  • 21. Data: 2010-03-18 14:32:46
    Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysiek Kielczewski" <k...@g...com> napisał

    >> - nie je?dzia na luzie
    > W żadnym samochodzie tak nie rób.
    Ale to ze względu na bezpieczeństwo jazdy czy ze względu na silnik?

    > Pzdr,
    > Krzysiek Kiełczewski
    Pozdrawiam też :), Kaja

  • 22. Data: 2010-03-18 14:35:31
    Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    > eee tam .
    A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimiś potwornymi konsekwencjami?

    > Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a przelozenie
    > na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec mozna pod tych 3500
    > dociagnac.
    > Ale to przeciez chwila moment.
    No tak, ale jak tu do 3500rpm ciągnąć jak na początku jazdy należy unikać
    przygazowania?

    Dziekuję bardzo za pozostałe wyjaśnienia.
    Kaja

  • 23. Data: 2010-03-18 14:39:31
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Radion" <n...@x...pl> napisał w wiadomości

    > To napisz może co to za auto, to może ktoś napisze Ci kiedy (przy jakich
    > prędkościach obrotowych silnika) Twój silnik ma maks. moment i moc

    Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
    2litrowy TDI, 110. Wydawało mi się, że to są "wartościowe" dane dotyczące
    samochodu - niestety - próbując się zalogować na forach vw i wypełnić
    ankietę "jakiego paska masz?" utykam pośród mnogości modeli (a odpowiedzi
    "najpiękniejszego i najfajniejszego" tam nie ma :().

    Pozdrowienia, Kaja

  • 24. Data: 2010-03-18 14:43:11
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Kaja pisze:

    > Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
    > 2litrowy TDI, 110.

    No to rzeczywiście kłopot...
    W Twoim przypadku zalecam częste sprawdzanie poziomu oleju i płynu
    chłodniczego.

  • 25. Data: 2010-03-18 14:45:15
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrócie trzeba
    > jeździć dynamicznie a nie jak piz.a

    Nie no!
    Kiedyś z wyraźną satysfakcją ktoś wcisnął mi ulotkę z Renault (w tym stylu
    jak
    to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekoj
    azda/ekojazda-zasady/index.jsp),
    gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
    I one są *NIEDOBRE* dla silnika, tak?

    > Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
    > podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
    > Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.

    Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, która dla wielu osób też jest
    wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.

    Pozdrowienia, Kaja

  • 26. Data: 2010-03-18 14:46:57
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    > No to rzeczywiście kłopot...
    > W Twoim przypadku zalecam częste sprawdzanie poziomu oleju i płynu
    > chłodniczego.

    Dużo jeżdżę, często sprawdzam. Ale co z tym maks. momentem? :)

    Kaja

  • 27. Data: 2010-03-18 15:08:40
    Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
    Od: omega_fan <o...@n...org>

> [...]
    azda/ekojazda-zasady/index.jsp),
    > gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.

    Tak.
    To są bzdury i każdy, komu miłe jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
    psychiczne puka się w głowę widząc tekst w stylu "Z prędkością 50 km/h
    powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu". O ile ten czwarty
    to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to już piąty... wszystko zależy
    od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele
    ponad 1000 obr/min.

    > Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, która dla wielu osób te? jest
    > wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.

    Nie przyspieszać mocno poniżej 2000 obr/min.
    Nie jeździć w ogóle poniżej 1500 obr/min.
    Ta zasada sprawdza się dla większości silników Diesla.

  • 28. Data: 2010-03-18 15:13:01
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Kaja" wrote:
    > Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
    > dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).

    Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
    roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
    więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
    zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
    z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.

    > - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na
    > dwie minuty/nie trzeba?

    Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze
    we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik,
    później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-)

    > - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę

    Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem
    ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź
    równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz,
    czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.

    Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać
    minutę-cztery aż się turbo schłodzi.

    > - jeździć wolniej (WTF?)

    Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-)

    > - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)

    Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy
    25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce.

    Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie
    traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-)

    > - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
    > obrotów/2500 obrotów

    Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4
    biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie.
    Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie
    przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od
    2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6.

    Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik
    do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000.

    > - nie jeździć na luzie

    To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy.

    > - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy

    Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
    za ostrym butowaniem.

    Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia,
    pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie
    nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
    geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz
    na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać
    cały nagromadzony syf. :-)

    > Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
    > opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
    > niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.

    Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
    wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad
    i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
    tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za
    cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500...

    Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to
    tanie. :-)

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 29. Data: 2010-03-18 15:22:43
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Thu, 18 Mar 2010 14:39:31 +0100, Kaja na pl.misc.samochody napisał(a):

    > Och! Tu zaczyna się kolejny kłopot - mój samochód to pasek, rocznik 2005,
    > 2litrowy TDI, 110.

    Co to 110 ma być ? kW czy KM ? Poza tym - nie ma takiej kombinacji. Ani w
    3BG ani w 3C.

    We wnęce koła zapasowaego powinna być nalepka z infmroacjami o silniku,
    skrzyni biegów, itp. Sprawdź jakie tam masz oznaczenia to będziesz
    wiedziała co masz :)

    "Przeciwność uczy rozsądku, dobrobyt go odbiera. Seneka"

  • 30. Data: 2010-03-18 15:24:12
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Użytkownik "omega_fan" <o...@n...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to już piąty... wszystko zależy
    > od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele

    No i skąd taki zwykły zjadacz, czy nie daj Bogom zjadaczka chleba ma to
    wiedzieć?
    A ekologicznie dla niektórych brzmi nawet lepiej od dynamicznie i kłopot
    gotowy :).

    > Nie przyspieszać mocno poniżej 2000 obr/min.
    > Nie jeździć w ogóle poniżej 1500 obr/min.
    > Ta zasada sprawdza się dla większości silników Diesla.

    Dziękuję :)

    Pozdrawiam, Kaja