  • 41. Data: 2010-03-18 17:23:12
    Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hnsveq$411$1@node1.news.atman.pl...

    > Odcięcie jest prędkość obrotowa silnika, powyżej której drastycznie spada
    > moc silnika i już wyżej nie pójdzie. Przeważnie jest to około 4,5krpm. Jak
    > raz sprawdzisz(na ciepłym silniku) to się przekonasz ile to wynosi w Twoim
    > przypadku - tylko zrób to lepiej podczas jazdy a nie na postoju.

    Odcięcię to jest prędkość obrotowa silnika, przy której elektronika odcina
    dopływ paliwa, czyli gasni silnik - w zależności od biegu może to być różna
    wartość (przy większych obciążeniach, czyli niższych biegach odcięcie z
    reguły nastepuje szybciej. Zapobiega to uszkodzeniu silnika, który - nawet
    jeśli to japończyk i lubi wysokie obroty, nie lubi przesady. Na obrotomierzu
    obroty "niebezpieczne" dla silnika zaznaczone są na czerwono, chwilowe
    osiągnięcie takiej wartości z reguły nie szkodzi silnikowi i jest zupełnie
    normalnym elementem jazdy (np. przy wyprzedzaniu), dłuższa jazda "na
    czerwonym polu" prawdopodobnie jednak skończy się odcięciem paliwa. Wielu
    dżentelmenów w dresach wyłącza taką opcję (czasem wystarczy wyjąć
    bezpiecznik, w innych wypadkach trzeba przeprogramować mapy, czyli algorytmy
    pracy silnika) i dzięki temu jeżdżą na czerwonym polu znacznie częściej niż
    inni użytownicy dróg - ale nie warto od nich kupować samochodów. Z tym
    "więcej nie pójdzie" to nie do końca prawda, bo po osiągnieciu maksymalnych
    wydajności wykresy mocy i momentu nie spadają drastycznie tylko osiągają
    plateau, które pozwala jeszcze "jako tako" się rozpędzić. Odcięcie w
    benzynie następuje zwykle w okolichach 6, 7 albo i 8 tys obrotów - w
    zależności od tego, co fabryka zamontowała pod maską, w dieslach troszkę
    mniej (ale stawiam raczej na 5 tys, nie 4,5, choć moge się mylić).

    --
    Yogi(n)

  • 42. Data: 2010-03-18 17:38:45
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Kaja" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomo?ci
    > A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimi? potwornymi konsekwencjami?

    Cóż, jesli nie będziesz regularnie chłodzić turbiny, to wcześniej zdechnie.
    Coś jak z myciem zębów - odpuścisz raz, czy dwa razy, to nic sie nie stanie,
    ale jak zaczniesz myć raz na dwa tygodnie, to... Końsekwencje - od 3 do 15
    tysięcy PLN, tak mniej więcej ;-)

    --
    Yogi(n)

  • 43. Data: 2010-03-18 18:59:27
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Krzysiek Kielczewski" wrote:
    > Dodałbym: czekanie z wrzuceniem jedynki aż samochód przed nami zniknie
    > na horyzoncie z eko-cokolwiek nie ma nic wspólnego...

    O, to też nagminne. Przez takich na cyklu przejeżdża 2x mniej samochodów.
    Podobnie irytujące jest, jak pierwszy w kolejce po zapaleniu się zielonego
    zaczyna dopiero czytać instrukcję obsługi auta, żeby dowiedzieć się jak
    wrzucić pierwszy bieg...

    Ale to chyba na kursach tak uczą? O_o

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 44. Data: 2010-03-18 20:53:14
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-03-18, .Peeter <p...@n...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > zaczyna dopiero czytać instrukcję obsługi auta, żeby dowiedzieć się jak

    A potem rozpędzamy się równomiernie, bez dotykania gazu...

    > Ale to chyba na kursach tak uczą? O_o

    Nie. Jak pamiętam ze swojego kursu to praktycznie z każdych świateł
    startowałem najszybciej. Potem niestety mnie wyprzedzali, ale musiałem
    przestrzegać ograniczeń :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 45. Data: 2010-03-19 00:12:34
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Krzysiek Kielczewski" wrote:
    > A potem rozpędzamy się równomiernie, bez dotykania gazu...

    A tych z tyłu szlag trafia...

