  • 41. Data: 2009-04-06 13:19:42
    Temat: Re: Jak zmierzyć ilośc prądu w akumulatorze?
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    n wrote:

    > Ustawić go na wolty stałe 20 (trzecia pozycja w lewo od wyłączenia)
    > Druty wetknąć w dwie dolne dziury (V, COM)
    > Zmierzyć napięcie jałowe (bez żarówek)

    Czyli jednak moge ten miernik po prostu podłączyć do akumulatora?

    > Podłączyć żarówki , odczytać napięcie spadające w czasie
    A jak podłączyć? I czy powinna być to jakaś stała wielkość? Powiedzmy 100W
    żarówka czy nie ma zanczenie jakie to żarówki?

    --
    Pesymista to optymista z bagażem doświadczeń

  • 42. Data: 2009-04-06 13:26:32
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Żarówka pobiera tyle mocy ile wunika z prądu przepływającego przez nią.
    > A ten zależy od napięcia źródła zasilania i rezystancji (oporu) żarówki
    > I=U/R. Ale rezystancja żarówki zmienia się gdy zmniejszasz napięcie
    > zasilania bo maleje temperatura żarnika. Im słabiej - bardziej na
    > czerwono żarówka świeci tym większą ma rezystancję.

    Zgodnie z tym twierdzeniem to żarówki powinny być jednorazowego użytku albo
    posiadać stabilizatory tak jak świetlówki.

    Najpierw na korepetycje z elektrotechniki a potem radzić innym na forum.

    Zbyszek

    PS.
    I jeszcze trza by było wzoru na moc się nauczyć.

  • 43. Data: 2009-04-06 13:35:53
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbyszek pisze:

> [...]
    >
    > Zbyszek
    >
    > PS.
    > I jeszcze trza by było wzoru na moc się nauczyć.

    Zgadza się mój błąd. Przy niskiej temperaturze jest mniejszy opór. Ale o
    co chodzi ze wzorem na moc to nie rozumiem.

    MD

  • 44. Data: 2009-04-06 13:36:24
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Najpierw na korepetycje z elektrotechniki a potem radzić innym na forum.
    >
    > Zbyszek
    To się przyda, ale w sumie nie napisał aż tak źle.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 45. Data: 2009-04-06 13:57:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Ale żarówka zawsze pobiera tyle ile na niej napisano np. 100W.

    Napis moze byc zatarty, albo pomylony, albo napiecie nie takie jak
    trzeba, albo moze cie interesowac ile dokladnie watt pobiera
    zarowka "100W"

    > Stopień naładowania. Potrzebuje wiedzieć np. ile bedzie świecić
    > żarówka 100W
    > podłączona do tego akumulatora.

    No to masz dwa problemy:
    -zmierzyc rzeczywista pojemnosc tego akumulatora, bo zapewne jest
    inna niz napisana .. i co gorsza sie zmniejsza.
    Najlepiej naladowac do pelna, podlaczyc zarowke, dwa mierniki i
    spisywac parametry rozladowania co pewien czas.

    -okreslic stopien naladowania .. i jest to zadanie trudne. Bo w
    zasadzie do dyspozycji jest tylko napiecie, a to sie mocno zmienia
    w zaleznosci od temperatury, pradu obciazenia, historii
    poboru/ladowania przez ostatnie godziny, itp. Latwiej aerometrem,
    ale w znanej baterii.

    Mozna to zrobic monitorem ladunku, tylko musi pracowac caly czas -
    a co najmniej od ostatniego pelnego ladowania i rozladowania.
    Tak sie to robi w laptopach.

    J.

  • 46. Data: 2009-04-06 13:58:58
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Mario pisze:

    > Zgadza się mój błąd. Przy niskiej temperaturze jest mniejszy opór. Ale o
    > co chodzi ze wzorem na moc to nie rozumiem.

