  • 101. Data: 2009-01-23 22:38:05
    Temat: Re: Raw z Fuji S5 a Bibble, było: D3x na DXOptics
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, dominik wrote:

    > przeoczyłeś: Ansel plugin
    > korekcja do +/-8EV

    O, dziękuję. Nie wpadłbym że *tam* jest to ukryte :)
    Jak widzę - płatny i bez możliwości sprawdzenia.
    Hm...
    Toć nawet MS$ pozwala na swoistą odmianę "shareware", dając wersje
    testowe, wersja "w ciemno" wzbudza obawy użyszkodników :D

    > Bibble standardowo ma trochę dziwnych wyborów. Chociaż z większości rawów i
    > tak więcej niż 2EV w każdą stronę nie wydoisz

    No tak, ale dyskusja była nie o większości a o S3/S5 które mają
    "hardware HDR" :D
    Mi wychodzi że max użyteczne to ok. -5EV/+3 EV (na plus nie ma sensu
    więcej, można dla sprawiedliwości dać -6EV/+4 EV ale to trochę
    na wyrost).
    Trochę ponad 3 EV na "małe piksele" i dodatkowo niecałe 2 EV na
    "ratowanie z przepaleń kolorów" (tak jak w każdej matrycy) IMHO
    rzeczywiście starczy.
    Ale -4EV to trochę mało :) - zakładając, że ktoś palnie aż taką
    rozpiętość.
    Niemniej jest wysoce prawdopodobne że taki amator lamer jak
    ja weźmie puszkę i tak dobrze "dociągnie" że prześwietli :P

    > i exposure da Ci jakieś 4EV właśnie. W nowym bibble 5 będzie deko więcej tych
    > wartości na prośbę użyszkodników. Większość jednak i tak się przekona, że 2EV
    > było rozsądnym limitem :)

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 102. Data: 2009-01-23 22:42:13
    Temat: Inne programy, było: Raw z Fuji S5...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Przy okazji dla zainteresowanych - na stronie:

    http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-PaloAlto/99
    19/s7raw.html#Links

    ...jest link do dokumentu (UWAGA: *wielkie*):
    http://www.whisper-wood.co.uk/FujiRawConv.pdf

    ...zawierającego listę i opis "wywoływaczy" do matryc Fuji.

    pzdr, Gotfryd

  • 103. Data: 2009-01-23 22:52:51
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Z drugiej strony - musi to byc program zdolny do łączenia HDR, trzeba
    > znowy poprzeglądać co tu różne GIMPy umieją, z trzeciej - dodatkowo dobrze
    > by było aby sobie radził z przesunięciem obrazu o "pół piksela" aby
    > umiał wydłubać szczegóły w środkowej części ekspozycji w pełnej
    > rozdzielczości.

    Tego spodziewam się po nowej matrycy Fuji. Będą piksele tej samej
    wielkości obok siebie z możliwością tworzenia obrazów ze wszystkich, lub
    dwóch oddzielnych o różnej ekspozycji. Do tego różnice między matrycami
    będzie można regulować. Wydaje mi się, że jeśli można podbić czułość
    drugiej matrycy o 1-2EV, to pozostałe 4-6EV zakresu, w którym się
    pokrywają powinna być użyta do odtworzenia pełnego obrazu.
    Wyobrażam to sobie tak - tam gdzie są przepały dla bardziej czułej
    matrycy, tam obraz jest tworzony z tej mniej czułej i interpolowany 2x w
    górę. Tam gdzie dynamika obu matryc jest wystarczająca, aby rejestrować
    obraz, obraz wykorzystywany jest do tworzenia szczegułowego obrazu. No i
    pozostaje obszar, gdzie mniej czuła matryca nie sięga i tamta część
    powstawałaby z danych z czulszej matrycy i interpolowana w górę, tak,
    żeby z przykładowej matrycy 6+6 wynikowy obraz miał 12mpx. Z czego część
    będzie interpolowana w górę.
    Byłoby to najbardziej optymalne wykorzystanie matrycy EXR.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 104. Data: 2009-01-24 12:42:58
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

    > [...]
    >
    > Nienienie!
    > Ja nie o tym.
    > Do "wyciągnięcia" *pełnej* informacji o jasności, czyli możliwości
    > ratowania "przepalonych na biało" obszarów, albo jak kto woli
    > "4095,4095,4095", to *oczywiście* masz rację.
    > Ale to jest, w porównaniu do wszystkich pozostałych aparatów,
    > "normalne wołanie" RAWa!

