-
11. Data: 2022-10-05 16:51:22
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 16:43:54 UTC+2, J.F wrote:
> On Wed, 5 Oct 2022 03:16:10 -0700 (PDT), a a wrote:
> > Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
> >
> > Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy je obracamy
wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny rzutowania ?
> >
> > Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
koła.
> Normalnie, jak kosinus ... w rzutowaniu prostopadlym.
> > A drugie pytanie.
> > Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
> >
> > Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
> > okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
> >
> > Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek
> > będzie > 1, ale jak go obliczyć.
> Ten wycinek sfery ma powierzchnie (z pamieci)
> 4*pi*R^2*(1-cos alfa)
> gdzie alfa to kat srodkowy stozka wyznaczonego przez okrąg i srodek
> kuli.
>
> Tzn polowa kąta rozwarcia stozka.
>
> Dalej sobie policzysz sam :-)
> > Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
> > może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
> Ale chcesz warosc w/g wzoru wyliczyc, czy problem opisowo zadac i
> wzór uzyskac?
>
> J.
Tutaj jest moduł lekcji z grafiką, czyli koło (okrąg) narysowane na sferze kuli,
czyli to co mnie interesuje
i można obracać, są punkty , ale bez modułu kalkulatora.
Nie ma ramki z obliczeniami po lewej stronie.
Nie wiem czy jest wsparcie dla obliczania powierzchni kola na sferze kuli w rzucie
prostopadłym na płaszczyznę
https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
-
12. Data: 2022-10-05 17:19:10
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
> On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
>> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
>>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
>>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
>>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
>>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
>>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
>>>>>>>
>>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
koła.
>>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
>>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
>>>>>> prostopadłym do średnicy.
>>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
>>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
>>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
>>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
>>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
>>>>>>
>>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
>>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
>>>>>>>
>>>>>>> A drugie pytanie.
>>>>>>>
>>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
>>>>>>>
>>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym okręgiem
do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
>>>>>>>
>>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie > 1,
ale jak go obliczyć.
>>>>>>>
>>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
>>>>>>>
>>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
>>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
>>>>>>>
>>>>>>> Gdzie szukać ?
>>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
>>>>>> GeoGebra.
>>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
>>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
>>>>>> migiem.
>>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
>>>>>>
>>>>>> https://www.geogebra.org
>>>>>>
>>>>>> WM
>>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
>>>>>
>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
>>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
>>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
>>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
>>>>
>>>>
>>>> WM
>>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
>>>
>>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
>>>
>>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
>>>
>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>
>>> ktoś z Polski się dopisał
>>>
>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>
>>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
>>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy na
słoncu
>>>
>>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
>>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
>>>
>>> -----
>>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
>>>
>>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
>>>
>>> ======
>>> Case 1
>>>
>>> Number of sunspot groups = 1
>>> Number of sunspots = 10
>>>
>>> ======
>>>
>>> R = (10*G + S)*K
>>>
>>> 10*1 + 10 = 20*K
>>>
>>> Case 2
>>>
>>> Number of sunspot groups = 2
>>> Number of sunspots in each group = 5
>>>
>>> 10*2 + 10 = 30*K
>>>
>>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
>>>
>>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the
volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
>>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected toward
the Earth ,
>>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
>>> resulting in Short Term Climate Changes
>>> one-month/year Climate Changes
>>>
>>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
>>> and we can study solar surface activity in 3D
>>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
>>>
>>>
>>> =========================
>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K.
Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
>>> How do you calculate the n...
>>> edaboard.co.uk
>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K
>> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
>> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
>> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
>> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
>> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
>> i promieniami r1 i r2.
>>
>>
>> WM
> ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
ASCII
> to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
>
> To znalazlem
>
> https://www.geogebra.org/3d
>
> i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać dla
punktów, obracać, powiększać sfery.
> Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego koła
> ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
>
> Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
> i może się da, ale muszę się naumieć
> bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
>
> Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
>
> A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
podziałką,
> abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
> czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku kola.
>
> Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
> Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
powierzchni.
>
> Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się nigdy
Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
optymalnie na sferze.
Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
łatwiejsza od euklidesowej.
Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
z Pythonem.
Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
wzięli go do Geogebry?
Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
wewnętrznych skryptów GeoGebry.
WM
-
13. Data: 2022-10-05 17:35:48
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2022-10-05 o 16:51, a a pisze:
> On Wednesday, 5 October 2022 at 16:43:54 UTC+2, J.F wrote:
>> On Wed, 5 Oct 2022 03:16:10 -0700 (PDT), a a wrote:
>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
>>>
>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy je obracamy
wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny rzutowania ?
