  • 11. Data: 2009-06-30 07:07:21
    Temat: Re: Jak to sie najsprawniej robi ?
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

    Użytkownik "Kaiko" <s...@s...pl> napisał
    > http://www.lightspacewater.net/Tutorials/PhotoPano2/
    paper/
    > tak jak kolega wyżej prawi - photoshop ;-)

    nie zawsze się da, czasem coś istotnego jest akurat pod statywem,
    więc trzeba zdjęcie w dół zrobić, to żaden problem :)

    Witek

  • 12. Data: 2009-06-30 07:31:27
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 30 Jun., 08:53, Kaiko <s...@s...pl> wrote:

    > http://www.lightspacewater.net/Tutorials/PhotoPano2/
    paper/

    > tak jak kolega wyżej prawi - photoshop ;-)

> [...]

    dzieki
    qrde to jest fascynujace.

    ile czasu zajmuje zrobienie takiej panoramy ( zlozenie , nie liczac
    czasu fotografowania ) osobie juz zaawansowanej ?

    chcialbym wiedziec w co moge wdepnac .

  • 13. Data: 2009-06-30 07:35:56
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 30 Jun., 09:07, "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>
    wrote:
> [...]
    >
    > nie zawsze się da, czasem coś istotnego jest akurat pod statywem,
    > więc trzeba zdjęcie w dół zrobić, to żaden problem :)

    zaden problem ?

    czy konieczny jest obiektyw b.szeroki , czy tez mozna rowniez
    dluzszymi ogniskowymi powiedzmy w okolicach std.
    to tylko kwestia wymaganej liczyb zdjec , do pokrycia sfery , czy tez
    jednak lepiej jest szerokim koatem np ze wzgledu na odwzorowanie
    perspektywy ?

  • 14. Data: 2009-06-30 07:37:11
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

    Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał

    > qrde to jest fascynujace.
    > ile czasu zajmuje zrobienie takiej panoramy ( zlozenie , nie liczac
    > czasu fotografowania ) osobie juz zaawansowanej ?
    > chcialbym wiedziec w co moge wdepnac .

    jak zrobiłeś dobrze i dokładnie zdjęcia, i nie ma wielu
    niedokładności, które trzeba poprawiać,
    nie robisz hadeerów i bajerów, to jak nabierzesz wprawy,
    to na szybko wystarczy 1 godzina na panoramkę,
    ale lepiej liczyć więcej - czasami kilka godzin
    trzeba poprawiać różne rzeczy, żeby sie to nadawało do pokazania.

    Witek

  • 15. Data: 2009-06-30 07:39:05
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Witek Kaszkin:

    > na matrycy APS-C z obiektywem fisheye 8mm
    > wystarcza 4 zdjecia dookola + jedno w niebo + jedno w ziemie,
    > czyli w sumie 6
    >
    > Robienie kilkunastu zdjec zwyklym obiektywem to raczej meczarnia,
    > tak przy pstrykaniu, jak i przy skladaniu,
    > zwlaszcza, jak cos ruchomego jest na planie...

    A ty czym dokładnie robisz? Bo wychodzi ci to fantastycznie.

  • 16. Data: 2009-06-30 07:45:25
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

> [...]

    > to tylko kwestia wymaganej liczyb zdjec , do pokrycia sfery , czy tez
    > jednak lepiej jest szerokim koatem np ze wzgledu na odwzorowanie

    teoretycznie to można i 200mm użyc,
    ale nie wiem ile zdjęć wtedy trzeba zrobic,
    i jak złożyć np. niebo, he he

    Wg mnie innym obiektywem niz fisheye to nie ma sensu tego robic,
    bo szybko się można zniechecić, za dużo roboty jest wtedy.
    O wiele lepiej zainwestowac w fisheye,
    zwróci sie w postaci czasu i zaoszczedzeniu nerwów przy składaniu
    (w porównaniu ze zwykłym szerokim kątem)

    no i specjalna glowica potrzebna

    Najlepiej poszukaj w Google haseł: qtvr pano, qtvr pano head, nodal point,
    - i najpierw, zanim zaczniesz, przeczytaj wszystko, co znajdziesz o tym,
    (kilka dni Ci zajmie, ale w ten sposób mniej pytań zadasz tutaj,
    a więcej bedziesz wiedział juz na starcie.

