. Prąd
    niskiej częstotliwości płynie całym przekrojem przewodu, a robiąc takie
    przewody plastikowe z powłoką z miedzi po prostu będą miały zbyt mały
    przekrój. Czo innego prądy w.cz., które płynął po powierzchni przewodu
    tzw. efekt naskórkowości. Takie przewody od dawna już się stosuje.

    Poza tym Ameryki nie odkryłeś, bo już chyba w latach 60-tych zeszłego
    stulecia, albo i wcześniej produkowano przewody z nylonu pokrytego
    miedzią w formie spiralki. Produkowano go na masową skalę i z całą
    pewnością każdy miał z nim do czynienia. Tak kiedyś produkowano przewody
    do słuchawek telefonicznych. Z tym, ze tu nie chodziło o właściwości
    elektryczne, ale o dużą giętkość takiego przewodu. Nie dało się go
    lutować. Trzeba było używać złączek oczkowych zaciskanych specjalnymi
    szczypcami.

  • 332. Data: 2018-08-26 17:32:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello (c)RaSz,

    Sunday, August 26, 2018, 3:23:21 PM, you wrote:

> [...]
    > mi się, aby to dało radę robić elektrolitycznie? A pewne doświadczenie w
    > tym zakresie mam, "na praktykach" pracowałem w galwanizerni, no ale

    Cupalowe to były podkładki do wszelkich połączeń aluminium-miedź.
    Obecnie robi się przewody CCA czyli aluminiowe pokrywane miedzią ale
    poza ceną sensu większego to nie ma.

    Przy dużych przekrojach stosuje się aluminium wszędzie tam, gdzie
    połączenie jest stałe. Bo to najtańsze jest.

> [...]
    > nadawało, jedynie w domu nie za bardzo. Ale i pod dachem da się jakoś
    > zabezpieczyć taki przewód przed dopływem tlenu, co zmniejszy ewentualne

    Ale tworzywa nie przewodzą prądu a potrzebujemy przekroju
    przewodzącego.

> [...]
    > dawałoby efekt taki, że przewody wstęgowe miałyby "efektywnie
    > przewodzącą warstwę" niewiele gorszą od okrągłych. Czy mam to

    Ale po co kombinować? Efekt naskórkowości nie występuje przy prądzie
    stałym. Przy prądzie przemiennym 50 Hz głębokość wnikania wynosi
    prawie 10 mm dla miedzi, nie pamiętam współczynników dla aluminium ale
    nie powinno być jakieś radykalnej różnicy. To daje przekrój dla
    przewodu okrągłego ponad 300 mm?. Przy 110 kV i 20 A/mm? daje to moc
    ponad 1 GW.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 333. Data: 2018-08-27 11:02:37
    Temat: Re: Jak znale?? up?yw pr?du w ?cianie?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bez indukcyjnosci, skoro opor dla DC i impedancja dla AC sie zgadza.

    Ano właśnie. Moim zdaniem to ma charakter czysto rezystancyjny.

    > Biorac pod uwage ten prad w pojedynczym kablu stwierdzony cęgami -
    > wyglada mi to najbardziej na przeplyw linia do uziemienia w centrali.

    Mi też...

    > Kolego Q - opisz Orangowi sytuacje, to moze sie choc dowiemy gdzie to
    > znika :-)

    Zobaczymy co powie ten magik dzisiaj, jak nic nie wyduma to opiszę to
    Orangowi :)

  • 334. Data: 2018-08-27 11:03:33
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gdzies w pasmie danych DSL, a spodziewam sie, ze tam ktos internet ma
    > podlaczony.

    Może ma, a może nie ma (jest w bloku Vectra i UPC)... a może zanim dojdą,
    to miną tygodnie :)

  • 335. Data: 2018-08-27 11:07:39
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:

    > Może wyluzuj, ja tam nie mam zamiaru mieszkac w obozie, a troche czasu w
    > swoim zyciu mieszkałem :-/

    Czy TN-C i brak różnicówki nie są niebezpieczne? Utrzymywanie takich
    instalacji mimo technicznych możliwości ich poprawy (i to wcale nie za
    wielkie pieniądze) to IMO niepotrzebne ryzyko.

  • 336. Data: 2018-08-27 11:17:00
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Przy dużych przekrojach stosuje się aluminium wszędzie tam, gdzie
    > połączenie jest stałe. Bo to najtańsze jest.

    Nie płynie na stykach? Nie utlenia się?

  • 337. Data: 2018-08-27 11:19:28
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > Ja mam grzejnik Stiebel Eltron. Temperatura jest taka, jak nastawię.
    > Żadnych wahań, żadnej zależności od przepływu. Na wyświetlaczu mam
    > przepływ w litrach na minutę i bargraf pokazujący moc pobieraną z sieci.

    To masz jakiś "inteligentny". Te, które ja widziałem, nie miały
    wyświetlacza, bargrafu ani regulacji mocy. Kilka grzało na full i nawet
    była regulacja temperatury -- przez zdławienie przepływu) a jeden miał
    trzy sekcje załączane w zależności od przepływu.

  • 338. Data: 2018-08-27 11:19:58
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Dlatego jak już będziesz wiedział co jest grane to załóż nowy wątek i
    > tam napisz bo w tym się zgubi.

    Jeśli będę wiedział...

  • 339. Data: 2018-08-27 11:23:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 09:17:00 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Nie płynie na stykach? Nie utlenia się?

    Stosuje sie profesjonalna zlaczke, to sie nie utlenia :-)

    J.

  • 340. Data: 2018-08-27 11:27:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 09:07:39 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Czy TN-C i brak różnicówki nie są niebezpieczne? Utrzymywanie takich

    troche sa ... ale o ilu przypadkach porazenia w mieszkaniu slyszales ?

    Gorzej, jak sie okaze, ze po 50 latach to aluminium sie latwo urywa.
    Albo faza, albo N-PE ...

    > instalacji mimo technicznych możliwości ich poprawy (i to wcale nie za
    > wielkie pieniądze) to IMO niepotrzebne ryzyko.

    Zartujesz - prucie wszystkich scian.

    J.