-
Data: 2014-03-24 12:09:13
Temat: Re: Instalacja
Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]uzytkownik wrote:
> W dniu 2014-03-23 22:02, Jeffrey pisze:
>>
>>>>>> Dla P1muszą być 2 przekaźniki, aby odseparować obwody
>>>>>> niskonapięciowe od 230V.
>>>>>
>>>>> A dlaczego nie można użyć jednego przekaźnika z podwójną parą
>>>>> styków ? Jedna para do W1 a druga do L1(12V)
>>>>> Czy są jakieś przeciwwskazania ?
>>>>
>>>> można i nie daj sobie wmówić że nie
>>>>
>>>> jeffrey
>>>
>>>
>>> http://zapodaj.net/5f1e8dfaf9c48.jpg.html
>>> http://zapodaj.net/15f4b4f80a0b5.jpg.html
>>>
>>> To jest przekaźnik R-15 z 4 stykami przełączalnymi firmy Relpol o
>>> obciążalności styków 10A, czyli nie żadna chińszczyzna
>>> http://www.tme.eu/pl/details/r15-4p-24vdc/przekaznik
i-elektromagn-przemyslowe/relpol/r15-1014-23-1024/#
>>>
>>> Sterował on 2 wentylatorami o mocy niewiele ponad 100W i napięciu
>>> zasilania 230V
>>> Jeden z nich posiadał wyjątkowo długi przewód ok. 30m.
>>> Łączył on obydwa przewody N i L tych wentylatorów. L obydwu
>>> wentylatorów były tą samą fazą.
>>> Co jakiś czas, kiedy łączenie/rozłączanie następowało zbyt często,
>>> dochodziło do powstawania takiego właśnie łuku elektrycznego i
>>> wyłączenia zabezpieczeń.
>>> "Padło" kilka takich przekaźników. W końcu zdiagnozowałem
>>> przyczynę
>>> i ją usunąłem, a przekaźniki pozostawiłem sobie na pamiątkę.
>>> Oczywiście przekaźniki działają. Ani cewki, ani kontakty nie
>>> uległy
>>> uszkodzeniu. Tylko i wyłącznie upalało styki dokładnie tak jak na
>>> tym zdjęciu.
>>>
>>> Skoro uważasz, że wiesz lepiej to skomentuj ten przypadek.
>>
>> silniki - standard, warystor lub transil rozwiązuje problemy
>> (zależnie od układu), lub nawet gdybyś nie odłączał N nie powinno
>> się wzbudać napięcie ( ale pod to wacka nie podłożę)
>>
>> jeffrey
>
> To byłoby zbyt łatwe i zbyt piękne, aby mogłoby być realne.
> W takim przypadku ani transil, ani warystor nie pomoże, bo tu nie
> chodzi o przepięcia i przeskok iskry spowodowany wysokim napięciem,
> tylko o
> zjonizowanie znajdującego się w obudowie przekaźnika powietrza.
> Ta jonizacja następuje przy każdym załączeniu oraz przy każdym
> rozłączeniu przekaźnika. Styki łącząc obwód uderzają o siebie i się
> odbijają, powodując powstawanie łuku elektrycznego w miejscu styku.
> Podobnie też podczas rozłączania obwodu powstaje łuk elektryczny.
> Iskrzenie jest tym większe, im większą indukcyjność posiada łączony
> odbiornik. W przypadku odbiorników indukcyjnych nie chodzi tu o
> przeskok iskry na skutek przepięcia, ale o "ciągnięcie" łuku
> elektrycznego za rozwieranym stykiem, podobnie jak to się dzieje
> podczas spawania elektrycznego. Generowane przez odbiornik
> indukcyjny
> napięcie nie musi być wyższe od napięcia zasilającego, a łuk i tak
> będzie "ciągnięty".
> Dlatego też ani transil, ani warystor tutaj nie pomoże. Jedyne
> układy,
> które zmniejszają efekt iskrzenia styków to układy gasikowe RC.
> Poza tym transil i warystor nie nadają się do tego ponieważ zachodzi
> w
> nich zjawisko lawinowego przepływu prądu. Te elementy, kiedy wzrasta
> w
> nich wartość płynącego prądu na skutek przepięcia, także przewodzą
> prąd roboczy. Aby ten przepływ prądu mógł wygasnąć w tych elementach
> to musi być w układzie ogranicznik wartości prądu roboczego lub
> zabezpieczenie, które rozłączy obwód roboczy. W elektryce nazywa się
> to "dobezpieczeniem" ogranicznika przepięć. Tak więc co mi po
> zabezpieczeniu, które po każdym zadziałaniu "wywali"
> bezpieczniki/wyłączniki nadmiarowoprądowe?
>
> Kiedy w takim przekaźniku pojawia się łuk elektryczny to otaczające
> ten styk powietrze zostaje zjonizowane. Zjonizowane powietrze zaś
> przewodzi prąd. Kiedy takie powietrze dostanie się pomiędzy styki o
> różnych potencjałach elektrycznych to powoduje przepływ prądu
> pomiędzy tymi stykami, którego wartość rośnie lawinowo.
> I tu właśnie mieliśmy taki przypadek.
> Typowe załączenia/wyłączenia wentylatorów podczas normalnej pracy
> praktycznie nie powodowały żadnych efektów, bo jonizacja powietrza w
> obudowie przekaźnika była niewielka. Problem powstawał dopiero,
> kiedy
> ktoś kilka razy pod rząd zasterował ręcznie przyciskiem TEST lub
> chciał wyregulować termostat powodując kilkakrotnie zadziałanie
> przekaźnika w krótkim okresie czasu sprawiając, że w przekaźniku
> nagromadziła się odpowiednia ilość zjonizowanego powietrza. Wtedy
> dochodziło do przepływu prądu pomiędzy stykami o różnych
> potencjałach
> (L i N). Dlatego też właśnie nie powinno się stosować przekaźników,
> które nie
> posiadają odpowiedniej separacji pomiędzy stykami do łączenia
> sygnałów o tak dużej różnicy potencjałów.
> W przypadku, kiedy jednym ze styków łączony jest obwód 12V, który z
> samej reguły jest obwodem bezpiecznym może dojść do porażenia
> prądem,
> kiedy ktoś by się dotknął takiego 12V obwodu. Często w takich
> obwodach
> stosuje się halogeny czy też LED-y montowane na szynach, które nie
> posiadają żadnej izolacji lub stosuje się je w strefach, gdzie nie
> wolno stosować wyższych napięć (np. pobliże umywalek i wanien). Z
> racji stosowania bezpiecznego napięcia w takich obwodach nie stosuje
> się ochrony PE, dlatego też nie można liczyć na ochronę poprzez
> "samoczynne wyłączenie".
> Po zadziałaniu przekaźnika przez kilka-kilkanaście sekund znajdujące
> się w nim powietrze może pozostawać zjonizowane. To powietrze będzie
> powodowało przepływ niewielkiej wartości prądu, kiedy się dotkniemy
> obwodu 12V. Tyle, że ta "niewielka" wartość, która jeszcze nie
> spowoduje "wywalenia" zabezpieczeń może być już groźna dla zdrowia i
> życia ludzkiego.
przepraszam cię bardzo ale odbicie styków w przekaźniku nie ma prawa
się przytrafić ( na styczniku to i owszem) jeżeli tak jest, to jest
wada fabryczna lub nawet konstrukcyjna
zauważ że ciągnięcie łuku po styku to jedno a przeskok między
sąsiednie styki to zupełnie co innego, zresztą odstęp między
sąsiednimi torami daje odległość dla 2000V wg dokumentacji R15 ( w
rzeczywistości pewnie 4000V)
nie wierzę w przeskok łuku na sąsiedni tor przy 230V różnicy , tam
musiało powstać przepięcie co nie jest dziwne przy silnikach
jeffrey
Następne wpisy z tego wątku
- 24.03.14 22:37 uzytkownik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
- Smart gniazdko straciło zasięg wifi?
- nurtuje mnie
- dziwna sprawa...
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa