  • 11. Data: 2010-12-30 11:40:42
    Temat: Re: Jak załoćyć partycję by pominąć bad sectory ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Dec 2010, RadoslawF wrote:

    > "Sterownik dysku" to masz na myśli oprogramowanie spod windowsa
    > czy oprogramowanie zaszyte w elektronice dysku ?
    > Od jakiej pojemności dyski są tak zabezpieczane

    Skutek technologiczny - w miarę wzrostu gęstości zapisu coraz
    trudniej zrobić tak, żeby dysk pozycjonował głowice *mechanicznie*
    z wymaganą dokładnością. "Niedasię".
    A to jest warunek prawidłowego wykonania low-lewel-format,
    czyli nagrania *na nowo* ścieżek.

    > bo 15 lat to jakaś bajka.

    Nie, bo powód jak wyżej wystąpił już przy dyskach o pojemnościach
    sporo poniżej GB, nie pamiętam ile, chyba w okolicach "dużych
    kilkudziesięciu" MB.
    I wtedy wdrożono pozycjonowanie oparte o "ścieżki referencyjne"
    czy jak tam to się nazywa, nagrywane "raz a dobrze" fabrycznie.
    Tych ścieżek pozycjonujących się *nie* nagrywa "polowo".
    Nawet, jeśli *zeruje* się *całe* ścieżki danych, i nawet jeśli
    (podobno są takie dyski) można owe ścieżki danych podzielić
    na sektory o innym rozmiarze[1]
    Rzeczywiście, były takie dyski (AFAIR dość rzadkie modele), w których
    dało się pomazać wszystkie ścieżki jak leci ("referencje" też),
    ze skutkiem w postaci wielokrotnego spadku pojemności dysku :>
    I to już jest prehistoria :)

    [1]
    Jest gdzieś tabelka z informacjami o tym, jakie faktycznie
    sektory miewają współczesne dyski? (po polsku: jakie długie
    ECC tam są, albo jak kto woli - ile bitów przekłamania dany
    dysk umie "wyciągnąć").

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-12-30 16:24:39
    Od: "Milosz Klemens" <m...@i...pl>

    Przerabiałem temat przez kilka lat na kilku różnych dyskach. IMHO prawda
    jest taka: teoretycznie da się "wyizolować uszkodzony obszar" i nawet jeden,
    czy dwa dyski chodziły u mnie w ten sposób, aczkolwiek na dłuższą mete jest
    to mało praktyczne rozwiązanie. Komputer często zwalnia, a dysk tak czy owak
    jest już częsciowo padnięty, więc nic tylko czekać aż sierozsypie do
    reszty.IMHO na dzieńdzisiejszy lepiej kupić na allegro za 2-3 dyszki sprawny
    dysk 20 GB, niż się użerać z "krojeniem" 200 -tki.

    Pozdro, M.

    BTW: dyski oczywiście przez jakiśczas chodziły, ale na dłuższą metę i tak
    nie byłęm z tego rozwiązania zadowolony

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Żaden normalny dysk ATA i SATA od co najmniej 15 lat nie po-
    > zwala na przeprowadzenie formatowania niskopoziomowego w wa-
    > runkach domowych ;) Co najwyżej zerowanie z testowaniem po-
    > wierzchni. Co też nie jest zbyt potrzebne, bo sterownik dy-
    > sku na bieżąco analizuje stan powierzchni i wyłącza uszkodzo-
    > ne sektory z użycia.
    >
    > --
    > |"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
    """""""|
    > | Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ |
    > | | Politechnika Śląska |
    > \...................................................
    ......./

  • 13. Data: 2011-01-04 09:40:14
    Od: "Milosz K." <m...@N...pl>

    Dla świętego spokoju, zamiast bawić sie w formatowanie niskiegoi rzędu,
    siedzieć przez dwa tygodnie przy komputerze non stop sugeruje zaorać dysk
    Partition Magick`iem. Powinno pomóc. Jesli nie poomoże to najlepiej wyrzucić
    dysk do kosza albo zgłosić w Ontracku jako dysk do wymiany. Zaoszczędzi
    sobie Kolega i nerwów i zdrowia i jakże cennego dla nasz wszystkich w
    dzisiejszych czasach czasu

    Pozdrawiam, M.

  • 14. Data: 2011-01-04 09:42:43
    Od: "Milosz K." <m...@N...pl>

    Przy okazji pytanko. Który system plików z punktu widzenia tego rodzaju
    "uszkodzeń dyskowych" jest stosunkowo najmniej ryzykowny? Mam na myśli
    uniwersalne FAT, FAT32 lub NTFS (takie, żeby chodziło zarówno pod windows,
    jak i pod Linuxem)

    Pozdro, M.

  • 15. Data: 2011-01-17 20:15:49
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 04.01.2011 10:42, Milosz K. pisze:
    > Przy okazji pytanko. Który system plików z punktu widzenia tego rodzaju
    > "uszkodzen dyskowych" jest stosunkowo najmniej ryzykowny? Mam na my?li
    > uniwersalne FAT, FAT32 lub NTFS (takie, ?eby chodzi?o zarówno pod windows,
    > jak i pod Linuxem)

    Praktycznie żaden, bo każdy ma jakieś elementy wymagające
    istnienia w konkretnym miejscu systemu plików. Z trzech
    wymienionych NTFS powinien być jednak najbardziej odporny
    i najbardziej elastyczny.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./