-
21. Data: 2010-03-18 14:32:46
Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "Krzysiek Kielczewski" <k...@g...com> napisał
>> - nie je?dzia na luzie
> W żadnym samochodzie tak nie rób.
Ale to ze względu na bezpieczeństwo jazdy czy ze względu na silnik?
> Pzdr,
> Krzysiek Kiełczewski
Pozdrawiam też :), Kaja
-
22. Data: 2010-03-18 14:35:31
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>> - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na
>> dwie minuty/nie trzeba?
> eee tam .
A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimiś potwornymi konsekwencjami?
>> - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
> Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a przelozenie
> na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec mozna pod tych 3500
> dociagnac.
> Ale to przeciez chwila moment.
No tak, ale jak tu do 3500rpm ciągnąć jak na początku jazdy należy unikać
przygazowania?
Dziekuję bardzo za pozostałe wyjaśnienia.
Kaja
-
23. Data: 2010-03-18 14:39:31
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "Radion" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
>>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
> To napisz może co to za auto, to może ktoś napisze Ci kiedy (przy jakich
> prędkościach obrotowych silnika) Twój silnik ma maks. moment i moc
Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
2litrowy TDI, 110. Wydawało mi się, że to są "wartościowe" dane dotyczące
samochodu - niestety - próbując się zalogować na forach vw i wypełnić
ankietę "jakiego paska masz?" utykam pośród mnogości modeli (a odpowiedzi
"najpiękniejszego i najfajniejszego" tam nie ma :().
Pozdrowienia, Kaja
-
24. Data: 2010-03-18 14:43:11
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Rafał <r...@o...pl>
Kaja pisze:
> Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
> 2litrowy TDI, 110.
No to rzeczywiście kłopot...
W Twoim przypadku zalecam częste sprawdzanie poziomu oleju i płynu
chłodniczego.
-
25. Data: 2010-03-18 14:45:15
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hnsveq$411$1@node1.news.atman.pl...
> Kaja pisze:
>> Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
>> "10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
>> Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
>> prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz
>> silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na
>> 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz
>> PSJ."
> PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrócie trzeba
> jeździć dynamicznie a nie jak piz.a
Nie no!
Kiedyś z wyraźną satysfakcją ktoś wcisnął mi ulotkę z Renault (w tym stylu
jak
to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekoj
azda/ekojazda-zasady/index.jsp),
gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
I one są *NIEDOBRE* dla silnika, tak?
>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
>> I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
> Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
> podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
> Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.
Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, która dla wielu osób też jest
wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.
Pozdrowienia, Kaja
-
26. Data: 2010-03-18 14:46:57
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hntaa8$5vh$1@node1.news.atman.pl...
> Kaja pisze:
>> Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik
>> 2005, 2litrowy TDI, 110.
> No to rzeczywiście kłopot...
> W Twoim przypadku zalecam częste sprawdzanie poziomu oleju i płynu
> chłodniczego.
Dużo jeżdżę, często sprawdzam. Ale co z tym maks. momentem? :)
Kaja
-
27. Data: 2010-03-18 15:08:40
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Od: omega_fan <o...@n...org>
> Nie no!
> Kiedy? z wyra 1/4 n? satysfakcj? kto? wcisn?? mi ulotke z Renault (w tym stylu
> jak
> to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekoj
azda/ekojazda-zasady/index.jsp),
> gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
> I one s? *NIEDOBRE* dla silnika, tak?
Tak.
To są bzdury i każdy, komu miłe jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
psychiczne puka się w głowę widząc tekst w stylu "Z prędkością 50 km/h
powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu". O ile ten czwarty
to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to już piąty... wszystko zależy
od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele
ponad 1000 obr/min.
>>> Jak rozpoznaae gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
>>> I dlaczego je?d?enie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest z?e?
>> Przewa?nie wystarczy jak bedziesz utrzymywa? obroty w granicach 2-3krpm
>> podczas normalnej jazdy. Przy przy?pieszaniu podkreae do 3,5 max 4 krpm,
>> Dalej nie masz ju? po co gazowaae bo silnik wiekszej mocy mieae nie bedzie.
>
> Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, która dla wielu osób te? jest
> wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.
Nie przyspieszać mocno poniżej 2000 obr/min.
Nie jeździć w ogóle poniżej 1500 obr/min.
Ta zasada sprawdza się dla większości silników Diesla.
-
28. Data: 2010-03-18 15:13:01
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>
"Kaja" wrote:
> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.
> - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na
> dwie minuty/nie trzeba?
Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze
we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik,
później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-)
> - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę
Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem
ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź
równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz,
czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.
Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać
minutę-cztery aż się turbo schłodzi.
> - jeździć wolniej (WTF?)
Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-)
> - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy
25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce.
Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie
traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-)
> - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
> obrotów/2500 obrotów
Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4
biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie.
Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie
przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od
2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6.
Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik
do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000.
> - nie jeździć na luzie
To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy.
> - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy
Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
za ostrym butowaniem.
Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia,
pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie
nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz
na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać
cały nagromadzony syf. :-)
> Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
> opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
> niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.
Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad
i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za
cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500...
Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to
tanie. :-)
Pozdrawiam
.Peeter
-
29. Data: 2010-03-18 15:22:43
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>
Dnia Thu, 18 Mar 2010 14:39:31 +0100, Kaja na pl.misc.samochody napisał(a):
> Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
> 2litrowy TDI, 110.
Co to 110 ma być ? kW czy KM ? Poza tym - nie ma takiej kombinacji. Ani w
3BG ani w 3C.
We wnęce koła zapasowaego powinna być nalepka z infmroacjami o silniku,
skrzyni biegów, itp. Sprawdź jakie tam masz oznaczenia to będziesz
wiedziała co masz :)
--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl
"Przeciwność uczy rozsądku, dobrobyt go odbiera. Seneka"
-
30. Data: 2010-03-18 15:24:12
Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
Od: "Kaja" <o...@o...pl>
Użytkownik "omega_fan" <o...@n...org> napisał w wiadomości
>> I one s? *NIEDOBRE* dla silnika, tak?
> Tak.
> To są bzdury i każdy, komu miłe jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
> psychiczne puka się w głowę widząc tekst w stylu "Z prędkością 50 km/h
> powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu". O ile ten czwarty
> to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to już piąty... wszystko zależy
> od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele
> ponad 1000 obr/min.
No i skąd taki zwykły zjadacz, czy nie daj Bogom zjadaczka chleba ma to
wiedzieć?
A ekologicznie dla niektórych brzmi nawet lepiej od dynamicznie i kłopot
gotowy :).
> Nie przyspieszać mocno poniżej 2000 obr/min.
> Nie jeździć w ogóle poniżej 1500 obr/min.
> Ta zasada sprawdza się dla większości silników Diesla.
Dziękuję :)
Pozdrawiam, Kaja