  • 321. Data: 2018-08-24 16:49:59
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2018 13:29:03 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > I szeroka i niżej, więc pewnie ryzyko niewielkie... z drugiej strony czy
    > ciepła woda w ogóle wylatywałaby tą wylewką, jeśli ciśnienie zimnej byłoby
    > dużo większe?

    Cisnienie zimnej to jest wysokie w rurze, przed zaworem.
    A za zaworem tylko takie, zeby przepchnac przez wylewke.

    No chyba, ze ktos chce mocny prysznic, zawor otwarty, sitko stawia
    opor i cisnienie na wlocie cieplej wody wysokie.

    J.

  • 322. Data: 2018-08-24 17:15:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.08.2018 o 15:29, Queequeg pisze:

    > Właśnie te miałem na myśli, nie przepływowe grzejniki, które tak naprawdę
    > są o kant d... rozbić, bo temperatura zależy w nich od przepływu (nawet w
    > tych niby-inteligentnych, które tak naprawdę mają np. trzy grzałki i trzy
    > obwody, włączane przy różnych przepływach).

    Ja mam grzejnik Stiebel Eltron. Temperatura jest taka, jak nastawię.
    Żadnych wahań, żadnej zależności od przepływu. Na wyświetlaczu mam
    przepływ w litrach na minutę i bargraf pokazujący moc pobieraną z sieci.

    P.P.

  • 323. Data: 2018-08-24 18:33:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-08-24 o 11:28, Queequeg pisze:

    > Mnie też to interesuje :)

    Dlatego jak już będziesz wiedział co jest grane to załóż nowy wątek i
    tam napisz
    bo w tym się zgubi.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 324. Data: 2018-08-24 19:52:41
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 09:38:50 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

    > Myslalem, ze o Kontomierzu piszesz.
    >
    > Tam obiecuja, ze haslo twojego komputera nie opuszcza - lokalny skrypt
    > siega na strone banku, sciaga dane, a potem sie konczy i haslo znika
    > gdzies w RAM..

    I jak ci sie na konto ktos wlamie to potem sie tlumacz bankowi ze wpisales haslo
    "tylko" w aplikacje firmy trzeciej...
    Tak czy siak, ten aspekt powinien byc rozwiazany przez te regulacje o ktorej
    wspomniales.

    > No wlasnie. A u nas sie tak nie da, taki dobry system mamy.

    Jak nie? Chyba sa banki co oferuja obsluge czekow. Chyba nie wszystkie ale jak tak to
    ci go wyprocesuja. Choc pewnie wyjdzie drozej niz przelew.

    Ja tam a czekami nie tesknie ale one wcale nie takie gupie. Bo tam ludzik siedzi i w
    usiech zazwyczaj jednak odpowiedzialny jest...

    A przelew leci bez problemu, dlatego mamy nowa regulacje cofajaca te bledne
    przelewy...

    > Na razie efekt bedzie taki, ze samochodu nie masz, i pieniedzy nie
    > masz.
    > Na pocieszenie - moze kiedys sprawca pojdzie siedziec :-)

    U nas w sumie tez tak mozna. Siadasz z gostkiem, piszecie umowe, robisz przelew, on
    mowi ze idzie siku zanim przelew dojdzie i juz nie wraca.
    A konto na slupa.
    I co, zatrzymasz go zeby ci sie na zlosc poszczal w krzeslo?
    A moze sie u notariusza lub przynajmniej na komisariacie umawiac? :)

    czy ma dobra opinie. Zaskakujaco sprawnie to dziala dla pewnych spolecznosci.

    > W jakims zapyzialym miasteczku moze to i dziala, w takim NY nie moga
    > sie wszyscy znac.

    Dlatego sie rozwijaja i zmieniaja. Ale jak widac jakos im to nie przeszkadza.

    > Dziwne. Co sie zmienilo ?

    Markety sie rozwinely. Ale jak widac z opisu ponizej, nadal nie oferuja takiego
    wachlarza aby wszystko ubic.
    Dlatego smierc sklepikow nadal sie nie odbyla.

    teska. Rozmiar podobny, asortyment tez. No, moze poza wyborem.
    stronach wybor jest duzy. Ale przesylka trwa...

