-
Data: 2013-11-09 14:47:22
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
> Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
> Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
> czy 3-ce?
> Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
> obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
> się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
> (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
> mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
> Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
> prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
> określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
> jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
> (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
> Zgoda? (Niejeden się zdziwi...)
Nie.
Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
sumption
Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie.
Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko
od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami
1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo
przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III
miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh.
Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie
podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z
mniejszym gazem.
Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej
padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- A gdyby to był elektryk?
- Yanosik
- sprezony amoniak
- Nowy VW 208 :-)
- ile Tesla ma gwarancji?
- OT Silnik sie przegrzewa
- Zakaz wjazdu
- Nie zawsze wchodzi jedynka
- Samochody na wodę
- miszczowie parkowania
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Tesla na złom
- Nie matura lecz chęć szczera ...
Najnowsze wątki
- 2025-03-29 Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- 2025-03-29 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-29 Łożysko ślizgowe - jaki olej
- 2025-03-29 Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- 2025-03-29 Warszawa => NMS System Administrator <=
- 2025-03-29 Warszawa => Laravel PHP Developer <=
- 2025-03-29 Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- 2025-03-29 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+) <=
- 2025-03-29 Warszawa => Specjalista rekrutacji IT <=
- 2025-03-28 A gdyby to był elektryk?
- 2025-03-28 Współczesny falomierz
- 2025-03-28 Rzeszów => WEBCON Developer <=
- 2025-03-28 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-03-28 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-03-28 Warszawa => MENA New Business Manager <=