eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaJak jest z obiektywami do Canona?Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-s
    po-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 2 Feb 2013 23:13:11 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    In-Reply-To: <kejulf$sch$1@node2.news.atman.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1302030002330.2396@quad>
    References: <kchtql$a5g$1@node1.news.atman.pl> <kcju3a$nfj$1@node2.news.atman.pl>
    <kcjv35$aj4$1@node1.news.atman.pl> <k...@t...hamstera.pl>
    <kcm5dk$hfv$1@node1.news.atman.pl> <k...@t...hamstera.pl>
    <kcne99$sdi$1@node1.news.atman.pl> <k...@t...hamstera.pl>
    <kcrl4m$1qg$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <kcuad4$lo4$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <kd21bf$3nj$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <kde8ju$nr9$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <kdn3tu$ak3$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <ke3hn6$ag4$1@node1.news.atman.pl> <k...@t...hamstera.pl>
    <51068991$0$1312$65785112@news.neostrada.pl>
    <ke6rju$as7$1@node2.news.atman.pl> <Pine.WNT.4.64.1301290005370.736@quad>
    <ke73uo$ind$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302020004330.2784@quad>
    <kejulf$sch$1@node2.news.atman.pl>
    X-Warning: UNAuthenticated Sender
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 184
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1359850416 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1313 83.15.167.123:64497
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:896224
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sat, 2 Feb 2013, Marek wrote:

    > W dniu 2013-02-02 00:37, Gotfryd Smolik news pisze:
    >
    >> Nie da się ukryć, że z palca mogę zapodać przypadek na którym
    >> wszelkie "wycinanie kolorów" się wykłada :),
    >
    > Chętnie poczytam. Więc pliiisss :-)

    W sumie chyba już napisałem :)
    Złożenie przepalenia i różnych kolorów (na granicy
    przepalenia), najwyraźniej wychodzi dla kolorów dopełniających.
    Efekt wynikowy wygląda *jak* aberracja chromatyczna i często
    jest z nią mylony.

    Wyjaśnienie jest proste: masz np. niebieskie niebo i zielone
    liście, niebo przepalone.
    Ale piksele "krawędziowe" mają kolor mieszany, tyle, że niebieski
    jest dużo jaśniejszy; na części pikseli powierzchnia zielonego
    jest dużo większa, ale to niebieskiego światła jest więcej:
    na obrazie pojawi się niebieska obwódka.
    Do tego algorytm wyciągania kolorów z zestawu sąsiednich
    pikseli w pozorowanej pełnej rozdzielczości (Bayer albo coś
    w tym stylu) podbija owe krawędzie, w efekcie fioletowa
    obwódka wygląda jakby powstała w wyniku aberracji chromatycznej.
    Uniknąć da się wyłącznie przez nieprześwietlenie pikseli,
    ale to na niektórych kadrach jest nie do przeskoczenia.

    > Sztuczką jest istnienie guzika redukującego rozdzielczość na rzecz dynamiki
    > a nie fakt, że duży piksel ma większą dynamikę.

    Ale to nie "sztuczka", w sumie to prawo fizyki.
    Umiejętnie wykorzystane :)

    > "turbo dynamika" a tymczasem dynamika żadnego piksela nie wzrasta

    Ależ przecież nikogo nie obchodzi dynamika piksela - dla użyszkodnika
    liczy się dynamika matrycy!
    Tak czy nie?
    Nim odpowiesz, to przemyśl z góry odpowiedź na pytanie o kolory
    uzyskiwane z matrycy.
    W szczególności jak mają się one np. do kolorów na kolorowym
    wydruki z p. widzenia pozycji tych kolorów (a ściślej pikseli)
    Jedno i drugie uzyskiwane jest matematycznie, mimo braku odwzorowania
    w pojedynczych poszczególnych pikselach.

    >> Nijak nie zgadzam się z "zarzutem" o "sztuczkach" - przypominam,
    >> że NIE było mowy o komplecie cech matrycy, a tylko i wyłącznie
    >> o JEDNEJ - tzw. "dynamice"!
    >
    > Punkt widzenia :-)

    To się zgadza, ale mi się dobrze siedzi i nie chcę zmieniać :)

    >> Nie wiem czy nie pomyliłeś gdzieś opisów - bo jak o matrycę EXR
    >> chodzi, to *naświetlana* jest przez dwa różne czasy (przy czym
    >> one nachodzą na siebie), ale transport jest robiony *raz* :)
    >> Zamknięcie migawki, i dopiero potem przesuwanie danych.
    >
    > A to faktycznie czegoś nie załapałem. No to szczerze mówiąc nie rozumiem jak
    > to może w ogóle działać jeśli transport robimy tylko raz. Sądziłem, że to
    > jest tak, że na otwartej migawce (gdzieś w połowie czasu otwarcia) robimy
    > pierwszy odczyt matrycy a potem po zamknięciu - drugi.

    Wada jak opisałem, plus problem w przypadku zdjęć na granicy rozmycia,
    która po "ponadpodwojeniu" czasu byłaby przekroczona: obiekty o różnej
    jasności byłyby przesunięte.

    > Wobec tego nie bardzo rozumiem czym jest pierwszy
    > etap? Co się dzieje z tymi danymi skoro ich nie odczytujemy a jednocześnie
    > mają one na coś wpływ? Jedno drugiemu przeczy.

    Nie, nie przeczy :)
    Hasło "migawka elektroniczna" pewnie znasz, ale skoro pytasz
    jak wyżej, to chyba nie przyjrzałeś się jak działa.
    Otóż działa ona tak, że robi *zwarcie* na pikselu.
    Tak zwyczajnie i "na chama". Powoduje że ładunek z piksela
    wypływa do podłoża i już.

    W aparatach z migawką hybrydową - a jest ich sporo, na pewno
    istotna większość "firmowych" kompaktów - długie czasy odmierza
    się mechanicznie i działanie "elektroniczne" jest bez znaczenia,
    ale po drugiej stronie skali uzyskanie czasów rzędu 1/8000s
    przy migawce centralnej stanowiłoby wyzwanie.
    W hybrydowej zwarcie otwiera się kiedy migawka już się zamyka :)

    No i teraz masz prosto: w "zwykłej" matrycy migawka elektroniczna
    oznacza rozprowadzenie po wszystkich pikselach jednego
    wspólnego sygnału zwierania.
    W matrycy EXR rozprowadzić trzeba dwa, to oczywiście kłopot
    technologiczny, bo trzeci wymiar na scalaku oznacza problemy.
    Ale działanie jest proste: otwarcie mechanicznej przy zwarciu
    obu pikseli, rozwarcie "długich" (czasowo) pikseli, odczekanie
    różnicy czasów ekspozycji, rozwarcie "krótkich" pikseli,
    zamknięcie migawki mechanicznej (przy skranie krótkich czasach
    to drugie może odbywać się w trakcie zamykania) i ... już.

    A potem na spokojnie można sobie całość przetransportować
    i odczytać z krawędzi CCD.

    >> Ale spokojnie przeskakuje barierę o której była mowa, a *może*
    >> przeskoczyć ją jeszcze o co najmniej rząd (dziesiętny) wartości
    >> jak nie dwa, tylko chętni na masową matrycę w opłacalnej dla
    >> producenta cenie musieliby się znaleźć.
    >
    > Ciekawe to co piszesz. Przypuszczam, że nie o koszty chodzi lecz o marketing.

    Pewnie tak.
    Na razie postęp w matrycach spowodował, że najlepsze matryce doszły
    do możliwości SR w Fuji S5 w zakresie dynamiki.
    A dodać trzeba, że dynamikę w omawianych matrycach uzyskuje się
    mierzalnym kosztem - bo piksele nie są czulsze, można mieć
    dodatkowo jedynie mniej czułe.
    Fuji od ładnych paru lat nie wypuściło nowej matrycy SR
    o rozmiarze APS lub większym, a ta z S5 była powiedzmy
    "przeciętna" (tylko wparta nieprzeciętnym zapasem 3,5 EV)
    A to oznacza, że aparaty Nikona z serii 3*, o porownywalnej
    do S5 dynamice, są 10x *czulsze*!