    > A ponoc US Mail dziala bardzo sprawnie.

    Dziala jak dziala.
    Scenariusz:
    https://postcalc.usps.com/
    Los angeles centrum -> nowy meksyk pipidowa:
    czas dostawy 3 dni, koszt 7-18$
    https://postcalc.usps.com/Calculator/MailServices?co
    untry=0&ccode=US&oz=91791&omil=False&dz=87801&dmil=F
    alse&mdt=8%2F24%2F2018&mdz=12%3A59&m=12
    W sumie takie stawki sa dla wysylki krajowej.
    Niby nie tak zle. Ale to jednak 30-60pln za paczke.

    > Aaa, czyli ostatni kabel miales na mysli, nie łacza zagraniczne.

    Tak.

    > Niewatpliwie ... ale kto by sie w prowincje zapuszczal :-)

    Polowa populacji? :)

    szerokopasmowego internetu. Zdziwisz sie jak to wyglada w malych _miasteczkach_.
    broadband jest i statsy uznaja za spelnione. A ze stronki sie wczytuja kupiato albo
    limit jest na 2-5-10GB/msc to juz w statsach nie bruzdzi.

    > Musze przyznac, ze na niemieckiej wsi LTE bardzo dobrze chodzil.

    Jak chodzi to chodzi. U nich tez chodzi. Tylko nie wszedzie :)

    > Ciekaw jestem, czy nie jestes wyjatkiem.
    >
    > W kazdej wsi mozna sobie swiatlowod zamowic ?

    Wiem ze jestem wyjatkiem :)
    Tepsa dawala neostrade "do" 10mbit a wyciagalo 7 z drobnymi.
    Ale moja gmina ma ten swiatlowod wszedzie pociagniety. Co ciekawie firma wioskowa,
    ugadala sie z tauronem i maja podwieszony ten swiatlowod na slupach energetycznych.
    Czyli byle lolek moze. Nie trzeba byc bonzem. To pewnie nie regula ale wiesz, w usa
    miasto nie moze klasc wlasnej infrastruktury telco.
    Znaczy sie nie zawsze moze. I ludki o to tam walcza zeby mogli bo telekomy ich wala
    bezlitosnie...

    > Taaa ... z naciskiem na spojnie.
    > 70 na licznik i spokojnie ...
    > Katastroficznie ... a to zalezy od dystansu, 600km to juz troche trwa,
    > jak nie ma autostrady.

    no te 70 to tak zle nie jest.
    szczegolnie jak sie wezmie pod uwage ze na autostradzie sporo ludzi jezdzi kolo
    100-ki.
    Temu co lubi jechac 140 rzeczywiscie krajowkami sie pojedzie kiepsko.
    Ale zle nie ma. w usa dozwolone jest w wiekszosci 110. Czasem 130.
    Tyle ze u nich drogi proste wiec jedzie sie szybciej. Ale w praktyce wiecej godzin
    schodzi na jazde. Co lepsze?
    Jechac szybko 2h czy wolniej 1h?
    Bo u nas sredni dystans pewnie mniejszy.
    Tyle ze wtedy oni siadaja w samolot a auto wynajmuja na miejscu...
    Ale jak juz porownamy sie do takiej szwecji czy irlandii to zle nie wygladamy...

    > No ale ... czy producent maki ma znaczenie ?

    Dla mnie nie, ale to przyklad. Z czekolada, proszkiem, serem juz raczej jest nieco
    inaczej.

    jest. Tylko kapsulki zelowe z plynem. Cale 3-4 rodzaje.

    > Moze wiecej nie trzeba :-)
    >
    > Ale widze ze jest ... w internecie.

    Ano jest. Tylko trzeba zamowic i za przesylke zaplacic. Dlatego te mniejsze sklepiki
    z innym wyborem nadal tam sa. A u nas wybor duzy w markecie...

    > Az tak niska, zeby kurier mogl zostawic pudlo pod drzwiami, to jeszcze
    > nie jest :-)

    Ale za to po gebie trudniej dostac, rzadziej wybijaja szyby w autach, auta rzadziej
    kradna, wlamania rzadkie.
    A juz kulke dostac to wogole trza miec pecha.
    Podobnie nozem czy kwasem. A jednak gdzie indziej szanse na takie "rozrywki" wieksze.

    metropolitalnej czesci tych krajow. W miastach jest niezle, w miasteczkach juz tak
    fajnie nie jest.