>>>
>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
koła.
>> Normalnie, jak kosinus ... w rzutowaniu prostopadlym.
>>> A drugie pytanie.
>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
>>>
>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
>>> okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
>>>
>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek
>>> będzie > 1, ale jak go obliczyć.
>> Ten wycinek sfery ma powierzchnie (z pamieci)
>> 4*pi*R^2*(1-cos alfa)
>> gdzie alfa to kat srodkowy stozka wyznaczonego przez okrąg i srodek
>> kuli.
>>
>> Tzn polowa kąta rozwarcia stozka.
>>
>> Dalej sobie policzysz sam :-)
>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
>> Ale chcesz warosc w/g wzoru wyliczyc, czy problem opisowo zadac i
>> wzór uzyskac?
>>
>> J.
> Tutaj jest moduł lekcji z grafiką, czyli koło (okrąg) narysowane na sferze kuli,
> czyli to co mnie interesuje
> i można obracać, są punkty , ale bez modułu kalkulatora.
> Nie ma ramki z obliczeniami po lewej stronie.
>
> Nie wiem czy jest wsparcie dla obliczania powierzchni kola na sferze kuli w rzucie
prostopadłym na płaszczyznę
> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
Ściągnij sobie na komputer ten plik i dopisz własny kawałek do
obliczania powierzchni i wysyłaniu jej na okienko tekstowe.
Wzory już masz, teraz przeanalizuj jego zmienne i użyj w swojej wstawce.
Program Geogebra jest bardzo intuicyjny i łatwo się domyśleć co robić.
WM
-
14. Data: 2022-10-05 20:23:49
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
> > On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
> >> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
> >>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
> >>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
> >>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
> >>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
> >>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
> >>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
> >>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
> >>>>>>>
> >>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od
kąta obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez
średnicę koła.
> >>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
> >>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
> >>>>>> prostopadłym do średnicy.
> >>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
> >>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
> >>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
> >>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
> >>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
> >>>>>>
> >>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
> >>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
> >>>>>>>
> >>>>>>> A drugie pytanie.
> >>>>>>>
> >>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
> >>>>>>>
> >>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
> >>>>>>>
> >>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie >
1, ale jak go obliczyć.
> >>>>>>>
> >>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
> >>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
> >>>>>>>
> >>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
> >>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
> >>>>>>>
> >>>>>>> Gdzie szukać ?
> >>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
> >>>>>> GeoGebra.
> >>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
> >>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
> >>>>>> migiem.
> >>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
> >>>>>>
> >>>>>> https://www.geogebra.org
> >>>>>>
> >>>>>> WM
> >>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
> >>>>>
> >>>>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
> >>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
> >>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
> >>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
> >>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
> >>>>
> >>>>
> >>>> WM
> >>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
> >>>
> >>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
> >>>
> >>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
> >>>
> >>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>
> >>> ktoś z Polski się dopisał
> >>>
> >>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>
> >>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
> >>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy na
słoncu
> >>>
> >>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
> >>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
> >>>
> >>> -----
> >>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
> >>>
> >>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
> >>>
> >>> ======
> >>> Case 1
> >>>
> >>> Number of sunspot groups = 1
> >>> Number of sunspots = 10
> >>>
> >>> ======
> >>>
> >>> R = (10*G + S)*K
> >>>
> >>> 10*1 + 10 = 20*K
> >>>
> >>> Case 2
> >>>
> >>> Number of sunspot groups = 2
> >>> Number of sunspots in each group = 5
> >>>
> >>> 10*2 + 10 = 30*K
> >>>
> >>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
> >>>
> >>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the
volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
> >>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected toward
the Earth ,
> >>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
> >>> resulting in Short Term Climate Changes
> >>> one-month/year Climate Changes
> >>>
> >>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
> >>> and we can study solar surface activity in 3D
> >>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
> >>>
> >>>
> >>> =========================
> >>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K.
Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
> >>> How do you calculate the n...
> >>> edaboard.co.uk
> >>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K
> >> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
> >> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
> >> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
> >> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
> >> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
> >> i promieniami r1 i r2.
> >>
> >>
> >> WM
> > ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
ASCII
> > to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
> >
> > To znalazlem
> >
> > https://www.geogebra.org/3d
> >
> > i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać
dla punktów, obracać, powiększać sfery.
> > Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego
koła
> > ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
> >
> > Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
> > i może się da, ale muszę się naumieć
> > bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
> >
> > Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
> >
> > A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
podziałką,
> > abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
> > czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku
kola.
