    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 2 Mar 2014 23:33:47 +0100

    Dnia Sun, 2 Mar 2014 22:34:07 +0100, Bugatti napisał(a):

    > * przykład:
    > Agregat prądotwórczy Pezal o mocy 91kW napędzany jest silnikiem Cummins
    > 6BTA5.9-G2 (pojemność 5.88dm3), który napędza prądnicę STAŁĄ prędkością 1500
    > obr.przy której generuje 195 bhp. Do układu chłodzenia wchodzi 9.9 litrów
    > płynu chłodniczego. Gdyby taki silnik podkręcić do 3000 obr.min to
    > przypuszczam że by się po pewnym czasie rozleciał...

    Gdyby silnik w mojej Hondzie który kręci się do 8200rpm, rozpędzić do
    16400rpm to też by się rozleciał - i to pewnie nawet szybko.
    Tylko o czym miałoby to świadczyć?

    > nie chcę tutaj się
    > rozwodzić po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesiącu, ale by się
    > rozleciał jeśli nie pod wpływem termiki, to pod wpływem wysokich
    > przyspieszeń mas wirujących (czyli układu korbowo-tłokowego).

    Podczas gdy silnik kręci się ze stałą prędkością, te przyspieszenia są
    niewielkie.

    Największe przyspieszenie układu korbowo-tłokowego jakie sobie wyobrażam w
    samochodzie występują w sytuacji kiedy jadąc z prędkością obrotową 8200
    naciskam hamulec blokując napędzane koła, a następnie puszczam hamulec żeby
    odblokować koła.
    Silnik wtedy zatrzymuje się i ponownie jest rozpędzany bardzo szybko - dużo
    szybciej niż byłby w stanie napędzać/hamować się sam.
    Nawet zakładając że odcięcie realizowane jest na zamykaniu i otwieraniu
    dopływu paliwa.

    Skoro wtedy nic się nie rozlatuje, to przy odcięciu, które działa dużo
    delikatniej, nie ma szans stać się nic więcej.