    Dodam jeszcze, że kiedyś były żarówki węglowe, które miały ujemny TWR i
    jakoś działały bez stabilizatorów :) Łagodniej się rozżarzały.

    Co jest nie tak we wzorze 100W/12V = 8A? Pomijając dokładność obliczeń.

    MD

  • 47. Data: 2009-04-06 14:05:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    [...]

    > trzeba, albo moze cie interesowac ile dokladnie watt pobiera

    Ile czego?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 48. Data: 2009-04-06 14:11:09
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Gęguś pisze:

    > 20W świeci przez 4h.

    A powinien około 12 godzin. 20W/12V= 1,6A. 200Ah/1,6A =12h.
    Naładuj jeszcze raz na maksa skoro zasilacz wyłącza automatycznie.
    Rozładuj tą żarówką sprawdzając Wwltomierzem czy nie osiągasz mniej niż
    10.8V. Jeśli miernik ustawisz na 20V DC i przewody wetkniesz w dwa dolne
    gniazda to masz pewność, że go nie uszkodzisz przykładając sondy do
    zacisków akumulatora :)

    Ale sprawdzałem tylko raz. No i nie wiem czy to znaczy,

    Nie możesz. Tylko do 10.8V

    MD

  • 49. Data: 2009-04-06 15:03:24
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    Mario wrote:

    > A powinien około 12 godzin. 20W/12V= 1,6A. 200Ah/1,6A =12h.
    > Naładuj jeszcze raz na maksa skoro zasilacz wyłącza automatycznie.

    Postaram sie to zrobić.
    Ale nie bardzo rozumiem. 200Ah/1.6A = 120.0480 h
    Albo gdzieś przecinek zgubiony. Rozumiem, ze to co Podane mam na
    akumulatorze mam 20Ah to by sie zgadzalo.

> [...]
    > 10.8V. Jeśli miernik ustawisz na 20V DC i przewody wetkniesz w dwa dolne
    > gniazda to masz pewność, że go nie uszkodzisz przykładając sondy do

    Czyli tak na prawde to ten caly miernik nie je st mi do niczego potrzebny bo
    mi nic nie pokazuje. No jest potrzebny by nie zniszczyc samego akumulatora
    i tyle. Ale nic nie pokazuje.
    Czyli sprawdzam tak jak na rysunku
    http://c.wrzuta.pl/wi7850/7d63d49e001353c849da1924/a
    aa1?type=i&key=cmsmt5Waas&ft=d

    Wyszlo mi 12.56 czyli jak rozumiem nic nie wiem, po za tym, ze nie jest to
    pusty i nie jest to pelny (tak gdzies 70%). Czyli ze moge teraz rozladowac
    100W zarowka i sprawdzic kiedy zgaśnie.

    Tak wszyscy ostrzegali, ze ten miernik to sie nie nadaje i ze wybuchnie, a
    tu prosze jednak sie nadaje ;)
    Pewnie jak bym sie zapytal to okazalo by sie ze i prad w gniazdku zmierze
    jak pisalem poprzednio ;)
    Ale oczywiscie bardzo dziekuje za pomoc dla osoby, ktora nie bardzo wie jak
    dokladnie zapytac.
    --
    Jaki by nie był powód do łez, i tak w końcu trzeba wytrzeć nos. Heine

  • 50. Data: 2009-04-06 15:21:51
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Tomasz Gęguś wrote:
    > Pewnie jak bym sie zapytal to okazalo by sie ze i prad w gniazdku
    > zmierze

    Ale oczywiscie zdajesz sobie sprawe, ze powyzsze stwierdzenie nie ma
    sensu? :) Prad bedzie taki, jaki masz bezpiecznik, przy czym ten ostatni
    natychmiast sie spali (podobnie jak miernik... byc moze). W przypadku
    akumulatora bedzie inaczej - kilkaset A, które poplynie przez rezystancje,
    jaka stanowi miernik natychmiast wysadzi ten sprzet w powietrze (albo
    eksploduja przewody).

    k,