  • 1. Data: 2010-12-14 14:01:43
    Temat: Jak załoćyć partycję by pominąć bad sectory ?
    Od: instalowanie <i...@g...com>

    Witam.

    Mam dysk SATA 500GB. Gdzieś na początku jest obszar ok 6 GB uszkodzonych
    sectorów (stwierdził to pozostawiony na noc HDAT2). Chciałbym na ten
    dysk przenieść (za pomocą Ghost / Drive Image lub Powerquest Partition
    Manager) partycję systemową (Win XP) ze starego dysku o pojemności 20GB.

    Pomyślałem, że początek dysku zostawię jako unlocatted (nie będę tam
    zakładał partycji, a założę ją jakieś 10GB dalej). I dopiero na tę
    (zdrową) partycję przeniosę system ze starego dysku. Problem w tym, że
    chciałbym to zrobić precyzyjnie, a nie jestem pewien w jaki sposób
    stwierdzić, w którym dokładnie obszarze znajdują się bad sectory. Nie
    chciałbym robić tego na oko.

    Powerquest Partition Manager (i prawdopodobnie inne programy
    partycjonujące nie pokazują bad sectorów w obszarze zakładania
    partycji). Przypuszczam, że nawet jeśli HDAT2 w jakiś magiczny sposób
    wyłączył te sektory z użycia (zapisał gdzieś na dysku tę informację
    ), program partycjonujący może takiej informacji nie zauważyć.

  • 2. Data: 2010-12-14 15:51:27
    Temat: Re: Jak załoćyć partycję by pominąć bad sectory ?
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > chciałbym to zrobić precyzyjnie, a nie jestem pewien w jaki sposób
    > stwierdzić, w którym dokładnie obszarze znajdują się bad sectory. Nie

    Warto pamiętać, że bad sectory nie tworzą się ot tak, same z siebie. Może
    np. jest tam jakieś miniaturowe ciało obce, które za 3 dni albo za rok
    przeniesie się w inne miejsce dysku i tam będą bad sectory.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

    http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

  • 3. Data: 2010-12-15 13:07:26
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Tue, 14 Dec 2010 15:01:43 +0100, instalowanie napisał(a):

    > Mam dysk SATA 500GB. Gdzieś na początku jest obszar ok 6 GB uszkodzonych
    > sectorów (stwierdził to pozostawiony na noc HDAT2)

    6GB to w cholere i troche uszkodzonych sektorow.
    Jestes pewien ze chcesz na takim dysku trzymac jakies dane? to jak rosyjska
    ruletka.
    A jeśli juz koniecnzie musisz, to zrob formatowanie niskopoziomowe (low
    level format) gdzie uszkodzone sektory zostana odpowiednio oznaczone.

    --
    Mark

  • 4. Data: 2010-12-29 21:49:36
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.12.2010 14:07, Mark pisze:
    > A jeśli juz koniecnzie musisz, to zrob formatowanie niskopoziomowe (low
    > level format) gdzie uszkodzone sektory zostana odpowiednio oznaczone.

    Żaden normalny dysk ATA i SATA od co najmniej 15 lat nie po-
    zwala na przeprowadzenie formatowania niskopoziomowego w wa-
    runkach domowych ;) Co najwyżej zerowanie z testowaniem po-
    wierzchni. Co też nie jest zbyt potrzebne, bo sterownik dy-
    sku na bieżąco analizuje stan powierzchni i wyłącza uszkodzo-
    ne sektory z użycia.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 5. Data: 2010-12-29 22:12:05
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-12-29 22:49, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

> [...]
    > wierzchni. Co też nie jest zbyt potrzebne, bo sterownik dy-
    > sku na bieżąco analizuje stan powierzchni i wyłącza uszkodzo-

    Jak uruchomisz program potrafiący zrealizować takie formatowanie
    to zrobi, i żadne zaklęcia nie pomogą, z dyskami SATA nie
    sprawdzałem bo nie miałem takich potrzeb.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-12-29 22:24:54
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Radosław Sokół wrote:

    > Żaden normalny dysk ATA i SATA od co najmniej 15 lat nie po-
    > zwala na przeprowadzenie formatowania niskopoziomowego w wa-
    > runkach domowych ;)

    Eeee tam, kilka lat temu laptop pofruwał mi ostro w samochodzie i wraz
    z samochodem, sypał po wszystkim błędami, checkdisk nie wyszedł dobrze,
    użyłem narzędzia producenta w którym była opcja 'low level format'.
    Nota bene pomogło. Dysk działa do dziś :D
    Dysk to jakiś IBM/Hitachi 40 GB ATA

    --
    Wojtek

  • 7. Data: 2010-12-29 22:34:24
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.12.2010 23:12, RadoslawF pisze:
    > Jak uruchomisz program potrafiący zrealizować takie formatowanie
    > to zrobi, i żadne zaklęcia nie pomogą, z dyskami SATA nie
    > sprawdzałem bo nie miałem takich potrzeb.

    Są dwie opcje:

    1) Program tylko pokazuje opcję nazywającą się "Low Level
    Format", a tak naprawdę wykonuje ona zerowanie nośnika,
    a nie żadne formatowanie niskopoziomowe,

    2) Program faktycznie wywołuje funkcję LLF protokołu ATA,
    a wtedy sterownik dysku *ignoruje* to polecenie i tak
    naprawdę nic się nie dzieje. Ale placebo wielu ludziom
    pomaga :)

    Więc -- cudów nie ma. Podobnie zresztą jak możliwości wyko-
    nania formatowania niskopoziomowego w domu. Też jej nie ma :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 8. Data: 2010-12-29 22:34:47
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.12.2010 23:24, Wojtek pisze:
    > Eeee tam, kilka lat temu laptop pofruwał mi ostro w samochodzie i wraz
    >[...]

    Patrz mój komentarz do postu obok.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 9. Data: 2010-12-29 23:13:26
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-12-29 23:34, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

> [...]
    >
    > Więc -- cudów nie ma. Podobnie zresztą jak możliwości wyko-
    > nania formatowania niskopoziomowego w domu. Też jej nie ma :)

    "Sterownik dysku" to masz na myśli oprogramowanie spod windowsa
    czy oprogramowanie zaszyte w elektronice dysku ?
    Od jakiej pojemności dyski są tak zabezpieczane, bo 15 lat
    to jakaś bajka.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2010-12-30 10:27:02
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 30.12.2010 00:13, RadoslawF pisze:
    > "Sterownik dysku" to masz na myśli oprogramowanie spod windowsa
    > czy oprogramowanie zaszyte w elektronice dysku ?

    Elektronikę sterującą dyskiem (wraz z jej oprogramowaniem).

    > Od jakiej pojemności dyski są tak zabezpieczane, bo 15 lat
    > to jakaś bajka.

    Od jakichś 200 MB chyba. Pamiętam, że już nawet Caviar 420 MB
    nie reagował na próby formatowania niskopoziomowego (wtedy
    jeszcze niektóre płyty główne miały taką opcję w BIOSie bez-
    pośrednio). Owszem, dysk się zerował, ale na pewno nie forma-
    tował.

    Dyski twarde są formatowane niskopoziomowo raz -- w fabryce.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./