    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Date: Sun, 26 Aug 2018 17:32:09 +0200
    <1...@g...com>
    <2...@4...net>
    <e...@g...com>
    <4...@t...no1>
    <1em4ux23z3ema$.1nrq68f0dfp2e$.dlg@40tude.net>
    <d...@t...no1>
    <4990578314$20180826134031@squadack.com>
    <5b82a9c5$0$590$65785112@news.neostrada.pl>

    Hello (c)RaSz,

    Sunday, August 26, 2018, 3:23:21 PM, you wrote:

    > Onegdaj jacyś poprawiacze (nie pamiętam, ale niewykluczone, że w naszym
    > kraju) wymyślili, aby robić przewody Cup-Al-owe (wydaje mi się, że
    > spajanie Al-owego przewodu, z Cuprum-ową powłoką, to dość trudna
    > zabawa?). Chyba większość nie-młodych tu-bywalców ów pomysł pamięta.
    > Jak napisałem: technologia zbyt banalną raczej nie jest, bo nie wydaje
    > mi się, aby to dało radę robić elektrolitycznie? A pewne doświadczenie w
    > tym zakresie mam, "na praktykach" pracowałem w galwanizerni, no ale
    > szerszej teorii tam nie zapodawali.

    Cupalowe to były podkładki do wszelkich połączeń aluminium-miedź.
    Obecnie robi się przewody CCA czyli aluminiowe pokrywane miedzią ale
    poza ceną sensu większego to nie ma.

    Przy dużych przekrojach stosuje się aluminium wszędzie tam, gdzie
    połączenie jest stałe. Bo to najtańsze jest.

    > Ale... Ale przecież lepszym "podkładem" dla miedzi byłyby jakieś dobrze
    > dobrane tworzywa sztuczne. Wszak jeszcze to-to lżejsze od glinu, i sporo
    > tańsze (za metr bieżący). Wadę ma jedną: palność. No ale na słupy by się
    > nadawało, jedynie w domu nie za bardzo. Ale i pod dachem da się jakoś
    > zabezpieczyć taki przewód przed dopływem tlenu, co zmniejszy ewentualne
    > efekty pirotechniczne.

    Ale tworzywa nie przewodzą prądu a potrzebujemy przekroju
    przewodzącego.

> [...]
    > objętości" przewodu, lecz po jego powierzchni, bo ładunki (czy to +, czy
    > minus) wypychane są "jak najdalej od siebie". Co przemawia za "drutami"
    > okrągłymi. Lecz w przypadku przesyłania siecią napięcia "tam i z
    > powrotem", owa powierzchnie wcale okrągła być nie musi, bo w układzie,
    > gdy plusy i minusy (a i fazy takoż) płyną przez sąsiadujące ze sobą (o
    > grubość wyliczonej izolacji) warstwy -- wzajemne oddziaływanie ładunków
    > dawałoby efekt taki, że przewody wstęgowe miałyby "efektywnie
    > przewodzącą warstwę" niewiele gorszą od okrągłych. Czy mam to

    Ale po co kombinować? Efekt naskórkowości nie występuje przy prądzie
    stałym. Przy prądzie przemiennym 50 Hz głębokość wnikania wynosi
    prawie 10 mm dla miedzi, nie pamiętam współczynników dla aluminium ale
    nie powinno być jakieś radykalnej różnicy. To daje przekrój dla
    przewodu okrągłego ponad 300 mm?. Przy 110 kV i 20 A/mm? daje to moc
    ponad 1 GW.

    [...]

    --
    Best regards,