> >
> > Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
> > Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
powierzchni.
> >
> > Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się nigdy
> Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
> Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
> optymalnie na sferze.
> Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
> łatwiejsza od euklidesowej.
> Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
>
> Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
> z Pythonem.
> Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
> wzięli go do Geogebry?
> Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
> wewnętrznych skryptów GeoGebry.
>
>
> WM
W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?
Nie znalazłem przykladu czy info.
-
15. Data: 2022-10-05 20:45:02
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2022-10-05 o 20:23, a a pisze:
> On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:
>> W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
>>>> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
>>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
>>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
>>>>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
>>>>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
>>>>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
>>>>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od
kąta obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez
średnicę koła.
>>>>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
>>>>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
>>>>>>>> prostopadłym do średnicy.
>>>>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
>>>>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
>>>>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
>>>>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
>>>>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
>>>>>>>>
>>>>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
>>>>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> A drugie pytanie.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie >
1, ale jak go obliczyć.
>>>>>>>>>
>>>>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
>>>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
>>>>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Gdzie szukać ?
>>>>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
>>>>>>>> GeoGebra.
>>>>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
>>>>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
>>>>>>>> migiem.
>>>>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
>>>>>>>>
>>>>>>>> https://www.geogebra.org
>>>>>>>>
>>>>>>>> WM
>>>>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
>>>>>>>
>>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
>>>>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
>>>>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
>>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
>>>>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> WM
>>>>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
>>>>>
>>>>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
>>>>>
>>>>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
>>>>>
>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>>>
>>>>> ktoś z Polski się dopisał
>>>>>
>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>>>
>>>>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
>>>>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy na
słoncu
>>>>>
>>>>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
>>>>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
>>>>>
>>>>> -----
>>>>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
>>>>>
>>>>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
>>>>>
>>>>> ======
>>>>> Case 1
>>>>>
>>>>> Number of sunspot groups = 1
>>>>> Number of sunspots = 10
>>>>>
>>>>> ======
>>>>>
>>>>> R = (10*G + S)*K
>>>>>
>>>>> 10*1 + 10 = 20*K
>>>>>
>>>>> Case 2
>>>>>
>>>>> Number of sunspot groups = 2
>>>>> Number of sunspots in each group = 5
>>>>>
>>>>> 10*2 + 10 = 30*K
>>>>>
>>>>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
>>>>>
>>>>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the
volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
>>>>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected toward
the Earth ,
>>>>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
>>>>> resulting in Short Term Climate Changes
>>>>> one-month/year Climate Changes
>>>>>
>>>>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
>>>>> and we can study solar surface activity in 3D
>>>>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
>>>>>
>>>>>
>>>>> =========================
>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K.
Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
>>>>> How do you calculate the n...
>>>>> edaboard.co.uk
>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K
>>>> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
>>>> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
>>>> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
>>>> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
>>>> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
>>>> i promieniami r1 i r2.
>>>>
>>>>
>>>> WM
>>> ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
ASCII
>>> to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
>>>
>>> To znalazlem
>>>
>>> https://www.geogebra.org/3d
>>>
>>> i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać
dla punktów, obracać, powiększać sfery.
>>> Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego
koła
>>> ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
>>>
>>> Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
>>> i może się da, ale muszę się naumieć
>>> bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
>>>
>>> Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
>>>
>>> A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
podziałką,
>>> abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
>>> czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku
kola.
>>>
>>> Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
>>> Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
powierzchni.
>>>
>>> Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się nigdy
>> Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
>> Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
>> optymalnie na sferze.
>> Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
>> łatwiejsza od euklidesowej.
>> Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
>>
>> Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
>> z Pythonem.
>> Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
>> wzięli go do Geogebry?
>> Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
>> wewnętrznych skryptów GeoGebry.
>>
>>
>> WM
> W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?
>
> Nie znalazłem przykladu czy info.
https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
WM
-
16. Data: 2022-10-05 20:53:34
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 17:36:03 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-10-05 o 16:51, a a pisze:
> > On Wednesday, 5 October 2022 at 16:43:54 UTC+2, J.F wrote:
> >> On Wed, 5 Oct 2022 03:16:10 -0700 (PDT), a a wrote:
> >>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
> >>>
> >>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy je
obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny
rzutowania ?
> >>>
> >>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
koła.
> >> Normalnie, jak kosinus ... w rzutowaniu prostopadlym.
> >>> A drugie pytanie.
> >>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
> >>>
> >>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
> >>> okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
> >>>
> >>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek
> >>> będzie > 1, ale jak go obliczyć.