    > U nas na wsi tez jest inaczej.
    >
    > Rodzina np do sklepu nie chodzi. Sklep przyjezdza do niej. Ale zakupy
    > lepiej dzien wczesniej zamowic.

    Teraz to wsioki maja auta i do miasta jezdza do marketu.
    U siebie na wsi to w lokalnym sklepie nie bylem juz chyba ze 4 lata a wczesniej to
    nawet nie pamietam po co zabladzilem tam.
    Reszte sie na wies w bagazniku przywozi, mleko z tesco jest a nie od krowy...

  • 325. Data: 2018-08-24 20:56:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-24 o 15:29, Queequeg pisze:
> [...]
    > tych niby-inteligentnych, które tak naprawdę mają np. trzy grzałki i trzy
    > obwody, włączane przy różnych przepływach).

    Grzejnik? Dla mnie to, to co bywało w kształcicie akordeonu z żeliwa. :-)
    A podgrzewacz przepływowy faktycznie załącza te sekcje, ale mimo to
    załączone sekcje są regulowane.
    Zastanawiałem się dlaczego czujnik temp jest na wejściu. Widocznie
    szybciej działa regulacja licząc przepływ i temp na zasilaniu.

    Robert

  • 326. Data: 2018-08-25 01:23:14
    Temat: Re: Jak znale?? up?yw pr?du w ?cianie?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..

    > Tzn. posprawdzać mu impedancję przy różnych częstotliwościach? Niby

    Ano, o to mi biega.

    > generator mam (choć do kilkuset kHz), mierniki też mam, tylko pytanie czy
    > zwykłe multimetry na zakresie AC pokazują dobrze, jeśli częstotliwość nie
    > jest 50 Hz :)

    To z początku po prostu przedzwoń sam miernik, a potem sobie porównasz ch-kę
    zdjętą już z docelowym obwodem.

    > Nie zmienia się w ogóle. Chyba że ta linia jest zwarta z uziemieniem
    > gdzieś na centrali...

    Przypuszczam, że wątpię. Jeśli to ma cokolwiek wspólnego z portem abonenta,
    to system dawno powinien wykryć, że coś jest nie-halo. Na starych
    elektromechanicznych niewielkie (powiedzmy...) przzyziemienie, pewnie
    zostało by olane, że się gdzieś kabel rozszczelnił i załapał trochę błotka z
    deszczu z poprzedniego dnia. Ale wtedy zwykle pierdykało wszystko, co idzie
    uszkodzonym kablem, jesli nie przez dziwne zachowanie urządzeń, to wykryto
    by sprawę przez spadek ciśnienia w kablu.

    > Też się nie zmienia.

    > Byłaby mniejsza.

    Przy żarówie wiadomo. Przy spiralce trudno jednoznacznie orzec. Jednak chyba
    opornik drutowy ze specjalnego drutu nie powinien sbytnio zależzeć od
    temperatury?
    No, nie zmienia się, więc próbuję sobie wylistować urządzenia, które a. mogą
    mieć na sobie 220/230, b. których impedancja zrównana jest z rezystancją, c.
    które mogły być zapomniane, np. mały grzejnik w jakimś mało uczęszczanym
    miejscu, pomieszczeniu, może nawet "niefarelkowy", więc cichy i nie słychać,
    że pracuje. Na 99% IMHO nie jest to doziemienie na centrali, bo jużz dawno
    by to zauważono. Tym bardziej, że jest bardzo stabilne, a obce doziemienia,
    raczej by choć trochę pływały.
    Ewentualnie bardzo rzadki przypadek, że gdzieś jest stały upływ przez jakieś
    guano, "zasilany" stała wilgotnoscią... ale wtedy elektroliza... nie,
    odpada. Doziemienie musiało by być zrobione rozmyślnie, żeby dać tak
    stabilny parametr oporności. Inaczej styk by się ruszał, przysyfiał,
    zmieniając tym samym wartość i skutki, z figurami Lichtenberga w końcu.
    Tak sobie pomyślałem, aby spróbować zamiast domyślać się, co jest po drugiej
    stronie, zajrzeć od dupy strony i eliminować to, czego tam nie może być.
    Czasem szybciej tak...