    > Nie. Jak pamiętam ze swojego kursu to praktycznie z każdych świateł
    > startowałem najszybciej. Potem niestety mnie wyprzedzali, ale musiałem
    > przestrzegać ograniczeń :)

    Miałem podobnie na kursie. Instruktora miałem dobrego, jak jechałem
    za wolno, to kazał mi deptać i tyle. :-) A że punto 1.2 na gazie mocy nie
    miało, to nieraz kazał deptać do podłogi. :D

    Pytanie tylko czy każdy miał takiego instruktora, czy niektórzy faktycznie
    uczą jak być dupą za kółkiem, czy po prostu większość kierowców ma
    wrodzoną tendencję do uprawiania PSJ? :-)

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 46. Data: 2010-03-19 07:57:09
    Od: omega_fan <o...@n...org>

    > na zarżnięcie DMF. 50km/h jadę na trójce, mam niecałe 2000rpm i tak
    > jest najekonomiczniej. Zmiana na czwórkę powoduje spadek poniżej
    > 1500rpm i wyższe spalanie przy przyśpieszaniu, przy równej jeździe
    > czwórkę wrzucam od 60km/h, a piątkę od 80. Szóstka ma sens właściwie
    > dopiero od 100km/h. Ale może albo ja się nie znam, albo turbodziura
    > u mnie jest ogromna. ;-)

    Ja mam dokładnie tak samo.
    Poniżej 100 km/h mam wyższe spalanie na 6 niż na 5 biegu.

    Wczoraj spróbowałem wrzucić 5 przy 50 km/h, miałem 1000 obr
    i silnik wyzwał mnie od idiotów :)

    > Jedyne w czym jest ziarno prawdy, to kwestia rozgrzewania silnika
    > przed jazdą. Poczekać aż olej rozejdzie się "po kościach" i jechać, byle
    > spokojnie zanim się nie nagrzeje. Grzanie diesla na postoju mija się
    > z celem, szczególnie zimą.

    Nie zgadzam się z Tobą. Szczególnie zimą silnik ma ciężkie
    warunki pracy (zimny i gęsty olej) i myślę, że właściwe jest odpalenie
    na początku, a potem niech sobie pochodzi podczas gdy my skrobiemy szybki.

  • 47. Data: 2010-03-19 08:05:09
    Od: omega_fan <o...@n...org>

    Yogi(n) wrote:
> [...]
    > sie nie stanie, ale jak zaczniesz myć raz na dwa tygodnie, to...
    > Końsekwencje - od 3 do 15 tysięcy PLN, tak mniej więcej ;-)

    Bzdury waść pleciesz, stąd się biorą później takie mity.
    Czekanie minutę/dwie ma sens jak pociskasz 160 km/h autostradą
    i nagle zjeżdżasz na parking. Albo jak depczesz do dechy
    ścigając się z kolegą i zjeżdzasz na parking.

    Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
    można gasić od razu.

  • 48. Data: 2010-03-19 10:10:55
    Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
    Od: Adam Kłobukowski <a...@k...pl>

    W dniu 18.03.2010 11:08, Kaja pisze:
    > Witam wszystkich !

    <ciach>

    To ja poproaszę o rady dla użytkownika starego diesla 1.9 Volkswagena,
    bo on jeśli się dobrze orientuję turbiny nie posiada.

    Adam Kłobukowski

  • 49. Data: 2010-03-19 10:30:46
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-03-18, .Peeter <p...@n...gazeta.pl> wrote:

    > A tych z tyłu szlag trafia...

    Zwłaszcza jak się trafi takich trzech na trzypasmowej ulicy...

> [...]
    > miało, to nieraz kazał deptać do podłogi. :D
    >
    > Pytanie tylko czy każdy miał takiego instruktora, czy niektórzy faktycznie

    Inny koleś z którym jeździłem (na szczęście krótko) bardzo pilnował,
    żebym nie przekraczał 2000-2200obr/min. Aha: nie jeździłem dieslem...

    > czy po prostu większość kierowców ma
    > wrodzoną tendencję do uprawiania PSJ? :-)

    Raczej boją się, że się silnik zużywa jak go słychać i uważają, że przy
    sprawnym ruszaniu to się robi wir w baku.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 50. Data: 2010-03-19 10:31:57
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-03-19, omega_fan <o...@n...org> wrote:

    > Bzdury waść pleciesz, stąd się biorą później takie mity.

    Wydaje Ci się.

> [...]
    > ścigając się z kolegą i zjeżdzasz na parking.
    >
    > Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie

    I tu sam sobie zaprzeczyłeś: jak jedziesz bardzo spokojnie to właśnie
    chłodzisz turbinę.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski