    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sun, 10 Aug 2014 23:00:24 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jak głowica do statywu?
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 10. August 2014 22:58:08 UTC+2 schrieb Marek:
    > Witam,
    >

    > Znów nieudany zakup. Ktoś mi doradził zakup głowicy kulowej Triopo B-2N
    >

    > http://www.digitaltoyshop.com/Triopo_B-2N_Ball-head_
    t2851_7288_1

> [...]
    >
    > Wtedy całość się chwieje w każdym kierunku. Cholery dostać można. W
    >
    > dodatku trzeba celować wyżej obiektu gdyż po zablokowaniu kuli lufa
    >
    > nieco opadnie gdy ją puścimy i cała robota na nic.
    >

    > Czy można dostać głowicę, w której da się zablokować niezależnie ruch w
    >
    > pionie i w poziomie niezależnie od kadrowania pionowego lub poziomego
    >
    > (ciężki obiektyw może być używany)? Może za dużo wymagam, ale byłoby
    >
    > mile widziane łatwiejsze poziomowanie. Zależy mi też na tym aby dało się
    >
    > ją jakoś zabierać w teren bez rozkręcania.
    >

    > Wstępnie wybrałem Manfrotto 405 ale jest paskudnie droga:

    1976_z.jpg

    > Jest jakaś tańsza alternatywa?
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Marek

    ad1.

    ruch kuli reguluje sie dwoma srubami
    - mniejsza tzw frykcyjna - sluzy do ustawienia sily oporu , a wiec sily z jaka
    przestawia sie kule. ustawiasz w zaleznosci od wagi aparatu/dlugosci obiektywu i
    jej nie ruszasz.
    mozna w ogole wykrecic a otwor zaslepic.
    - wieksza - aretujaca - ta sruba sie zwalnia / blokuje kule.

    ad2

    do panoramy w poziomie sluzy talerz gorny . Poziomujesz jego polozenie i obracasz
    aparatem w plaszczyznie poziomej. poziom dolnego talerza nie ma znaczania , Ale
    talerz dolny ma byc unieruchomiony.
    Jesli dolny talerz nie jest wypoziomowany to obracajac dolnym talerzem , aparat
    wykona ruch mimosrodowy wzgledem osi pionowej , (dodatkowo do talerza dolnego musi
    byc wypionowana os obrotu) . To jest normalka w kazdej glowicy kulistej , nie tylko
    tej . tak dziala geometria.
    libelki 9 mm stosowane w celach fotograficznych nie sa za dokladne , ja uzywam 14 mm
    .

    ad3. to jest sens glowicy kulistej, ze pozwala odejsc szybko i wygodnie od pionu.
    jesli potrzebujesz panoramoawac w dwoch plaszczyznach - pionowej i poziomej - to do
    tego sluza glowice 3D.

    generalnie ta glowica cie przerasta - po co az 5 srub nastawczych ?
    zamiast obslugiwac aparat, bedziesz zaobsorbowany obsluga srub glowicy. wsrod 5-ciu
    srob zawsze zdazy sie jakas zle ustawione , niepotrzebnie zablokowana lub
    niedokrecona.

    np taka :
    http://www.amazon.de/Benro-3D-Neiger-HD-38-inkl-Plat
    te/dp/B002CVTUOW/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1407736364&s
    r=8-2&keywords=manfrotto+3d+neiger

    manfrotto sa pancernej budowy , nie do zdarcia , niezbyt precyzyjnie wykonane , ale
    tanie.

    szybkozloczki wymagaja docisku dzwigni , ale w sumie dzialaja sprawnie i szybko .
    w tripo i innych znacznie drozszych szybkozloczki na saniach sa szybozlaczkami tylko
    z nazwy. Zapiecie aparatu w ciemnosciach staje niezla zabawa.