    > Tylko czy wtedy byłaby podłączona do mojej fazy, a neutralny byłby brany
    > z innego miejsca?

    A czemu by nie?
    Jak stara instalacja c.o., to nawet do niej doziemione. Jeśli doziemione, a
    różnica w oporności tyle, co z przewodu "zerowego" i bednarki na podstacji,
    a nie coś podłączone. Czyli np. jakiś stary piec, (niekoniecznie) zacięty
    układ wykonawczy, nie wiadomo, ze pod prądem, itd, itp. Latem nie w użyciu,
    zimą może zacząć się kłopot, że nagle piec dostał pierdolca, bo się nie
    zorientowano, że ma pokutasione zasilanie. I będą dochodzić, czemu w domu
    zimno, niekoniecznie tym "twoim".
    Pomierzyłem u siebie kiedyś, ile jest między zerem, a ziemią, równo 1 om.
    Jaki problem powrót pociągnąć z konstrukcji budynku, zamiast z przewodu N?
    Że niebezpiecznie? Cóż...

    BTW. Nie pamiętam, czy wypróbowałeś pomysł taki:
    szukacz przewodów w ścianach, wykrywający, czy płynie w nim prąd. Zapnij
    może na ten przewód jakiś generator o znaczącej mocy i odpowiednio innej
    częstotliwości, niż 50 Hz, połaź z cewką i wzmacniaczem, odszukując całą
    drogę, gdzie będziesz słyszeć ton, telefon leci napowietrznie? Przylukaj,
    czy na zewnątrz, zblizając cewkę do przewodów linii, usłyszysz ton
    świadczący, że to tym przewodem idzie... Ostatecznie jakieś małe w.cz. i
    małe radyjko na fale długie, im bliżej przewodu, tym lepiej zagra. Ja
    robiłem coś nieco innego, że RBM-1, nastawiałem ok. 1500 kHz, w miejsce
    mikrofonu audio z magnetofonu (Tonette to była), załaczone nadawanie, a ja
    na spacer z psem z małym radyjkiem na średnie, słuchałem muzyki. Antenę
    stanowiło kłębowisko drutu, acz dostrojone matcherem (wbudowanym w RBM-1),
    rozwieszone po pokoju. Kilka razy tak. Ty możesz zrobić sobie coś
    modulowanego, albo ton, albo jakaś ulubiona muzyka, może słuchawki, jakieś
    małe radio i jedziesz Waść po ścieżce. Jak będziesz mieć szczęście, to nawet
    wyznaczysz, lub chociaż oszacujesz, z fali stojącej, jak daleko jest to
    doziemienie. Tak zmierzyłem długość jednego z korytarzy z MRU, chodząc na
    dole z małym radiem na długie (Warszawa I, chyba tuż przed zawaleniem się
    masztu w Konstantynowie) i "zaznaczając" w pamięci, gdzie miałem dwa dip-y.
    Wyszło mi ok. 800 metrów, pomyliłem się o kilkadziesiąt. Dwa dipy określają
    długość połowy fali, wykorzystałem jedynie falę stojącą, licząc na to, ze
    korytarz będzie totalnie niedopasowany do fali radiowej i fala stojąca
    powstanie.