> >> Ten wycinek sfery ma powierzchnie (z pamieci)
> >> 4*pi*R^2*(1-cos alfa)
> >> gdzie alfa to kat srodkowy stozka wyznaczonego przez okrąg i srodek
> >> kuli.
> >>
> >> Tzn polowa kąta rozwarcia stozka.
> >>
> >> Dalej sobie policzysz sam :-)
> >>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
> >>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
> >> Ale chcesz warosc w/g wzoru wyliczyc, czy problem opisowo zadac i
> >> wzór uzyskac?
> >>
> >> J.
> > Tutaj jest moduł lekcji z grafiką, czyli koło (okrąg) narysowane na sferze kuli,
> > czyli to co mnie interesuje
> > i można obracać, są punkty , ale bez modułu kalkulatora.
> > Nie ma ramki z obliczeniami po lewej stronie.
> >
> > Nie wiem czy jest wsparcie dla obliczania powierzchni kola na sferze kuli w
rzucie prostopadłym na płaszczyznę
> > https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
> Ściągnij sobie na komputer ten plik i dopisz własny kawałek do
> obliczania powierzchni i wysyłaniu jej na okienko tekstowe.
> Wzory już masz, teraz przeanalizuj jego zmienne i użyj w swojej wstawce.
> Program Geogebra jest bardzo intuicyjny i łatwo się domyśleć co robić.
>
> WM
Dzięki,
zapiszę się na wykłady z GG do ciebie, bo samodzielnie nie wykombinuję jak działają
następujące strony / aplikacje.
Tutaj przykłady ale nic sferycznego
https://www.geogebra.org/m/pR5DME5S#chapter/618973
Tutaj notatki
https://www.geogebra.org/notes
Tutaj grafika 3D i rewelacja, są obliczenia i wyniki się zmieniają podczas ruszania
sferą
i można dodać swoją funkcję
https://www.geogebra.org/3d
dodałem punkt E i skopiowałem współrzędne innego punktu i się pokazał, potem
przesuwałem punkt E i współrzędne się aktualizują, czyli to pięknie działa.
Nie nie mogę wartośći punktu E skopiowac do schowka, ani wpisu nowego punktu do
schowka, czy do pliku.
No i kolor sfery jest jasnoburaczany a punktów z wartościami, niebieski i font mały,
czyli słabo widoczne.
==
No i jest geometria sferyczna Mic hała
https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
a dalej
https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
"Sferyczne centrum i okrąg.
Autor:
Steve Phelps
W geometrii euklidesowej dwusieczne boków trójkąta są zbieżne w ŚRODKU OBWODU,
punkcie jednakowo odległym od wierzchołków trójkąta oraz w środku okręgu wpisanego.
Poniższy rysunek przedstawia konstrukcję dwusiecznych prostopadłych trójkąta
sferycznego. One również są zbieżne w punkcie O, czyli środku okręgu wpisanego.
Zasadniczo okrąg jest kołem szerokości geograficznej z punktem O jako biegunem.
Przeciągnij powoli punkty A, B i C.
No i mogę punkty przeciągać, ale nie widzę menu z lewej strony z obliczeniami,
współrzędnymi punktów.
Nie wiem, czy mogę menu dodać i nie wiem skąd się wzięły te wszystkie kolory sfery,
punktów, bo obraz jest czytelny i gdzie znajduja sie ustawienia tego rysunku/ obiektu
No i jest wspomniana
Geometria sferyczna
https://www.geogebra.org/m/kptgr6sk
Autor:
Michał Malinowski
ale w menu z lewej strony nie moge niczego dodać, no i nie widziałem jeszcze skryptu
w JS
Podsumowując.
Ciekawe narzędzie, działające w przeglądarce, ale nadal nie wiadomo jak działa i
jakie sa opcje.
Czy do sfery ze strony
https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
moge dodać rzutowanie na plaszczyznę samego koła/okręgu i coś będzie liczyło jego
powierzchnię, która będzie sie modyfikowała, gdy będę obracał sferą i koło będzie się
zbliżało do brzegu tarczy.
Chyba nie powstanie w takim rzucie elipsa, gdyż poludniki na sferze działają
zwężająco jak stożek, a nie rzut prostopadły.
Czyli koło zmieni się w zmodyfikowaną elipsę
i chce tylko znać jej powierzchnię plaską a potem powierzchnię sfery nad taka elipsą
i napisać skrypt, który by mi wykonywał obrót sfery z kolem i przybliżał koło coraz
bardziej do brzegu i obliczał powierzchnię rzutu i powierzchn ię sfery dla tego
rzutu.