    Do tego dochodzi pytanie, czy uzyskanie tej 100x lepszej dynamiki
    nie spowodowałoby dalszego spadku czułości - bo ze względu na
    dodatkowe ścieżki, a tym samym problemy z "głębokością" układu
    tak może być, nie wiem.
    Mielibyśmy więc pewien "efekt mikrofilmowy" - bardzo dobrą
    dynamikę, kosztem podłych innych właściwości, co przy
    małym zapotrzebowaniu oznacza bardzo wysoką cenę.
    A ten segment jest już zaspokojony, przynajmniej w części,
    inną drogą - średnim formatem.
    Goście którzy wydają po 50kzł++ za aparat z taaaaaką dynamiką
    (i paczką innych wad :P, jesli jest to kontrukcja działająca
    jak skaner) dostają w bonusie taaaaką płytką GO :)

    > Zanim wejdzie nowe, to stare musi dać zarobić maksymalnie.

    Zgoda, niewątpliwie :(
    Przynajmniej tak długo, jak długo "wielki" posiadacz patentu
    umie drogą prawną zablokować wejście z "nowym" przez innego
    producenta.
    Swoją drogą i OT, ale uważam że to (czyli wykorzystywanie
    patentu do blokowania rozwoju) jest istotną wadą systemu
    patentowego.

    > Różnice
    > technologiczne raczej nie są jakieś rewolucyjne. To nie kosmiczna technologia
    > przywieziona przez UFO. Jedynie kwestia softu do obsługi innego sposobu
    > przetwarzania danych.

    No nie tylko, jeszcze sprzętowa część matrycy musi zebranie takich
    danych umożliwość.
    Trzeba pamiętać o tym, że rzadko myślimy o problemie "płaszczaków",
    bo dla nas puszczenie dodatkowego drutu w 3. wymiarze to żaden
    problem - ale na powierzchni scalaka to JEST problem.

    > Jeśli mamy np. duże i małe piksele to plik RAW traci
    > sens istnienia gdyż ba jeden piksel w takim RAW mogłyby pracować albo dwa
    > piksele matrycy albo jeszcze jakiś inny proces a więc RAW byłby efektem
    > przetwarzania danych czyli przestał by być RAWem w znaczeniu tego słowa.

    Ty chyba źle rozumiesz RAW - RAW z matryc Fuji zawiera goły,
    nieprzetworzony w żaden sposób, zrzut z wszystkich pikseli
    matrycy. Zarówno małych jak i dużych (SR), zarówno naświetlanych
    długo jak i krótko (EXR).

    > Byłby to semi-RAW. Jeśli pełny RAW to z potrzebą pisania dedykowanego softu
    > do zamiany takiego pliku w obraz. Rewolucyjna zmiana.

    Ale tak właśnie JEST!
    Znaczna część oprogramowania do wywoływania RAWów (w tym darmowy UfRAW)
    NIE UMIE wykorzystać dynamiki matrycy matryc SR, ale część komercyjnego
    i co najmniej jeden darmowy (S7Raw) - jak najbardziej to robi :)
    Żeby jasność była - RAWy nie były standardem, każdy producent sobie
    rzepkę skrobie (z wyjątkiem porozumienia, późniejszego, w sprawie
    DNG, który bardziej jest "opakowaniem", czyli czymś zbliżonym do
    PDF niż ścisłą specyfikacją dokładnych danych każdego piksela).
    Większość programów "rozumie" RAW z S3/S5, ale czyta tylko duże
    piksele lub tylko w ich skali dynamiki.

    > Pewnie to robi za
    > hamulcowego również.

    Umiarkowanie.
    Raczej problem jest ze sprzętem i patentami.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: