    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 8 Jun 2017 12:18:50 -0700 (PDT)
    <2...@g...com>
    <ohbtg6$u00$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <ohc3or$4k6$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Jak powielić płytkę PCB na arkuszu laminatu? (CNC)
    From: s...@g...com

    W dniu czwartek, 8 czerwca 2017 20:07:24 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Do tego momentu dam radę. Ale z gwarancja nie zachowania ani kąta ani
    > przesunięcia.

    niekoniecznie.
    Nanieś sobie na rogach tych masek taki krzyzyk 0.1mm gruby na 1cm duzy.
    Szlifuj tak aby tylko dwa ramiona zostały.

    > "Szlifujesz" - ta fraza jest kluczowa. Szlifowanie to de facto wycinanie
    > PCB z tego co po naświetlaniu uzyskałem z uwzględnieniem transformacji
    > kształtu. Najprostsza i najbardziej dokładna metoda "szlifowania". Parę
    > kliknięć i mam płytkę po transformacji idealnie przyciętą. Nic innego
    > właśnie nie robię.

    W mojej sugestii szlifowanie jest po to aby dokładnie wypozycjonowac płytke na
    frezarce dla dalszej obróbki.

    > Może rozwiń jak szlifując zniwelujesz kąt błędu naświetlania np. 3.78
    > stopnia. A potem powiedz co zyskasz względem zrobienia tego samego na
    > frezarce z transformacją kształtu (obliczyłem: 5 kliknięć myszką na
    > każdy punkt x3 plus pozycjonowanie głowicy CNC) - 2 minuty i cięcie 1
    > minuta.

    Założenie jest takie że na masce naniesiesz te znaczniki tak aby całośc była
    równoległa. A te znaczniki w pozycji np. 0,0.

    innymi słowy:
    Masz płytke klastrowa (choc to w sumie do zastosowania tez dla pojedynczych)
    wytrawiona ale wycieta nierówno.
    Szlifowanie do znacznika spowoduje ze miejsca przy znaczniku beda oparte o listwe na
    frezarce I tym samym równoległośc będzie zachowana.

    > Taka jest właśnie moja motywacja do nagrania filmu. Nigdzie nie
    > potrafiłem doszukać się tutoriala jak stworzyć płytkę fotochemicznie +
    > CNC. Karton płytek wywaliłem zanim fragmenty informacji i własna
    > koncepcyjność pozwoliły mi zbudować z tego proces kończący się sukcesem.

    > Listwą obrotową? Czyli transformacja ręczna?
    > W podtekście mam sytuacje taką, że nie wiesz z jakim błędem rotacji i
    > przesunięcia przyjdzie materiał do wiercenia i cięcia.

    Nie, ale tez mozna. Ja mam listwe stałą. Przykręciłem kawałek deski, przeleciałem
    frezem tam i spowrotem. Jest równoległa. I raczej taka zostanie.
    Jak przyłoże do niej płytke to płytka będzie nadal równoległa. Oczywiście płytka musi
    być na końcach oszlifowana tak aby jej fizyczna krawędź była równoległa do tych
    ścieżek na samej płytce.

    > Jeśli to miałeś na myśli, to ja osobiście preferuję zamiast zabawy w
    > kątomierze klikanie myszką i niech samo się wszystko wylicza. Uniknę w
    > ten sposób problemu wyznaczania środka obrotu.

    Nie, To co ciagle sugeruje to obejście problemu z rekoordynowaniem współrzędnych.
    Te ścieżkę masz opanowana ale szukasz lepszej opcji.
    Więc proponuje bazowanie taką lub inna metodą fizycznej płytki na frezarce.

    Wyjasnie bo moze nie wspomniałem tego wyraźnie:
    Jesli masz wiele płytek które są takie same ale mają nierówno przycięte brzegi (i z
    tego powodu ścieżki na nich po zamocowaniu na maszynie mają co chwila inne
    koordynaty) to zbazowanie tych płytek sprawi ze zawsze trafisz narzedziem w pożądane
    miejsce. Pewnie sie powtarzam i pewnie to jest dla ciebie oczywiste ale poza
    ustawianiem układu wspolrzednych dla kazdej plytki tylko przez bazowanie samej plytki
    mozesz uzyskac powtarzalnosc. Innej drogi nie ma...

    > Byłoby to ok gdyby nie w/w problem nieprzewidywalności kata krawędzi po
    > wyjściu PCB z naświetlarki.

    I po to jest szlifowanie i znacznik.
    Znacznik to dodatkowy krzyzyk nie wytrawionej miedzi.
    Szlifujesz do znacznika. W efekcie plytka bedzie rownolegla.

> [...]
    > produkcyjnym nie następuje przeskalowanie. Powiem Ci, że oglądając
    > pierdyliony tutoriali na temat CNC, metody foto i nie foto dowiedziałem
    > się jakie ludzie miewają problemy. I tak np. drukarka laserowa potrafi
    > też coś przeskalować więc maszyna CNC powinna to zniwelować. W swojej
    > OKI MC363 bardzo dokładnie pomierzyłem wydruki i wszystko jest w skali
    > 1:1. 600dpi to faktycznie jest 600 punktów na cal bez ściemy. Nie bez
    > kozery Eagle oferuje opcję skalowania wydruków. Jakiś gość musiał nawet
    > o +5% skalować wydruk by wymiary się zgadzały :-) Szaleństwo!

    A te cyrki znam :) W technikum żesmy sie nacieli na skalujące ksero :)

> [...]
    > i cosinusy w połączeniu z kamerą jak trzeba. Otwory transformują się jak
    > bozia przykazała. Póki co, nie wiem czemu z tego nie korzystać zamiast
    > robić sobie pod górę i zwalać brudną robotę dopasowania na (amatorską)
    > naświetlarkę, która z tym sobie nie poradzi. Amatorska naświetlarka nie
    > ma funkcji transformacji bo to zwykła skrzynka po ziemniakach wyposażona
    > w świetlówki UV. Mimo to, to wystarcza to tworzenia nawet najbardziej
    > precyzyjnych PCB o ile zagadnienie precyzji zrzucimy na barki maszyny,
    > która potrafi ją zachować - czyli frezarki CNC.

    Nie bredzisz.
    Jednak zwróce ci uwage na jedna rzecz:
    W calym procesie wskazujesz na to ze plytka moze byc wsadzona "bylejak" w koperte z
    maska do trawienia.
    I to jest ok.
    O ile ścieżki nadal są na plytce to nie ma problemu.

    Dodając znaczniki na rogach i doszlifowując do nich uzyskujesz te "normalizacje" bazy
    wymiarowej.
    Innymi słowy:
    Do kazdej pojedynczej plytki dodaj rameczke na 1 mils.
    I przytnij/oszlifuj plytke tak aby swoje konce miała umieszczone dokładnie na listwie
    oporowej.

    Wtedy tylko ustawic musisz punkt X0 a reszta bazowania bedzie zachowana.

    To dosyc prosty koncept więc sie nie pogniewaj ze go tak drążę bo może jest powód dla
    którego ci to nie pasuje.

    Ale to w praktyce jest jedyne co ci moge polecic.

    W skrócie:
    robisz plytke na niej masz znaczniki. plytke szlifujesz tak aby opierala sie o listwe
    dokladnie znacznikiem na obu koncach. Masz baze YZ wraz z rotacją.
    X sobie ustawiasz w programie dla kazdej plytki. Dodajac tez oszlifowanie w osi Y
    nawet X ci sie ustala.

    Mysle ze osiagniecie dokladnosci na poziomie 0.2mm jest bezproblemowe. Majac kamere
    upewnisz sie ze jest ok.