I chcę te wartości zapisać do macierzy 2/3 wymiarowej, jako współczynniki redukcji
pola powierzchni koła i sfery nad nim,
do odzyskiwania rozmiarów obiektów na sferze, gdy w teleskopie widzę jedynie tarczę
słoneczną w rzucie prostokątnym, na płaszczyznę pola widzenia , prostopadłą do osi
okularu.
I tylko tyle na dzisiaj ;)
Jeżeli jest to możliwe to nie wiem, jak dodać rzutowanie prostopadłe do sfery z
narysowanym kolem
i jak zdefiniować obiekt o nazwie zrzut prostokątny i jak umieścić płaszczyznę
rzutowania z osiami, pod sferą kuli
-
17. Data: 2022-10-05 21:00:28
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-10-05 o 20:23, a a pisze:
> > On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:
> >> W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
> >>> On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
> >>>> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
> >>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
> >>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
> >>>>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
> >>>>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
> >>>>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
> >>>>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od
kąta obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez
średnicę koła.
> >>>>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna
matematyka.
> >>>>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
> >>>>>>>> prostopadłym do średnicy.
> >>>>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
> >>>>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
> >>>>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
> >>>>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
> >>>>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
> >>>>>>>>
> >>>>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
> >>>>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> A drugie pytanie.
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie
> 1, ale jak go obliczyć.
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
> >>>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń
,
> >>>>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> Gdzie szukać ?
> >>>>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
> >>>>>>>> GeoGebra.
> >>>>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
> >>>>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
> >>>>>>>> migiem.
> >>>>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
> >>>>>>>>
> >>>>>>>> https://www.geogebra.org
> >>>>>>>>
> >>>>>>>> WM
> >>>>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
> >>>>>>>
> >>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
> >>>>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
> >>>>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
> >>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
> >>>>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
> >>>>>>
> >>>>>>
> >>>>>> WM
> >>>>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
> >>>>>
> >>>>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
> >>>>>
> >>>>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
> >>>>>
> >>>>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>>>
> >>>>> ktoś z Polski się dopisał
> >>>>>
> >>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>>>
> >>>>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
> >>>>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy
na słoncu
> >>>>>
> >>>>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
> >>>>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
> >>>>>
> >>>>> -----
> >>>>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
> >>>>>
> >>>>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
> >>>>>
> >>>>> ======
> >>>>> Case 1
> >>>>>
> >>>>> Number of sunspot groups = 1
> >>>>> Number of sunspots = 10
> >>>>>
> >>>>> ======
> >>>>>
> >>>>> R = (10*G + S)*K
> >>>>>
> >>>>> 10*1 + 10 = 20*K
> >>>>>
> >>>>> Case 2
> >>>>>
> >>>>> Number of sunspot groups = 2
> >>>>> Number of sunspots in each group = 5
> >>>>>
> >>>>> 10*2 + 10 = 30*K
> >>>>>
> >>>>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
> >>>>>
> >>>>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the
volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
> >>>>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected
toward the Earth ,
> >>>>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
> >>>>> resulting in Short Term Climate Changes
> >>>>> one-month/year Climate Changes
> >>>>>
> >>>>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
> >>>>> and we can study solar surface activity in 3D
> >>>>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
> >>>>>
> >>>>>
> >>>>> =========================
> >>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K.
Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
> >>>>> How do you calculate the n...
> >>>>> edaboard.co.uk
> >>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K
> >>>> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
> >>>> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
> >>>> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
> >>>> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
> >>>> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
> >>>> i promieniami r1 i r2.
> >>>>
> >>>>
> >>>> WM
> >>> ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
ASCII
> >>> to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
> >>>
> >>> To znalazlem
> >>>
> >>> https://www.geogebra.org/3d
> >>>
> >>> i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać
dla punktów, obracać, powiększać sfery.
> >>> Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego
koła
> >>> ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
> >>>
> >>> Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
> >>> i może się da, ale muszę się naumieć
> >>> bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
> >>>
> >>> Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
> >>>
> >>> A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
podziałką,
> >>> abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
> >>> czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku
kola.
> >>>
> >>> Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
> >>> Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
powierzchni.
> >>>
> >>> Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się
nigdy
> >> Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
> >> Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
> >> optymalnie na sferze.
> >> Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
> >> łatwiejsza od euklidesowej.
> >> Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
> >>
> >> Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
> >> z Pythonem.
> >> Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
> >> wzięli go do Geogebry?
> >> Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
> >> wewnętrznych skryptów GeoGebry.
