-
Data: 2013-11-09 13:58:49
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:
> Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
> niewiele powietrza.
> W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
> Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.
Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
czy 3-ce?
Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
(dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
(liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
Zgoda?
(Niejeden się zdziwi...)
A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
obrazków:
Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?
> Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
> nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.
Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
opłacać.
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:21 J.F.
- 09.11.13 14:47 J.F.
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
- Kopidół
- Pierwsze Twizy :D
- Kolejny pożar
- Walka o prad :D
- jakie klocki do elektryka?
- Czym jeździ Myjk
Najnowsze wątki
- 2024-11-02 piszę list do św Mikołaja
- 2024-11-01 karta SIM nie działa w konkretnym smartfonie.
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-11-01 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-11-01 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-01 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-11-01 Warszawa => Dynamics 365 CRM Developer <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Chrzanów => Specjalista ds. PR Produktowego <=
- 2024-11-01 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-01 Łódź => Frontend Engineer (Three.js) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=