-
1. Data: 2010-03-18 11:08:44
Temat: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Witam wszystkich !
Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną). Mam takowe
od niedawna i słyszę dookoła, że muszę nauczyć się jeździć "inaczej". Po
doprecyzowaniu "inaczej" znaczy, że:
- zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na dwie
minuty/nie trzeba?
- zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę
- jeździć wolniej (WTF?)
- za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
- jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
obrotów/2500 obrotów
- nie jeździć na luzie
- nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy
Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.
Bardzo proszę - pomóżcie mi przefiltrować to, co rzeczywiscie jest związane
ze specyfiką silników diesla i rzeczywiście mu służy, a tym co jest mitem
czy też dbałością o bezpieczeństwo na drodze.
Pozdrowienia, Kaja
-
2. Data: 2010-03-18 11:17:27
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Radion" <n...@x...pl>
> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
Wystarczy w Google wpisać "Jak jeździć dieslem", oto przykładowy temat:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667
-
3. Data: 2010-03-18 11:17:46
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Rafał <r...@o...pl>
Kaja pisze:
> Witam wszystkich !
>
> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
http://lmgtfy.com/?q=dekalog+diesla
-
4. Data: 2010-03-18 11:23:20
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "Radion" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
news:hnsuoh$ksi$1@atlantis.news.neostrada.pl...
>> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
>> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
> Wystarczy w Google wpisać "Jak jeździć dieslem", oto przykładowy temat:
> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667
Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
"10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po
mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ."
Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
"18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
odcięcia"
Co to znaczy "do odcięcia?"
Pozdrowienia, Kaja
-
5. Data: 2010-03-18 11:24:01
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Kaja" <o...@o...pl>
> - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej
> minutę/ na dwie minuty/nie trzeba?
eee tam .
1. Nie zapala sie od razu, tylko czeka az sie swiece zagrzeja, a
nawet ciut dluzej.
> - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na
> trochę
Komu by sie chcialo :-)
Ale o tym pamietac tankujac na autostradzie.
Warto chwile odczekac i przestudzic turbine rozgrzana do
czerwonosci :-)
> - jeździć wolniej (WTF?)
Mercedes ustanowil rekord predkosci na 100 tys mil.
227 km/h srednio, czyli auta musialy jechac non stop 240.
A to byly E 320cdi :-)
> - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym
> (????)
Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a
przelozenie na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec
mozna pod tych 3500 dociagnac.
Ale to przeciez chwila moment.
J.
-
6. Data: 2010-03-18 11:26:08
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Grejon <g...@g...pl>
Kaja pisze:
> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
Np. z instrukcji obsługi.
> I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ŻADEN silnik tego nie lubi, nie
tylko diesel.
> "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
> odcięcia"
>
> Co to znaczy "do odcięcia?"
Do odcięcia paliwa.
> Pozdrowienia, Kaja
--
Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...aster.pl
Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi
PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+
-
7. Data: 2010-03-18 11:37:53
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Rafał <r...@o...pl>
Kaja pisze:
>
> Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
> "10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
> Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
> prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
> osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po
> mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ."
PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrócie trzeba
jeździć dynamicznie a nie jak piz.a
>
> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
> I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.
>
> "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
> odcięcia"
>
> Co to znaczy "do odcięcia?"
Odcięcie jest prędkość obrotowa silnika, powyżej której drastycznie
spada moc silnika i już wyżej nie pójdzie. Przeważnie jest to około
4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepłym silniku) to się przekonasz ile to
wynosi w Twoim przypadku - tylko zrób to lepiej podczas jazdy a nie na
postoju.
-
8. Data: 2010-03-18 11:38:17
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Radion" <n...@x...pl>
> Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
> "10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h to jest właśnie PSJ
>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
To napisz może co to za auto, to może ktoś napisze Ci kiedy (przy jakich
prędkościach obrotowych silnika) Twój silnik ma maks. moment i moc
-
9. Data: 2010-03-18 11:48:18
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Brzezi <b...@g...com>
czw, 18 mar 2010 o 11:37 GMT, Rafał napisał(a):
> Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
> podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
> Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.
To co piszesz jest zupelenie bez sensu nie wiedzac o jakim silniku
piszesz...
u mnie przy 2krpm mam juz 120 na liczniku...
Automat sam zmienia biegi, i przy ok 70km wrzuca 5, i wtedy silnik ma ok
1500rpm..., a jak zwalniam, to dopiero ok 60km redukuje do 4, ale zanim
zredukuje, mozna jechac z predkoscia 60kmh i wtedy obroty sa ok 1100rpm...
aby ruszyc wystarczajaco dynamicznie zostawiajac wszystkich z tylu na
swiatlach, wytarczy ze tak wcisne pedal gazu ze automat zmienia biegi przy
okolo 2500rpm
Przy kickdownie asb zmienia biegi na nastepne przy ok 5200rpm
ja pisze o silniku 3.0d
Pozdrawiam
Brzezi
-
10. Data: 2010-03-18 11:50:16
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Brzezi <b...@g...com>
czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisał(a):
>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
> Np. z instrukcji obsługi.
Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
momentu obrotowego
>> I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
>
> Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ŻADEN silnik tego nie lubi, nie
> tylko diesel.
Nie uogolniaj, sa silniki ktore nie maja z tym problemu, napisalem juz
przed chwila w poscie obok
Pozdrawiam
Brzezi