  • 31. Data: 2010-11-09 08:05:40
    Temat: Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    >Falownik jest tylko jednym z elementów UPS-a. I to falownik dosyć specyficzny
    >niekiedy - część ma najpierw przetwornicę podnoszącą napięcie stałe z 12 czy
    >24V do około 320, dalej zaś mostek PWM realizujący sinusoidę (lub w prostszych
    >rozwiązaniach - trapez lub prostokąt ważony)

    BTW: Tak mnie zastanawia często używane stwierdzenie, że falownik to
    daje trapez.
    Na prawdę tak jest? Jak to jest realizowane?
    Bo skoro dałoby się zrobić liniowe narastanie napięcia, to już tylko
    krok do sinusa. A jak wiadomo sinus to większy problem.
    Ja widziałem w UPSach tylko, jak sądzę, ten 'prostokąt ważony'.

    EM

  • 32. Data: 2010-11-09 09:34:12
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Nie "najwyżej" a aż. Równie dobrze służy do regulacji częstotliwości przebiegu
    wyjściowego jak
    > klasyczny układ prostownik - falownik.

    Niestety nie. Maksymalną częstotliwość jaką się da uzyskać na wyjściu cyklokonwertera
    to około 20Hz,
    dlatego stosuję się je głównie do napędów wolnobieżnych dużych mocy.
    Przetwornica częstotliwości zapewnia pełny zakres częstotliwości.

    > Robiące w trybie oddawania energii za falownik - a to co w normalnej pracy jest
    falownikiem robi w
    > tym momencie za prostownik sterowany.

    Zgadza się. Prostownik podłączony do sieci jest wtedy wysterowywany do pracy
    falowniczej (kąt
    opóźnienia włączenia tyrystorów większy od 90 stopni).
    Tak dokładnie to są dwa prostowniki sterowany i niesterowany połączone
    przeciwrównolegle.
    Inne rozwiązanie to zamiast dwóch prostowników stosuje się prostownik PWM zbudowany z
    tranzystorów
    IGBT, który umożliwia przepływ energii w obie strony.

  • 33. Data: 2010-11-09 10:25:35
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > proponowane rozwiązanie to szeregowy dławik dużej mocy (od jakiejś lampy chyba
    > 200W).
    >
    > Natomiast regulatory do oświetlenia mogą nie pracować dobrze z obciążeniem takim
    > silnikiem - trzeba o tym wiedzieć.
    >
    > W oryginalnym okapie lepszej firmy oczywiście widziałem prosty regulator fazowy.
    >
    > Prawdą jest, że takie zwalnianie silnika indukcyjnego, które jest wynikiem
    > zwiększania poślizgu jest bardzo mało sprawne. Silnik ciągnie dużo prądu, a
    > kręci się wolniej. Możliwe jest przegrzanie silnika.

    Weź mały wentylator i zmierz prąd przy różnych napięciach zasilania a potem pisz
    pisz pisz.

  • 34. Data: 2010-11-10 11:54:41
    Temat: Re: [OT]Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    > Mniej więcej. Bo można też na mysz mówić precyzyjnie "manipulator
    > stołokulotoczny", ale to mi jakoś tak niespecjalnie się podoba.

    czasy sie zmienily i zostaly glownie manipulatory.
    Stolonieszklanosuwne.

    > Przetwarzanie częstotliwości i superheterodyna -- dobre.
    > UPS i przetwarzanie częstotliwości -- nie bardzo.

    A jesli postawiony po to zeby czestotliwosc byla stabilna ? :-)

    J.

  • 35. Data: 2010-11-17 00:33:17
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 07 Nov 2010 23:24:11 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > Jarku, zakładając że wentylator ma zapotrzebowanie mocy wprost
    > proporcjonalne do kwadratu obrotów to przy spadku momentu liniowo z
    Powinien miec pixoko do szescianu, o ile nie ma jakis dziwnych
    nieliniowosci oporu przeplywow :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 36. Data: 2010-11-17 00:35:04
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 08 Nov 2010 23:59:43 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > Osobnym elementem UPS-a jest z kolei układ ładowania akumulatora - i to
    > w nim zapewne transformator widziałeś, można zrobić na transformatorze
    > żelaznym a można na kolejnej przetwornicy.
    Wiekszosc UPSow line-inetractive nie ma osobnego ukladu ladowania, tylko
    falownik dzialajacy dwukwadrantowo.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 37. Data: 2010-11-17 00:37:36
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 08 Nov 2010 16:17:30 +0100, Elektrolot napisał(a):

    > "Kluczując" bezpośrednio napięcie przemienne to można co najwyżej zrobić
    > cyklokonwertor. Te które mają możliwość zwrotu do sieci też mają
    > prostowniki tylko, że sterowane.
    Jest jeszcze takie cos jak falownik matrycowy (macierzowy?):
    http://www.die.ing.unibo.it/dottorato_it/Matteini/Ma
    tteini_PhD_part2.pdf

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 38. Data: 2010-11-17 00:49:29
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 07 Nov 2010 23:18:14 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > coraz więcej prądu, coraz bardziej się grzeją... Najprostsza droga do
    > sfajczenia silnika (a czasem i chałupy...)
    Wiekszosc silnikow indukcyjnych do AGD jest konstrukcyjnie przystosowana
    do sterowania napiecowego obrotami. Maja wirniki o duzej rezystancji
    (klatki nie napisze, bo roznie to jest wykonane) i pracuja z duzymi
    poslizgami, jest wiec przestrzen do manipulowania poslizgiem i obrotami
    napieciowo. Cena tego - sprawnosc ponizej 50%.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 39. Data: 2010-11-17 04:20:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Wiekszosc UPSow line-inetractive nie ma osobnego ukladu ladowania, tylko
    > falownik dzialajacy dwukwadrantowo.

    Sterowany automatyką która (czy to programowo czy układowo) wydziela
    cykl ładowania i cykl on-line z pielęgnacją akumulatora od cyklu
    pobierania energii z akumulatora - w każdym razie jest przejście przez
    poziom niskonapięciowy (nikt pod biurkiem nie postawi baterii
    akumulatorów 320V). Typowy falownik tego nie ma - nawet jak ma poziom
    szyny DC to jest to szyna DC 320V. Nie ma napięcia na wejściu - nie ma
    napięcia na wyjściu...

    --
    Darek

  • 40. Data: 2010-11-17 04:26:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > poslizgami, jest wiec przestrzen do manipulowania poslizgiem i obrotami
    > napieciowo. Cena tego - sprawnosc ponizej 50%.

    Przy obrotach nominalnych. Przy zmniejszonych jeszcze gorzej. I tak
    naprawdę nie chodzi tu o sprawność a o współczynnik mocy z kilograma i
    metra kwadratowego powierzchni. Ważący dziesięć kilogramów silnik
    trójfazowy asynchroniczny ma tysiąc razy większą moc od silnika
    jednofazowego asynchronicznego ze zwojem zwartym - na dokładkę ma ciężko
    ponad tysiąc razy większy stosunek moc/powierzchnia oddawania ciepła. Po
    prostu w te silniczki zabawkowe więcej mocy przy danym napięciu nie
    idzie wepchnąć - to i można je nawet prądem stałym zasilić, nie zakręcą
    ale rezystancja uzwojeń nie pozwoli im się spalić.

    Tyle że każdorazowo mając do czynienia z silnikiem asynchronicznym warto
    sprawdzić jak się zachowa przy dziwnym sterowaniu.

    --
    Darek