    From: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
    Date: Sat, 3 Mar 2012 13:59:30 +0000 (UTC)

    W dniu 2012-03-03 13:54, kogutek pisze:

    > Dmuchanie na grzałkę to kompletnie co innego niż gdyby grzałka co kilka
    > sekund (zmęczona raczej co 1s) wdychała 4L powietrza 20st i wydychała je
    > ogrzane do 36st. i do tego miała odpowiednio dużą powierzchnię polaną wodą
    > (potem) cały czas parującą.
    > Gdyby grzałka miała formę chłodnicy przez którą przelatywało by te parę L
    > powietrza tak aby przelatując było ogrzewane z 20 do 36 to by mniej więcej
    > odpowiadało wydajności usuwania ciepła przez dyszenie.
    > Nie wiem jakie jest ciepło właściwe powietrza i nie chce mi się szukać.
    > P.G.
> [...]

    A od kiedy człowiek w afryce zaczął wydychać suche powietrze i przestał
    pocić się?

    To była odpowiedź na argument że wdychając powietrze o temperaturze 20 stopni
    można oddawać ciepło. Jeszcze lepiej można oddać jak powietrze ma 10 albo 5
    stopni. Jak powietrze ma więcej niż 37 stopni to mechanizm z przyczyn
    oczywistych przestaje działać jak chłodnica a zaczyna jak nagrzewnica.
    Chłodzenie przez parowanie w płucach i na skórze też na pewną granicę. Przez
    płuca chłodzenie jest niewielkie i raczej stałe. Płuca działają jak są
    wilgotne i nie mogą za bardzo wyschnąć. Jak by zaczęły wysychać to zmniejszy
    się ich wydajność przy wymianie gazowej i pracujący człowiek zemdleje za
    względu na zbyt małą ilość tlenu w organizmie. Jak będzie nieprzytomny to
    trochę ostygnie płuca się nawilżą i wróci do żywych. Taki mechanizm
    zabezpieczający ma człowiek. Ręką może nie ruszać dwa dni. Oddech może
    wstrzymać na pojedyncze minuty a potem mdleje i oddech powraca. Nie może
    również zatrzymać pracy serca. Z grzałką 1,5kW pracującą przez godzinę
    człowiek sobie nie poradzi. Ale ze stu watową da rade. Daje to bardzo
    przyzwoitą moc użyteczną w granicach 25 watów. Tyle potrzeba żeby kopać
    szpadlem, ścinać trzcinę, kosić zboże, chodzić czy niezbyt intensywnie biec.
    Albo całkiem szybko jechać na rowerze.