  • Data: 2012-11-26 22:42:10
    Temat: Re: Jak to sfotografować?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-11-26 20:18, Sylwester Zarębski pisze:

    > A czy przypadkiem nie jest to JPG po odszumianiu?
    > Może warto zaprząc do pracy RAWy - więcej zabawy, ale jakość lepsza.

    Heh, wczoraj właśnie bawiłem się RAWami. Powiem tak: efekt o klasę
    lepszy być może! :-) Żałuję tylko, że praca z nimi dotyczy całości
    zdjęcia. Gdybym chciał fragment fotki rozjaśnić, to muszę dalej pracować
    już na pliku 8bitowym?

    > No, a poza tym uważam, że przesadzasz - wydruk 13x18 wg mnie będzie
    > prawie gładki - przecież to ok. 1000 DPI!

    Ale szum nie zajmuje 1 piksela lecz znacznie więcej. Zauważ, że na
    przytaczanym zdjęciu:

    http://www.dpreview.com/reviews_data/nikon_d800e/box
    shot/dsc_0106.jpg

    szum tworzy plamy wielopikselowe. Na papierze doskonale to widzę.
    Głównie dokucza utrata detaliczności i koloru w zaszumionych fragmentach.

    > Teraz strzelam: mogą wystąpić artefakty skalowania lub mora ze względu
    > na różnice pomiędzy faktycznym drukiem, a zdjęciem. Próbowałeś drukować
    > w natywnej rozdzielczości drukarki?

    Szczerze mówiąc nie. A to dlatego, że nigdy nie zauważyłem aby mora
    powstawała nawet w bardzo zachęcających do tego warunkach (materiał o
    wyraźnych na zdjęciau splotach nici w kratę). Dość dobrze sterownik daje
    sobie radę. W programie graficznym nic lepiej nie zrobiłbym, ale
    spróbuję. Warto poeksperymentować.

    Ponadto mniej więcej widzę na ekranie jak wyjdzie druk (proofing). Już
    na tym podglądzie widać defekty.

    > P.S. Ja używam ISO 1600, a czasem nawet 3200 z Canona 300 i 350D. Da
    > się, ale nie w każdej sytuacji. Generalnie jestem zadowolony ;).

    Zauważyłem, że tak wysokie czułości sprawdzają się gdy scena nie zawiera
    ciemnych elementów. Szumy widoczne są najbardziej w pewnym zakresie
    jasności. Jasne fragmenty są ok. Zapewne dzieci na sali równomiernie
    oświetlonej wyjdą zadowalająco.