    Witek

  • 17. Data: 2009-06-30 07:50:25
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 30 Jun., 09:37, "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>
    wrote:
> [...]
    > ale lepiej liczyć więcej - czasami kilka godzin
    > trzeba poprawiać różne rzeczy, żeby sie to nadawało do pokazania.

    co sadzisz o takim postepowaniu:

    1. zrobienie zdjec "dookola " 360 stopni obiektywem niezbyt szerokim
    powiedzmy 20 mm.- " parteru" - tych zdjec moze byc ok 10
    2. jak wyzej tyle tylko ze " piwnicy"

    zlozenie rzedu 1 zwyklym programem do panoram plaskich automatycznie
    zlozenie rzedu 2 w sposob jak wyzej.

    zlozenie rzedow 1 i 2 programem , ktory potrafi nadac sferycznosc np
    wyminionym huginem ?

    w zasadzie byloby to zlozenie panoramy sferycznej jakby z dwu zdjec ,
    z ktorych kazde jest panorama plaska.

    to tylko kwestia przeliczen , ale powinno usprawnic prace a takze
    pozwolic na duza rozdzielczosc , czyli glebokie zblizenia.

    XXX

  • 18. Data: 2009-06-30 07:52:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

    > z ilu zdjec skladaja sie takie panoramy ?

    Może być nawet z jednego. Tym bardziej, że jest tam sporo ruchomych
    elementów(ludzie). Jest taka nasadka na obiektyw w kształcie paraboli
    (nie wiem jak nazwać taki kształt przestrzenny, ale tak wygląda z boku)
    nakładaną na obiektyw. Obiektywem celuje się pionowo w górę i rejestruje
    się odbicia na lustrzanej powierzchni tej paraboli(poraboloidy). Później
    w specjalnym programie odpowiednio się to prostuje. Zdaje się, że
    program jest dostarczany wraz z tą przystawką do obiektywu.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 19. Data: 2009-06-30 07:54:22
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał

    > Rzecze Witek Kaszkin:
    > A ty czym dokładnie robisz? Bo wychodzi ci to fantastycznie.

    Do Zbooya technicznie to mi daleko,

    ja mam efekciarskie miejsce po prostu ;)

    tutaj troche tatrzańskich:
    http://www.przewodnicy.zakopane.pl/tatry360
    te pierwsze z Pelenga 8mm,
    który taki paskudny zafarb dawał,
    jakos z nim sobie nie mogłem poradzić,
    poza tym Peleng dobrze działał z Oly E300,
    a z Canonem 20D do kitu, straszne flary,
    Sigma jest bardzo fajna, a maniacy (np. Zbooy ;)
    używają Nikkora 10,5 z Canonem.

    ale era Pelengów minęła chyba, teraz Samyangi idą,
    ktoś robi Samyangiem już może ?

    ja używam Canon 20D + Sigma 8/3,5

    Witek

  • 20. Data: 2009-06-30 08:01:40
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

> [...]

    > to tylko kwestia przeliczen , ale powinno usprawnic prace a takze
    > pozwolic na duza rozdzielczosc , czyli glebokie zblizenia.

    Tutaj nie ma co kombinować, że taniej czy lepiej będzie zwykłym, itd.
    TYLKO fisheye, zwykłym tez się oczywiście da, tylko po co, skoro
    to straszny masochizm na dłuższą metę - naprawdę dobrze radzę.

    A tak jak piszesz - byc może się da, ale chyba jeszcze nikt nie wynalazł
    takiej metody, nie ma chyba programu do składania sfery z 2 płaskich,
    a Hugina nie znam, mam tylko PTGui.

    Witek