> >>
> >>
> >> WM
> > W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?
> >
> > Nie znalazłem przykladu czy info.
> https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
>
> WM
czy
Alessandri Giuseppe
32 subscribers
Costruire script, in GeoGebra, con JavaScript.
Comments are turned off. Learn more
mógłby podać stronę www swojego skryptu, bo niestety komentarze są wyłączone.
Oglądam video ale nie wiem w co klikać aby się otworzyły skrypty czy pełne okno ze
skryptami, do edycji
i czy GG wspiera rzutowanie prostokątne i jak jest zdefiniowana ta operacja, czy jako
funkcja ? o gdzie i skąd wziąć przykład ?
-
18. Data: 2022-10-05 21:16:23
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:
> https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
>
> WM
na filmiku aplikacja pokazuje baner z nazwą funkcji i wzorem
i jak on klika w banner to się otwiera od dołu menu.
Te strony, które odwiedzalem, nie mają takiego banera i nie otwieraja okna z kodem JS
z apletami,
czyli pewnie jest to opcja dla właściciela apl;ikacji.
Ale jest rzutowan ie prostokątne w prawym górnym rogu : Ustawienia
Gdy włączę rzutowanie prostokątne dla tej buraczkowej sfery kulistej to nic nie
widzę, żadnej zmiany na płaszczyźnie, która ma opcję widoczności (chmurka)
https://www.geogebra.org/3d
-
19. Data: 2022-10-05 21:20:08
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2022-10-05 o 21:00, a a pisze:
> On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:
>> W dniu 2022-10-05 o 20:23, a a pisze:
>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:
>>>> W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
>>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
>>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
>>>>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
>>>>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
>>>>>>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
>>>>>>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
>>>>>>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
>>>>>>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od
kąta obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez
średnicę koła.
>>>>>>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna
matematyka.
>>>>>>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
>>>>>>>>>> prostopadłym do średnicy.
>>>>>>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
>>>>>>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
>>>>>>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
>>>>>>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
>>>>>>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
>>>>>>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> A drugie pytanie.
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie
> 1, ale jak go obliczyć.
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
>>>>>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń
,
>>>>>>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> Gdzie szukać ?
>>>>>>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
>>>>>>>>>> GeoGebra.
>>>>>>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
>>>>>>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
>>>>>>>>>> migiem.
>>>>>>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> https://www.geogebra.org
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> WM
>>>>>>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>>>>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
>>>>>>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
>>>>>>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
>>>>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>>>>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
>>>>>>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> WM
>>>>>>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
>>>>>>>
>>>>>>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
>>>>>>>
>>>>>>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
>>>>>>>
>>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
>>>>>>>
>>>>>>> ktoś z Polski się dopisał
>>>>>>>
>>>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
>>>>>>>
>>>>>>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
>>>>>>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy
na słoncu
>>>>>>>
>>>>>>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
>>>>>>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
>>>>>>>
>>>>>>> -----
>>>>>>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
>>>>>>>
>>>>>>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
>>>>>>>
>>>>>>> ======
>>>>>>> Case 1
>>>>>>>
>>>>>>> Number of sunspot groups = 1
>>>>>>> Number of sunspots = 10
>>>>>>>
>>>>>>> ======
>>>>>>>
>>>>>>> R = (10*G + S)*K
>>>>>>>
>>>>>>> 10*1 + 10 = 20*K
>>>>>>>
>>>>>>> Case 2
>>>>>>>
>>>>>>> Number of sunspot groups = 2
>>>>>>> Number of sunspots in each group = 5
>>>>>>>
>>>>>>> 10*2 + 10 = 30*K
>>>>>>>
>>>>>>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
>>>>>>>
>>>>>>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the
volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
>>>>>>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected
toward the Earth ,
>>>>>>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
>>>>>>> resulting in Short Term Climate Changes
>>>>>>> one-month/year Climate Changes
>>>>>>>
>>>>>>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
>>>>>>> and we can study solar surface activity in 3D
>>>>>>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> =========================
>>>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K.
Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
>>>>>>> How do you calculate the n...
>>>>>>> edaboard.co.uk
>>>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K
>>>>>> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
>>>>>> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
>>>>>> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
>>>>>> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
>>>>>> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
>>>>>> i promieniami r1 i r2.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> WM
>>>>> ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
ASCII
>>>>> to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
>>>>>
>>>>> To znalazlem
>>>>>
>>>>> https://www.geogebra.org/3d
>>>>>
>>>>> i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać
dla punktów, obracać, powiększać sfery.
>>>>> Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego
koła
>>>>> ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
>>>>>
>>>>> Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
>>>>> i może się da, ale muszę się naumieć
>>>>> bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
>>>>>
>>>>> Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
>>>>>
>>>>> A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
podziałką,
>>>>> abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
>>>>> czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku
kola.
>>>>>
>>>>> Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
>>>>> Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
powierzchni.
>>>>>
>>>>> Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się
nigdy
>>>> Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
>>>> Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
>>>> optymalnie na sferze.
>>>> Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
>>>> łatwiejsza od euklidesowej.
>>>> Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
>>>>
>>>> Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
>>>> z Pythonem.
>>>> Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
>>>> wzięli go do Geogebry?
>>>> Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
>>>> wewnętrznych skryptów GeoGebry.
>>>>
>>>>
>>>> WM
>>> W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?
>>>
>>> Nie znalazłem przykladu czy info.
>> https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
>>
>> WM
> czy
> Alessandri Giuseppe
> 32 subscribers
> Costruire script, in GeoGebra, con JavaScript.
> Comments are turned off. Learn more
>
> mógłby podać stronę www swojego skryptu, bo niestety komentarze są wyłączone.
>
> Oglądam video ale nie wiem w co klikać aby się otworzyły skrypty czy pełne okno ze
skryptami, do edycji
> i czy GG wspiera rzutowanie prostokątne i jak jest zdefiniowana ta operacja, czy
jako funkcja ? o gdzie i skąd wziąć przykład ?
Nie jest łatwo zdobywać informacje o sposobie używania programu
Geogebra. Mnie to zajęło parę dni czasu, zanim program zaczął mnie
'słuchać' w trudniejszych sprawach np. ciągów, które są ważną zaletą
programu. Skryptów na razie nie ruszałem.
WM
-
20. Data: 2022-10-05 21:45:46
Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
Od: a a <m...@g...com>
On Wednesday, 5 October 2022 at 21:20:27 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-10-05 o 21:00, a a pisze:
> > On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:
> >> W dniu 2022-10-05 o 20:23, a a pisze:
> >>> On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:
> >>>> W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:
> >>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>> W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:
> >>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:
> >>>>>>>>> On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
> >>>>>>>>>> W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
> >>>>>>>>>>> Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
> >>>>>>>>>>>> Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
> >>>>>>>>>> je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
> >>>>>>>>>> płaszczyzny rzutowania ?
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności
od kąta obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez
średnicę koła.
> >>>>>>>>>> Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna
matematyka.
> >>>>>>>>>> Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
> >>>>>>>>>> prostopadłym do średnicy.
> >>>>>>>>>> Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
> >>>>>>>>>> Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
> >>>>>>>>>> prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
> >>>>>>>>>> Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
> >>>>>>>>>> czyli Sr/S=cos(alfa).
> >>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>> Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
> >>>>>>>>>> czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> A drugie pytanie.
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym
okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek
będzie > 1, ale jak go obliczyć.
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>> Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
> >>>>>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich
obliczeń ,
> >>>>>>>>>>> może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
> >>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>> Gdzie szukać ?
> >>>>>>>>>> Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
> >>>>>>>>>> GeoGebra.
> >>>>>>>>>> Do celów matematycznych jest idealny.
> >>>>>>>>>> To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
> >>>>>>>>>> migiem.
> >>>>>>>>>> Dla mnie rewelacja, polecam.
> >>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>> https://www.geogebra.org
> >>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>> WM
> >>>>>>>>> nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej
> >>>>>>>>>
> >>>>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>>>>>> Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
> >>>>>>>> Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
> >>>>>>>> Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
> >>>>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>>>>>> Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
> >>>>>>>> https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry
> >>>>>>>>
> >>>>>>>>
> >>>>>>>> WM
> >>>>>>> dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji
> >>>>>>>
> >>>>>>> https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw
> >>>>>>>
> >>>>>>> ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych
> >>>>>>>
> >>>>>>> https://www.geogebra.org/calculator
> >>>>>>>
> >>>>>>> ktoś z Polski się dopisał
> >>>>>>>
> >>>>>>> https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
a
> >>>>>>>
> >>>>>>> czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
> >>>>>>> może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy
na słoncu
> >>>>>>>
> >>>>>>> Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
> >>>>>>> a wadliwy jest algorytm ich obliczania
> >>>>>>>
> >>>>>>> -----
> >>>>>>> Just look at formula used to calculate the number of sunspots.
> >>>>>>>
> >>>>>>> For the same telescope "K" is contant, less than 1.
