    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak skalować napięcie ?
    Date: Tue, 23 Jun 2009 17:23:03 +0200

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:h1qd9b$1ij$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Jan Górski | gdL" <g...@o...pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > Dzielnik jest jednakowo dokładny dla 100V i 1V. Jest _bardzo_
    > dokładny ;)
    > Chyba że na wejściu masz nanowolty...

    Dokladny dzielnik wcale nie tak latwo zrobic, bo skad wezmiesz
    oporniki o dokladnosci byle 12 bitow,
    czyli 0.025% ?

    > Dla mnie "przeskalować" = "przekształcić liniowo". Jak chcesz
    > logarytmować to najpierw dzielnik np 1:10 a potem wzmacniacz
    > operacyjny we właściwej aplikacji, albo po prostu jakiś gotowy
    > układ do wskaźnika wysterowania.

    Najwyrazniej ktos tu chce nieliniowo.
    A wtedy powyzszy pomysl niekoniecznie jest szczesliwy, biorac pod
    uwage ze mialo byc dokladnie dla malych napiec.

    Moze cos typu dzielnik, ale "dolny rezystor" w szereg z dioda
    zenera.

    Dla malych napiec dzielnika niemal nie bedzie, dla wyzszych zacznie
    dzielic.
    Jesli potrzebny szerszy zakres pomiarowy, to byly pomysly typu
    drabinka diodowa, choc do pomiarow to sie raczej nie nadaje, no
    chyba ze w termostacie.

    J.