    Oj niekoniecznie. Ja właśnie kocham w S5 to, że nie muszę w ogóle używać
    recovery. Jeśli pojawia się clipping to dla mnie jest to znak, że człowiek
    normalnym okiem nie potrafiłby i tak zarejestrować takiej rozpiętości w
    źródłowej scenie, więc odpuszczam i pozwalam żeby pojawiła się biel. Inaczej
    to wygląda już bardzo, bardzo sztucznie. Jak źle użyte HDRI.

    > Ale teraz idziemy do opcji "recovery" w "zwykłych" matrycach.
    > Przy przepaleniu "na biało" mamy z głowy - nic się nie da
    > zrobić i do widzenia.
    > Ale przy przepaleniu "na kolor" (mocno nasycony), *mimo* clippingu,
    > recovery wydobywa informacje o szczegółach z kolorów uzupełniających
    > (dopełniających, a raczej najbliższych dopełniającym na matrycy)!

    Z tym recovery w przypadku S5 jest coś nie tak, moim zdaniem działa to
    trochę dziwnie, mieszając też np. w cieniach (!). Dlatego staram się tego
    nie używać.

    > I teraz sam widzisz: *dla S5*, na *takie* ratowanie, kiedy
    > jeden (lub dwa) kolory są już nasycone i obcięte, program
    > zostawia jakieś 0,5 EV. Ledwo.
    > Czyli ZA MAŁO. O jakieś 2 EV za mało.
    > Powinno być koło -6 EV.

    A tego już nie rozumiem. Przecież takie recovery z pozostałych kanałów daje
    właśnie nie więcej niż 0.5EV. Dlaczego w przypadku S5 miałoby być lepiej?
    Przecież to jest właśnie recovery z mniej czułych pikseli, czyli lepiej już
    się nie da.

    > Ja wiem, że *sama* tzw. "dynamika" użycia małych pikseli
    > jest porażająca, skoro przeskakuje możliwości recovery
    > z pozostałych matryc APS (z pełnym kolorem w S5!) o jeden
    > do dwu EV.
    > Ale *również* takie ratowanie *możnaby* zrobić dla małych
    > pikseli S5 - tyle, że ACRowi brakuje zakresu!

    Moim zdaniem nie brakuje - daję -4EV i pojawia się clipping na niektórych
    kanałach, teraz jadę z recovery i clipping się wygładza - czyli działa to
    tak jak powinno (ale wygląda sztucznie i dlatego go nie używam).

    > Toto *można* już zrobić *poza* programem do wołania ACR, to
    > po pierwsze.

    Raczej nie, próbowałem. Wyciągnięcie 16 bitowego TIFF-a do PSE i tam
    podciąganie cieni powoduje znaczną utratę informacji.

    > Po drugie mają tę fukncjonalność i pozostałe programy do
    > wywoływania RAW - tyle, że tam "z braku armat" jest ona
    > bezużyteczna (skoro mamy całą informację z małych pikseli
    > w kosmosie).

    Niestety nie mają, FL to nie są po prostu krzywe, tylko jakiś lokalnie
    działający operator wyrównywania kontrastu. Widać to po tym, że przy mocno
    kontrastowych obiektach pojawiają się obwódki wskazujące na operacje na
    gradientach. Coś podobnego usiłuje naśladować Raw Therapee, ale tam halo
    jest tak silne, że to narzędzie do niczego się nie nadaje.

    > Ten "power" nad którym tak się zachwycasz to pewien poziom
    > *wygody*, ale to się odbywa pewnym kosztem :D
    > "Podwójna krzywa", czyli osobno RGB i osobno dla jasności
    > pozwala na *więcej*.
    > Problemem co najwyżej jest fakt, iż *zakres* regulacji
    > krzywych w programach (nie tylko do wołania, ale również
    > do obróbki grafiki) jest w praktyce za mały, bo pisarze
    > programów nie liczyli się z wykorzystaniem ekstremalnych
    > możliwości matrycy Fuji

    No właśnie to jest powód dla któreg o krzywe się nie nadają. Nawet w E400
    nie mam możliwości wyciągnięcia cieni przy pomocy krzywych, bo są one po
    prostu zbyt niedokładne żeby sterować cieniami w sposób powtarzalny. ACR
    sobie tu radzi. A w S5 to już w ogóle makabra, bo tam cienie są ciemniejsze
    o te 3EV z małych pikseli.

    > Poza tym - 1. etap "krzywienia" fillightem daje dość
    > czytelną dla oka kompresję skali jasności, nie zaprzeczam.
    > Ale to samo mogłaby zrobić odpowiednia predefiniowana
    > krzywa, dodatkowo pozwalając na WIĘCEJ.

    Nie - patrz wyżej. FL działa w sposób inteligentny, za pomocą jakiegoś
    algorytmu dostosowanego do ludzkiego wzroku.

    > Dobra, ale aby wykorzystać cały zakres matrycy S5 musisz najpierw
    > te 3..4 EV "zjechać" na ekspozycji.

    No i właśnie tu jest power FL. Zauważ że w zwykłym zdjęciu z dużą dynamiką
    cienie trzeba wyciągnąć o jakieś 2-3EV. W przypadku Fuji wcześniej
    przyciemniamy je o kolejne 3EV żeby dostosować się do najjaśniejszego
    miejsca. A mimo to FL na maksa powoduje że cienie są prawidłowo jasne, czyli
    rozjaśnia je o jakieś 6EV.

    > Piszę choć zdaję sobie sprawę że Ty wiesz, ale nie każdy czytelnik
    > tego tekstu musi być świadom że *wszystko* jest poustawiane "na
    > wielkie piksele" i wyzyskanie zakresu S5 wymaga *prześwietlenia*
    > zdjęcia (znaczy będzie prześwietlony JPG z aparatu i będą prześwietlone
    > "wołania" z ufRAW i co tam jeszcze mamy, tych programów co to
    > małych pikseli "nie widzą").
    >
    > I w tym momencie 4 EV rozjaśnienia "dołu", w porównaniu z tym co
    > *mogą* widzieć w rzeczywistym kadrze oczy *jak również* z tym co "umie"
    > przyjąć (przy ekspozycji "na styk") matryca S5 to jest... niewiele!

    Patrzy wyżej - to nie jest 4EV. 4EV z FL wyciskam z E400, na S5 jest to
    jeszcze więcej. Zresztą można poeksperymentować i to pomierzyć. Zmierzyć
    jaką wartość ma piksel w cieniach przed rozpoczęciem korekcji, potem zejść
    -3EV żeby dostosować się do górnej granicy dynamiki (i podzielić poprzednią
    wartość przez 8), a potem użyć FL i znowu zmierzyć wartość piksela na
    wyjściu, a potem podzielić. Wyjdzie dużo, dużo więcej niż 4EV.

    > Y tam.
    > Ostateczną korekcję (z ew. dalszą kompresją dynamiki) należy
    > IMHO zrobić w programie graficznym i basta.

    Szkoda że programy do HDRI nie rozumieją rawów z S5, problem by się
    rozwiązał w najlepszey sposób. Nowe qtpfsgui ma bardzo fajny tonemapper (nie
    pamiętam nazwy) który bardzo naturalnie spłaszcza zdjęcie.

    > Jak nie? Marudzisz ;)

    IMHO tak właśnie jest. Jeżeli mam w S5 clipping, to moim zdaniem trzeba go
    pozostawić (np. bardzo jasne niebo z ciemnego pokoju) żeby zachować wrażenie
    jasności.

> [...]
    > (aby pod nim był CIEŃ z niewielkimi plamkami światła).
    > I sprawdź:
    > - czy widzisz jednocześnie zielone liście (i co najmniej ślady
    > zarysu głównych żyłek) oraz niebieskie niebo i co najmniej
    > zarysy *faktury* (a nie tylko obrysu!) na obłokach
    > - zweryfikuj rozpiętość tonalną tegoż co widzisz robiąc sobie
    > serię zdjęć czymkolwiek co ma "M" na którym widać jedno
    > i drugie. Bez kompresji dynamiji, "zwykłym JPG", żeby było
    > wiadomo co porównujesz.
    >
    > BARDZO polecam :D
    >
    > Niby *jak* chcesz odnieść na papier to co widziałeś okiem? ;)

    Przez odpowiedni tonemapping. Tu już żadne krzywe nie pomogą, trzeba to
    przeprocesować odpowiednim algorytmem którego nie interesują EV i recovery,
    tylko dostaje macierz z danymi i docelową przestrzeń barwną. Na końcu można
    jeszcze dołożyć bloom który trochę wzmacnia wrażenie jasności.

    Niestety to zawsze jest tylko namiastka. Żeby odtworzyć scenę źródłową
    trzeba mieć wyświetlacz o bardzo dużym kontraście. Inaczej obrazek wygląda
    dość płasko, nie ma tam tej bijącej po oczach jasności nieba.

  • 105. Data: 2009-01-24 12:45:21
    Temat: Re: Inne programy, było: Raw z Fuji S5...
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

    > ...jest link do dokumentu (UWAGA: *wielkie*):
    > http://www.whisper-wood.co.uk/FujiRawConv.pdf
    >
    > ...zawierającego listę i opis "wywoływaczy" do matryc Fuji.

    O fajnie, już ściągam.

    Sam S7 jest bardzo słaby, nie potrafiłem go zmusić do uzyskania sensownego
    obrazu przy zdjęciu o dużej dynamice. To jest dobry program, ale do pracy
    nad portretami.

  • 106. Data: 2009-01-24 12:46:14
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > No i powiedź, czy da się oddzielnie wywołać obrazy z matrycy R i
    > matrycy S?

    To się da zrobić w DCRaw przez odpowiedni przełącznik. W S7 też, za pomocą
    suwaka można po prostu usawić skrajne wartości.

  • 107. Data: 2009-01-24 13:00:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, "Paweł W." wrote:

> [...]
    > obok siebie z możliwością tworzenia obrazów ze wszystkich, lub dwóch
    > oddzielnych o różnej ekspozycji. Do tego różnice między matrycami będzie

    O ile to pierwsze jest oczywiste, to jak ma się odbywać regulacja
    owej różnicy?
    Siakoś jakiś podstęp wyczuwam ;)

    > Wydaje mi się, że jeśli można podbić czułość drugiej matrycy
    > o 1-2EV,

    Hm... raczej *obniżyć*...
    Fizycznie obniżyć, poprzez szary filtr, bo jak inaczej, aby było
    to jednocześnie proste i skuteczne?
    I 1..2 EV to IMVHO za mało, nie warte komplikacji - 3EV++ które zapewnia
    aktualna konstrukcja to już co innego.

    pzdr, Gotfryd

  • 108. Data: 2009-01-24 13:42:47
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <Pine.WNT.4.64.0901241326200.536@quad>,
    Gotfryd Smolik news nabazgrał:

> [...]
    > owej różnicy?
    > [...]
    > Fizycznie obniżyć, poprzez szary filtr, bo jak inaczej, aby było

    Dać różne wzmocnienia? W CMOS to raczej nie jest niemożliwe...

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 109. Data: 2009-01-24 21:41:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Oj niekoniecznie. Ja właśnie kocham w S5 to, że nie muszę w ogóle używać
    > recovery.

    :)
    Dobra, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby dać użyszkodnikowi
    do ręki narzędzie pozwalające ratować *źle* naświetlone zdjęcia.
    A co, użyszkodnicy S3/S5 mają być poszkodowani? ;)

    > Z tym recovery w przypadku S5 jest coś nie tak, moim zdaniem działa to
    > trochę dziwnie, mieszając też np. w cieniach (!)

    Ponieważ z Twoich innych zeznań wynika, że robisz to ACR z mocnym
    "wyciąganiem", spróbuję gdybnąć że program zmienia parametry tak,
    że przy okazji zaczyna wyciągać szumy (małych pikseli).
    Jakbyś przy okazji mógł porównać wspominany efekt dla ISO 100
    i ISO 800 to daj znać :)

    > A tego już nie rozumiem. Przecież takie recovery z pozostałych kanałów daje
    > właśnie nie więcej niż 0.5EV.

    Przy skrajnych kolorach *powinno* dawać ponad 1 EV.
    Na czerwonym kwiatku niebieskiego jest naprawdę mało (więc jest z czego
    ratować).
    Oczywiscie, że na białej sukni mamy "nic z tolerancją do balansu
    bieli" - czy aby nie próbowałeś ratować tak białej koszuli
    albo czegoś podobnego? :)

    > Dlaczego w przypadku S5 miałoby być lepiej?

    Nie lepiej, tak samo.

    > Przecież to jest właśnie recovery z mniej czułych pikseli, czyli lepiej już
    > się nie da.

    Ale da się lepiej niż 1 EV, *o ile* mowa o przepaleniu kolorów,
    a szczególnie z krańców widma (czerwony i niebieski)!

    > Moim zdaniem nie brakuje - daję -4EV i pojawia się clipping na niektórych
    > kanałach, teraz jadę z recovery i clipping się wygładza - czyli działa to
    > tak jak powinno (ale wygląda sztucznie i dlatego go nie używam).

    Z wszystkim się zgadzam, a zastrzeżenie wnoszę jedno: nie możesz
    sprawdzić że przy -5EV też działa, bo nie masz jak :)
    A że działa nienajlepiej? - wszędzie tak działa, bo jak inaczej
    skoro kolory "zgaduje".

    > Raczej nie, próbowałem. Wyciągnięcie 16 bitowego TIFF-a do PSE i tam
    > podciąganie cieni powoduje znaczną utratę informacji.

    To koryguję wersję: dwa wołania, osobno małe, osobno duże piksele.
    Ale z góry mówię że zostanę przydepnięty niewygodą i to prawda!

    > No właśnie to jest powód dla któreg o krzywe się nie nadają. Nawet w E400
    > nie mam możliwości wyciągnięcia cieni przy pomocy krzywych,

    Nie bić poproszę.
    Na pewno próbowałeś "wyciągać" z użyciem korekcji *jasności*?

    W ostateczności można "zastępczo" powalczyć:
    - powielenie wartstwy
    - usunięcie koloru z górnej (na "czarnobiały")
    - dzielenie wartości z ograniczeniem współczynnika na dzieleniu
    - korekcja jasności na szarym (krzywą)

    Będzie doskonale widać, że problemem "zwykłych" krzywych jest
    przede wszystkim niemożność pokrzywienia ch-ki na najniższym
    poziomie.

    > bo są one po
    > prostu zbyt niedokładne żeby sterować cieniami w sposób powtarzalny.

    A to się zgadza, ale tę część która odpowiada za najniższe
    wartości zwyczajowo "wyciągam" mykiem jak wyżej - na KM
    A200 starczało :)

    > Patrzy wyżej - to nie jest 4EV. 4EV z FL wyciskam z E400, na S5 jest to
    > jeszcze więcej.

    Miło że się zgadzasz ;)
    (mam powtórzyć, że 4 EV *w programie* to niewiele?)

    > Szkoda że programy do HDRI nie rozumieją rawów z S5, problem by się
    > rozwiązał w najlepszey sposób.

    Mniej dobry to może być próba podwójnego wołania (osobno
    małe, osobno wielkie piksele).
    Postawiłem do kolejki z rzeczami do sprawdzenia, ale ona
    długa jest :]

    > IMHO tak właśnie jest. Jeżeli mam w S5 clipping, to moim zdaniem trzeba go
    > pozostawić (np. bardzo jasne niebo z ciemnego pokoju) żeby zachować wrażenie
    > jasności.

    De gustibus.
    Okiem też widzisz clipping? ;)

    [...]
    > Przez odpowiedni tonemapping. Tu już żadne krzywe nie pomogą,

    Pomogą, pomogą.
    Ten tonemapping też nic innego nie robi.

    > Niestety to zawsze jest tylko namiastka. Żeby odtworzyć scenę źródłową
    > trzeba mieć wyświetlacz o bardzo dużym kontraście. Inaczej obrazek wygląda
    > dość płasko, nie ma tam tej bijącej po oczach jasności nieba.

    Ale większości użyszkodników, przyzwyczajonych że w komputerze jest
    poustawiane białe tło o maksymalnej jasności tego nie wytłumaczysz
    (swoją drogą, ten kto wpadł na ten pomysł powinien dostać takie
    same cięgi, jak geniusz co poukładał klawisze maszyny do pisania
    aby wymusić ograniczenie prędkości "bo się zacina").
    Kiedyś spróbowałem na grupie napisać że potrzebny jest monitor
    tak przynajmniej z 10x jaśniejszy to się dowiedziałem że chcę
    ludziom oczy wypalać ;)

    No i na papier też nie przeniesiesz.
    A biała plama NIE oddaje porażąjącej jasności odblasku od metalowej
    krawędzi (na przykład) i tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 110. Data: 2009-01-24 21:58:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Rzecze "Paweł W.":

    > To się da zrobić w DCRaw przez odpowiedni przełącznik.

    BTW: z linii komend używasz czy w którymś GUI jest?

    > W S7 też, za pomocą
    > suwaka można po prostu usawić skrajne wartości.

    W S7raw jest przełącznik - menu "adjust 2", wyłączyć "easy mode"
    i mamy przed nosem listę sposobów liczenia ekspozycji, włącznie
    z pozycjami "R only" i "S only", a pod spodem osobną regulację
    gamma dla "R" oraz dodatkowy współczynnik.

    pzdr, Gotfryd