> >>>>>>>
> >>>>>>> ======
> >>>>>>> Case 1
> >>>>>>>
> >>>>>>> Number of sunspot groups = 1
> >>>>>>> Number of sunspots = 10
> >>>>>>>
> >>>>>>> ======
> >>>>>>>
> >>>>>>> R = (10*G + S)*K
> >>>>>>>
> >>>>>>> 10*1 + 10 = 20*K
> >>>>>>>
> >>>>>>> Case 2
> >>>>>>>
> >>>>>>> Number of sunspot groups = 2
> >>>>>>> Number of sunspots in each group = 5
> >>>>>>>
> >>>>>>> 10*2 + 10 = 30*K
> >>>>>>>
> >>>>>>> But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same
> >>>>>>>
> >>>>>>> So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of
the volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
sunspot in total towards the Earth,
> >>>>>>> since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected
toward the Earth ,
> >>>>>>> since CMEs exactly fluctuate solar activity,
> >>>>>>> resulting in Short Term Climate Changes
> >>>>>>> one-month/year Climate Changes
> >>>>>>>
> >>>>>>> Since pictuire of the Sun is no more 2D
> >>>>>>> and we can study solar surface activity in 3D
> >>>>>>> there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as
explained above.
> >>>>>>>
> >>>>>>>
> >>>>>>> =========================
> >>>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G +
S)*K. Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
> >>>>>>> How do you calculate the n...
> >>>>>>> edaboard.co.uk
> >>>>>>> The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G +
S)*K
> >>>>>> Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
> >>>>>> Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
> >>>>>> promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
> >>>>>> samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
> >>>>>> Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
> >>>>>> i promieniami r1 i r2.
> >>>>>>
> >>>>>>
> >>>>>> WM
> >>>>> ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie
jedynie ASCII
> >>>>> to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
> >>>>>
> >>>>> To znalazlem
> >>>>>
> >>>>> https://www.geogebra.org/3d
> >>>>>
> >>>>> i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś
obliczać dla punktów, obracać, powiększać sfery.
> >>>>> Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego
koła
> >>>>> ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.
> >>>>>
> >>>>> Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
> >>>>> i może się da, ale muszę się naumieć
> >>>>> bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
zmieniać, powiększać.
> >>>>>
> >>>>> Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
> >>>>>
> >>>>> A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś
z podziałką,
> >>>>> abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
> >>>>> czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku
kola.
> >>>>>
> >>>>> Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
> >>>>> Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i
będę obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o
zmniejszającej się powierzchni.
> >>>>>
> >>>>> Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się
nigdy
> >>>> Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
> >>>> Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
> >>>> optymalnie na sferze.
> >>>> Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
> >>>> łatwiejsza od euklidesowej.
> >>>> Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.
> >>>>
> >>>> Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
> >>>> z Pythonem.
> >>>> Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
> >>>> wzięli go do Geogebry?
> >>>> Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
> >>>> wewnętrznych skryptów GeoGebry.
> >>>>
> >>>>
> >>>> WM
> >>> W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?
> >>>
> >>> Nie znalazłem przykladu czy info.
> >> https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
> >>
> >> WM
> > czy
> > Alessandri Giuseppe
> > 32 subscribers
> > Costruire script, in GeoGebra, con JavaScript.
> > Comments are turned off. Learn more
> >
> > mógłby podać stronę www swojego skryptu, bo niestety komentarze są wyłączone.
> >
> > Oglądam video ale nie wiem w co klikać aby się otworzyły skrypty czy pełne okno
ze skryptami, do edycji
> > i czy GG wspiera rzutowanie prostokątne i jak jest zdefiniowana ta operacja, czy
jako funkcja ? o gdzie i skąd wziąć przykład ?
> Nie jest łatwo zdobywać informacje o sposobie używania programu
> Geogebra. Mnie to zajęło parę dni czasu, zanim program zaczął mnie
> 'słuchać' w trudniejszych sprawach np. ciągów, które są ważną zaletą
> programu. Skryptów na razie nie ruszałem.
> WM
znalazłem, znalazłem,
tutoriale dla expertów
https://wiki.geogebra.org/en/Tutorials_for_Experts
https://wiki.geogebra.org/en/Tutorial:Introduction_t
o_GeoGebraScript
https://wiki.geogebra.org/en/Reference:GeoGebra_Apps
_API
Nie rozumiem, dlaczego nazwy GeoGebra nigdy nie spotkałem w internecie.
Matlab popularny, a GG w tle.
Ide szukać aplikacji z rzutowaniem i widocznymi funkcjami w l;ewym boxie, aby
wiedzieć co jak się nazywa.