  • Data: 2011-10-27 19:52:26
    Temat: Re: Jak wykryc, kt ra swieca zarowa nie grzeje?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 27-10-2011 o 19:10:26 Przemysław Czaja <p...@p...fm> napisał(a):

    > Odnosząc się do wypowiedzi kolegi - czy my nadal rozmawiamy o silniku z
    > zapłonem samoczynnym, czy już przeszliśmy do silnika z zapłonem żarowym?

    :-)

    > ps. mój silnik to 1.9cdti - konstrukcja Opla na licencji Fiata
    > (multijet) w tej jednostce powyżej określonej temp. zewnętrznej świece
    > wcale się nie włączają (nie zapala się kontrolka)

    ale czy świece rzeczywiście nie są zasilane ?

    , co ciekawe można
    > Techem ustawić wyższą temperaturę przy której następuje załączenie świec
    > i wtedy świece włączają się w wyższej temp. zewnętrznej (informuje
    > również o tym kontrolka) Nie bardzo rozumiem po co konstruktor miałby
    > "ukrywać" przez użyszkodnikiem fakt działania lub nie, świec żarowych i
    > na co marnotrawić energię w czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
    > już gorącego powietrza.

    Kontrola informuje jedynie usera o o tym, że jeszcze nie powinien
    uruchamiać silnika (gdy się świeci). Gdy się nie świeci - czas grzania
    świec nie ma wpływu na rozruch. Sterowanie świec żarowych, które opisałem
    w poscie poprzednim dotyczyło silników dCi (1.5 i 1.9). W dokumentacji do
    tych silnków jest też wzmianka, że po zgaszeniu lampki kontrolnej świece
    są nadal zasilane przez czas zależny od temp. płynu chłodzącego i
    wysokości n.p.m. Na znacznej wysokości (n.p.m) czas grzania świec po
    rozruchu może wynosić 45s.
    Dodatkowo świece są grzane po rozruchu - (cytat z dokumentacji) - "kiedy
    temperatura opadnie poniżej pewnego progu, funkcja grzania świec żarowych
    po rozruchu umożliwia wzrost stabilności spalania, a zatem poprawia
    działanie silnika (redukcja cząstek niespalonych oraz emisji
    zanieczyszczeń)"

    Myślę, że powyższe odpowiada na pytanie "na co marnotrawić energię w
    czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
    już gorącego powietrza"

    Pzdr
    TG