  • 41. Data: 2010-05-20 14:31:49
    Temat: Re: Jak rozpoznać olej w silniku?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Szymon Łuczak pisze:

    > Bo to co jest w tym oleju to olej za 20zł i perfumy za 80zł
    > nie ma czegoś takiego jak olej syntetyczny nie da się wykonać oleju bez
    > oleju albo jak kto woli da się ale za cenę 10 razy większą niż ta na
    > półce sklepowej.

    No, to ciekawe jak wyjaśnisz fakt, że oleje syntetyczna mają choćby znacznie
    niższe temperatury płynięcia i znacznie wyższą lepkość w bardzo wysokich
    temperaturach, że wymienię tylko kluczowe dla oleju silnikowego własności.
    Dodam że są to własności olejów bazowych a nie owych perfum.

    Olej mineralny to poniekąd śmietnik - wymieszane węglowodory różnych rodzajów,
    trudne do oddzielenia w procesie rafinacji ropy. Dlatego ma przeciętne własności.

    Bazowe oleje syntetyczne uzyskuje się poprzez a) syntezę z krótszych węglowodorów,
    lub b) (hydro)cracking frakcji ciężkich. I tylko tymi metodami można wytwarzać coś,
    co się potem na półce nazywa "olej syntetyczny". Zresztą do niedawna wolno było
    tak nazywać tylko w przypadku a). Obie metody - a zwłaszcza pierwsza - pozwalają
    na dobrą kontrolę składu i własności fizycznych końcowego produktu.

  • 42. Data: 2010-05-20 15:25:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Agent" ht2qpn$evg$...@n...onet.pl

    > Znaczy się jak silnik w spreżarce hałsuje tzn że wysysa? Bardzo mnie ciekawi ile ta
    sprężarka wyssa oleju jak już go przed tym
    > spuścisz korkiem.

    Tyle, ile ścieknie po spuszczeniu. Korek jest chyba najniżej w misce.
    Ale zgodzę się z tym, że jednoczesne spuszczanie korkiem i wysysanie
    da nie gorsze efekty niż spuszczanie czy wysysanie. ;)

    Kiedyś w warsztacie zauważyłem, że spuszczanie powinno dać lepsze
    efekty niż wysysanie. Mechanik bez słowa (po wyssaniu) podniósł
    samochód i odkręcił korek -- polała się jedna kropla. :) (może
    i ze dwie -- już nie pamiętam)

    IMO jeśli ktoś lubi swój samochód, może się tak bawić, ale chyba
    lepszą zabawą jest częstsze wymienianie lub wlewanie lepszej
    jakości oleju. :)

    Oczywiście próbowałem i odwrotnie -- wysysanie po spuszczeniu.

    Tu nie o to chodzi, ile kropel ścieknie -- i tak (na przykład u mnie,
    w Pannie Mercedes) z pół litra musi zostać po wyjęciu filtra. :) Można
    (jeśli już komuś zależy) wlać nowy, spuścić :) i wlać raz jeszcze nowy... ;)

    IMO ważniejsze jest, aby oleju nigdy nie brakowało, aby zawsze był wymieniany
    na czas (nie jak w budzie z frytkami -- raz na 5 lat) aby nie wlewać za dużo,
    aby nie mieszać takich, które żrą się ze sobą itd... Zwykle mechanicy wiedzą,
    co lać, czego nie mieszać, ile lać i jak...

    Mnie zdumiały wypowiedzi wielu osób -- wlanie o pół litra (na 6.5 litra)
    za dużo jest szkodliwe. :) Na co szkodzi? Na przykład na uszczelniacze. :)
    Tak mówili mechanicy, tak pisało w książkach (wiem -- tak było napisane)
    i tak ja uważam. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 43. Data: 2010-05-20 15:27:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    " Michał" ht1g0e$o9v$...@i...gazeta.pl

    > i jakieś tam eksploatacyjne klocki i tarcze, bo to się ściera,
    > teraz klocki z przodu ale cała zabawa w klocki i tarcze zamknie
    > się w poniżej 1k.

    Hamuj silnikiem. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 44. Data: 2010-05-20 17:41:48
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "Agent"

    > Czyli wg Ciebie Castrol, Lotos, Mobil jest produkowany w jednej rafinerii?

    To co napisałem, to tylko usłyszane plotki, nie umiem ocenić ile w nich
    prawdy, ale zapytam z ciekawości - shell v-power, BP ultimate, lotos -
    dynamic jak sądzisz są produkowane w jednej rafinerii?

  • 45. Data: 2010-05-20 21:29:46
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    > Ciekawy zakup auta na 30 tys. km.

    Niedziela noc, stare auto nie dojechało do celu... - zabrakło 70 metrów
    coś strzeliło i się sprzęgło zapadło, tej samej nocy rozwaliłem hamulce
    a kilka dni wcześniej klimatronik zaczął nawalać (pomimo nowej chłodnicy
    i jakiś tam rzeczy wymienionych ze 3 mieś wcześniej).

    Co robić ??? Mechanik mówił ze on tego auta już nie chce widzieć na oczy ;)
    (co ja rozumie zaraz się znowu popsuje).

    No to w poniedziałek kupiłem następne, a jako że czasu nie było szukać,
    środek kryzysu, to kupiłem SZYBKO i TANIO i chyba przesadziłem z tanio.

    chyba lepiej było szybko i drogo, tylko wolałem prawie nic na nie nie wydać.

    ale czasem tak bywa że się kupi złe auto....
    a przesiadka na gorsze nie jest dobra :-/

    pozdrawiam.

  • 46. Data: 2010-05-20 21:32:23
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    > Czyli wlałeś w sumie tyle, ile wchodzi normalnie do mojego co wymianę :)
    > No to masz w miarę świeży olej. Możesz uważać że wymieniasz - mimo woli :)

    a to może tak zostawię, tylko mineralny mi uparcie nie chce znikać,
    żarło tylko tego elfa półsyntetyka, gęstszy to go nie je ?

    > Pewnie nic. Jest jeszcze kwestia filtru

    na filtrze się te wszystkie paprochy zbierają ?
    aaa hmm a może wymienię jednak....

    pozdrawiam.

  • 47. Data: 2010-05-20 21:33:32
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> napisał(a):

    > " Michał" ht1g0e$o9v$...@i...gazeta.pl

    > Hamuj silnikiem. ;)

    nigdy tak nie robię!
    silnik jest od przyśpieszania, hamulce od hamowania ;)

    pozdrawiam.

  • 48. Data: 2010-05-21 00:25:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    " Michał" ht42qc$mh0$...@i...gazeta.pl

    > nigdy tak nie robię!
    > silnik jest od przyśpieszania, hamulce od hamowania ;)

    Ale silnikiem też można hamować. Nie zużywają się tak
    szybko klocki i tarcze -- mogą spokojnie rdzewieć. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 49. Data: 2010-05-21 07:42:43
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Różnie: z Płocka, z Gdańska, z Rosji itp.
    Ale na pewno łatwiej przesłać przez ocean olej silnikowy w kartonach w kontenerze niż
    benzynę.

    -----

  • 50. Data: 2010-05-21 08:40:54
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2010-05-20 13:18, *ąćęłńóśźż* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > A na pierwsze zalewanie fabryki zawsze ("spytać, czy nie Ferrari") dają mineralny
    bez syntetyku.

    Bzdura stety :) pierwszy przykład z brzegu to Ople - silniki zalewane są
    olejem Opel (czyli bodaj Castrol) 5W30.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l