eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyInstrukcja obsługi dieslaRe: Instrukcja obsługi diesla
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Instrukcja obsługi diesla
    Date: Thu, 18 Mar 2010 15:13:01 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 83
    Message-ID: <hntcdl$f0h$1@inews.gazeta.pl>
    References: <hnsu48$48h$1@mx1.internetia.pl>
    NNTP-Posting-Host: aeu4.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1268921589 15377 83.25.124.4 (18 Mar 2010 14:13:09 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 18 Mar 2010 14:13:09 +0000 (UTC)
    Importance: Normal
    In-Reply-To: <hnsu48$48h$1@mx1.internetia.pl>
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
    X-User: peeter993
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2265263
    [ ukryj nagłówki ]

    "Kaja" wrote:
    > Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
    > dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).

    Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
    roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
    więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
    zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
    z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.

    > - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na
    > dwie minuty/nie trzeba?

    Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze
    we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik,
    później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-)

    > - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę

    Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem
    ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź
    równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz,
    czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.

    Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać
    minutę-cztery aż się turbo schłodzi.

    > - jeździć wolniej (WTF?)

    Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-)

    > - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)

    Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy
    25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce.

    Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie
    traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-)

    > - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
    > obrotów/2500 obrotów

    Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4
    biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie.
    Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie
    przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od
    2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6.

    Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik
    do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000.

    > - nie jeździć na luzie

    To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy.

    > - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy

    Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
    za ostrym butowaniem.

    Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia,
    pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie
    nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
    geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz
    na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać
    cały nagromadzony syf. :-)

    > Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
    > opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
    > niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.

    Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
    wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad
    i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
    tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za
    cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500...

    Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to
    tanie. :-)

    Pozdrawiam
    .Peeter

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: