eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak liczyć pojemność silnikaRe: Jak liczyć pojemność silnika
  • Data: 2013-11-09 13:58:49
    Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:

    > Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
    > niewiele powietrza.
    > W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
    > Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.

    Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
    Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
    czy 3-ce?
    Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
    obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
    się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
    (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
    mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
    Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
    prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
    określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
    jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
    (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
    Zgoda?
    (Niejeden się zdziwi...)

    A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
    obrazków:
    Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
    uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
    dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
    obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
    dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
    parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?


    > Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
    > nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.

    Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
    silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
    o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
    wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
    opłacać.


    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: