    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak zarobic na zdjeciach?
    Date: Thu, 03 Mar 2011 12:54:59 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Co z tego, że będziesz oryginalny jak nie zarobisz na codzienny
    > kieliszek chleba?

    Oryginalność nie jest ewentualnością. Ona po prostu jest.
    Fotografię da się sprzedać i to należy sobie wbić do głowy bo wszystko da się
    sprzedać. Cena zależy już w dużej mierze od konkretnego przypadku i nad nim
    właśnie trzeba się zastanawiać. Czy potrafisz określić, które z fotografii
    jakie zrobiłeś są warte określoną ilość pieniędzy?

    > Można by wymieniać długo nazwiska malarzy, którzy
    > wprowadzali nowe prądy, a żyli w biedzie. Znane nazwiska. Nie każdy może
    > pozwolić sobie na luksus tworzenia do szuflady.
    > I dlaczego upierasz się, że każdy fotograf to artysta. Większość to
    > rzemieślnicy, tak samo jak malarze.

    Wcale nie upieram się przy tym, ani wcale nie patrzę do końca przez pryzmat
    sztuki. Mówię o myśleniu co się robi, o dedukcji. I co? Rozmawiam z
    człowiekiem, który na temat zagadnienia kradzieży pomysłu stawia argument 7.
    Nie kradnij:)
    Chciałbym żeby ludzie pracowali nad sobą i nad tym co robią bo jeśli myślisz
    co robisz to już nie jesteś w stanie cofnąć się i myśleć mniej. I przecież
    ludzie tak robią, ciągle główkują i ciągle wymyślają nowe ciekawe rzeczy.
    Czerpią również z tego co istnieje kradnąc pomysły wprost lub, jak to mówisz,
    inspirują się. Na świecie jest masa beznadziejnej fotografii ale świat
    jednocześnie dawno już doszedł do wniosku, że ta właśnie beznadzieja nie
    posiada wartości. Wartość stanowi dobra robota w postaci rzemiosła a dalej
    sztuki.
    Przywołałeś przykład fotki.pl. To ja podam trochę wyżej. Profil na Facebook
    pt. Dobra Fotografia. Twórcy tego portalu nie są jacyś specjalnie pojętni.
    Powiedzmy jednak, że pokazują kawał dobrej fotograficznej roboty. Takie są też
    realia. Z określoną wrażliwością estetyczną i wiedzą wstrzeliwują się w główny
    nurt populacji i są w stanie zaistnieć. Gdyby zaczęli pokazywać coś na wyższym
    poziomie mieliby mniejszy odbiór. Postrzegam to jako zjawisko socjologiczne,
    ono jest tu ważne, nie sama fotografia. Ty również mówisz o socjologii, nie o
    fotografii.

    Gdybym miał mówić o sztuce powiedziałbym, że nie ma takiej siły, która jest w
    stanie powstrzymać artystę przed tworzeniem. Nic takiego nie istnieje. Artysta
    musi być w stanie umrzeć za swoją sztukę. Można się z tego śmiać,
    niedowierzać, jednak tak właśnie jest. To jest problem ponad zyski, udane
    życie czy głód. Albo idziesz na całość albo jesteś rzemieślnikiem. Artysta ma
    przekazywać jakąś prawdę, ma być szczery, nie kalkulować. Bóg sprawiedliwy na
    którego się tu powołujesz to bajka dla dzieci. Gdyby Bóg został artystą
    musiałby zacząć się bać ponieważ nie ma sztuki bez strachu. Bóg to
    rzemieślnik. &#8222;Jego syn&#8221; był artystą, ale był również człowiekiem.

    naśladowanie.

    > Kradzież to jest przywłaszczenie czyjejś własności, naśladownictwo to co
    > innego, nie twórz własnych definicji słów.

    Nie tworzę. Kradzież jest dokładnie tym co mówisz. Co to jest naśladownictwo?

    > 7. Nie kradnij.

    Czytałem Stary Testament. Fragment wyrwany z kontekstu:)

    > Przestań patrzeć na fotografię tylko przez pryzmat sztuki. To jest też
    > rzemiosło. To jakbyś wymagał, że każdy sztukator ma być artystą na miarę
    > Michała Anioła, a każdy kamieniarz ma być rzeźbiarzem takim jak Xawery
    > Dunikowski.

    Gadamy, że ma się sprzedawać. Jakie zdjęcie kupiłbyś?

    marek