-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Instrukcja obsługi diesla
Date: Thu, 18 Mar 2010 15:13:01 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 83
Message-ID: <hntcdl$f0h$1@inews.gazeta.pl>
References: <hnsu48$48h$1@mx1.internetia.pl>
NNTP-Posting-Host: aeu4.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1268921589 15377 83.25.124.4 (18 Mar 2010 14:13:09 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 18 Mar 2010 14:13:09 +0000 (UTC)
Importance: Normal
In-Reply-To: <hnsu48$48h$1@mx1.internetia.pl>
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
X-User: peeter993
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2265263
[ ukryj nagłówki ]"Kaja" wrote:
> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.
> - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na
> dwie minuty/nie trzeba?
Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze
we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik,
później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-)
> - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę
Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem
ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź
równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz,
czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.
Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać
minutę-cztery aż się turbo schłodzi.
> - jeździć wolniej (WTF?)
Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-)
> - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy
25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce.
Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie
traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-)
> - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
> obrotów/2500 obrotów
Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4
biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie.
Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie
przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od
2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6.
Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik
do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000.
> - nie jeździć na luzie
To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy.
> - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy
Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
za ostrym butowaniem.
Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia,
pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie
nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz
na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać
cały nagromadzony syf. :-)
> Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
> opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
> niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.
Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad
i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za
cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500...
Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to
tanie. :-)
Pozdrawiam
.Peeter
Następne wpisy z tego wątku
- 18.03.10 15:22 Marcin Stankiewicz
- 18.03.10 15:24 Kaja
- 18.03.10 15:26 Czarek
- 18.03.10 15:29 Kaja
- 18.03.10 15:34 omega_fan
- 18.03.10 15:37 Marcin Stankiewicz
- 18.03.10 15:37 Brzezi
- 18.03.10 15:40 Brzezi
- 18.03.10 16:14 .Peeter
- 18.03.10 16:33 .Peeter
- 18.03.10 16:45 Krzysiek Kielczewski
- 18.03.10 17:00 Krzysiek Kielczewski
- 18.03.10 17:23 Yogi\(n\)
- 18.03.10 17:38 Yogi\(n\)
- 18.03.10 18:59 .Peeter
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=