    A... jeszcze jedno - zdarzyło mi się, że pralka, zachowywała się bardzo
    dziwnie. Silnik kręcił na wyłaczonej pralce, jak prała, to miała problem z
    rozkręceniem się, przy wirowaniu silnik potrafił nagle pracować dość głośno,
    nie kręcąc sie zanatdo szybciej.
    Się okazało, że przyczyną było doziemienie... przez uszkodzoną spiralę
    grzałki, prąd omijał parę obwodów i silnik potrafił dostac nagle dziką fazę
    tam, gdzie nie powinno być nic. Czyli np. zamykał się obwód, choć
    programator stał na zero. I silnik zapierniczał zgodnie z ustawieniami
    pozostałych krzywek. Grzałkę dałem nową, ale niepotrzebnie, gdyż usiłując
    usunąć niewielki wyciek, może jedno wytarcie szmatą na pranie, dotknąłem
    obudowę bębna w miejscu korozji, tam, gdzie kapało, chciałem to zalepić,
    dostęp nawet był. Ale jak palec wszedł w otwór i jeszcze miał miejsce, to
    dopiero zauważyłem, co mi groziło przy dalszym używaniu, grzałkę wyjąłem...
    mam gdzieś nówkę sztukę, w pełni sprawną, moc 2 kW, śmiganą przez może 5
    minut, nawet nie wiem, czy zdążyła raz zagrzać... Chyba sobie kuwetę do
    fotografi zrobię :) Gdzie wywoływacz musi mieć np. 20.1 stopni :)
    Poszukałbym, czy w obejściu jest jakieś urządzenie elektryczne typu
    grzejnik, może wyłączone, ale przez dziką ziemię zrobił się obwód jak u mnie
    w pralce, daje oporność, oby się w końcu nie przegrzało...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

    ---
    Avast.

  • 327. Data: 2018-08-25 01:39:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    ps.com...
    > Pomysl jak by sie w polsce nerw podniosl jakby taki orange wstrzykiwal
    > reklamy w strone na ktorej tych reklam oryginalnie nie ma. A tam takie
    > cyrki sie dzieja...

    To nawet u nas nie nowość. Jeszcze w ubiegłym tysiącleciu, wypróbowałem
    sobie jednego opa, alternatywnegoi do 0202122, gdzie bylo za darmo, od razu
    po wdzwonieniu się, można korzystać. I nagle, podczas przeglądania stronki
    na której na pewno reklam nie ma, tu i tam trochę ich wyskoczyło. Wyglądało
    to trochę tak, jakby stroną główną była ta z reklamami, a ta, którą
    otwierałem, to była strona w ramce tej od reklamy.

  • 328. Data: 2018-08-25 09:43:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-25 o 01:23, HF5BS pisze:
    > Nie pamiętam, czy wypróbowałeś pomysł taki:
    > szukacz przewodów w ścianach, wykrywający, czy płynie w nim prąd. Zapnij
    > może na ten przewód jakiś generator

    Było. Sezon 2, odcinek 157. :-)

    Robert

  • 329. Data: 2018-08-26 13:40:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Friday, August 24, 2018, 1:11:56 PM, you wrote:

    > Profesjonalne, aluminiowe kable? Jaką aluminium ma tam zaletę względem
    > miedzi?

    Cenę. Przy większych przekrojach ta zaleta zdecydowanie przeważa. Już
    przy przekroju miedzi 4x10 (przyłącze domowe) cena aluminium 4x16 jest
    ok. 3-krotnie niższa. Do domu mam teraz aluminium 4x25 i warkocz
    kosztował grosze. Taki mniej więcej:
    https://elektrocave.pl/pl_PL/p/Przewod-napowietrzny-
    AsXSn-4x25-samonosny/606

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 330. Data: 2018-08-26 15:23:21
    Od: "(c)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    > Queequeg:
    > Cenę. Przy większych przekrojach ta zaleta zdecydowanie przeważa.

    Onegdaj jacyś poprawiacze (nie pamiętam, ale niewykluczone, że w naszym
    kraju) wymyślili, aby robić przewody Cup-Al-owe (wydaje mi się, że
    spajanie Al-owego przewodu, z Cuprum-ową powłoką, to dość trudna
    zabawa?). Chyba większość nie-młodych tu-bywalców ów pomysł pamięta.
    Jak napisałem: technologia zbyt banalną raczej nie jest, bo nie wydaje
    mi się, aby to dało radę robić elektrolitycznie? A pewne doświadczenie w
    tym zakresie mam, "na praktykach" pracowałem w galwanizerni, no ale
    szerszej teorii tam nie zapodawali.

    Ale... Ale przecież lepszym "podkładem" dla miedzi byłyby jakieś dobrze
    dobrane tworzywa sztuczne. Wszak jeszcze to-to lżejsze od glinu, i sporo
    tańsze (za metr bieżący). Wadę ma jedną: palność. No ale na słupy by się
    nadawało, jedynie w domu nie za bardzo. Ale i pod dachem da się jakoś
    zabezpieczyć taki przewód przed dopływem tlenu, co zmniejszy ewentualne
    efekty pirotechniczne.

    Można by robić przewody okrągłe, ale wydaje mi się, że lepszym
    wykonaniem byłyby wstęgowe, bo:
    jak wiadomo prąd (weźmy pod uwagę na razie stały) nie płynie "w
    objętości" przewodu, lecz po jego powierzchni, bo ładunki (czy to +, czy
    minus) wypychane są "jak najdalej od siebie". Co przemawia za "drutami"
    okrągłymi. Lecz w przypadku przesyłania siecią napięcia "tam i z
    powrotem", owa powierzchnie wcale okrągła być nie musi, bo w układzie,
    gdy plusy i minusy (a i fazy takoż) płyną przez sąsiadujące ze sobą (o
    grubość wyliczonej izolacji) warstwy -- wzajemne oddziaływanie ładunków
    dawałoby efekt taki, że przewody wstęgowe miałyby "efektywnie
    przewodzącą warstwę" niewiele gorszą od okrągłych. Czy mam to
    spostrzeżenie rozwinąć?

    Jednak to wymaga pewnych badań, bo standardowa częstotliwość sieciowa,
    te 50, czy 60 HZ -- niekoniecznie byłaby optymalną, jeśli chodzi o ten
    opisany przeze mnie efekt. Który można by określić "naskórkowym" -- ten
    termin chyba już w elektryce funkcjonuje? No to dodajmy tu przydomek
    "beta"...

    Pojawi się też problem związany z tym, że zwiększenie powierzchni
    oddziaływania kolejnych faz (w tym układzie "wstęgowym), mające na celu
    zwiększenie efektu naskórkowego, spowoduje, że trakcja będzie miała
    zwiększoną pojemność elektryczną, co przy prądzie zmiennym generować
    musi straty. Lecz można przecież je zmniejszyć, przez to, że przesyłać
    nią można prąd stały, ale też i wolnozmienny. Który, oczywiście, na
    końcu trakcji trzeba będzie "przerobić" na częstotliwość standardową, za
    pomocą (najpewniej) silnika sprzężonego z prądnicą. No cóż, to koszty
    podnosi, niewątpliwie.

    Układ warstw widzę np. taki (cyfry oznaczają kolejne fazy):
    0-1b-2-3-1-2-3b-0
    -- gdzie fazy z przyrostkiem "b" to taki dodatek, dla zapewnienia
    zwiększonego efektu naskórkowego. Tymi przewodami nie jest dostarczane
    "napięcie robocze", a jedynie "kompensujące", czyli żadna moc nie jest
    pobierana na końcu przewodu. Ta warstwa ma tylko i wyłącznie wpływać na
    sąsiedni przewód.

    No cóż, pewne problemy takie wstęgowe "druty" z tworzywa powlekanego
    miedzią by rodziły, np. łączenie dwóch kawałków tylko przez zaciski, bo
    lutowanie odpada. No i wielce nie-łatwe będzie "oprawianie" przewodu,
    czyli "wyjmowanie" z niego tych kolejnych warstw, celem połączenia ich z
    innym przewodem, czy urządzeniem odbiorczym. Ale tak mi się wydaje, że
    wybrane fragmenty trakcji można by dzięki nim znacznie po-tanić. Czy da
    się na tym oprzeć trakcję HV, dajmy na to milion V? Ale chyba powyżej
    ćwierci miliona to już się robi DC, nie pamiętam. Jednak przewody
    wstęgowe w takim przypadku też będą miały swoje zalety, ale i wadę: czy
    w takie milionowe trakcje prądu stałego pioruny nie walą dość często?

    Zaznaczę, że pomysły są jednak niezależne: użycie "drutów" z tworzywa
    powlekanego miedzią to jedno, a trakcja "wstęgowa" -- drugie. Bo i na
    miedzi da się to zrealizować, z dość dobrym efektem. Wszak wtedy prąd
    popłynie niemal całą objętością miedzianej wstęgi, co zwiększy
    współczynnik "ilości prądu", do ilości metalu na jednostkę długości.

    Jak to widzicie?

    --
    Goszyści, zamiast rzetelnego programu nakierowanego na rozwój
    gospodarczy -- serwują pasztet dobrze brzmiących hasełek, których