  • 121. Data: 2017-06-27 21:30:10
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szcześniak napisał:

    > Nie mam pojęcia ile pojemności miały przedwojenne baterie, ale ponieważ
    > to były zwykłe ogniwa Lenclachego, takie jak i w zwykłych płaskich
    > bateriach to pewnie pojemność była zbliżona. A latarka na płaskiej
    > baterii kilka godzin świeciła, i to biorąc więcej niż 10mA prądu.

    Przedwojenne musiały mieć więcej. Przed wojną nawet trawa była zieleńsza.
    A latarki dłużej świeciły.

    --
    Jarek

  • 122. Data: 2017-06-27 21:38:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >Przedwojenne musiały mieć więcej. Przed wojną nawet trawa była
    >zieleńsza.
    >A latarki dłużej świeciły.

    Link przeciez byl

    "Postaram sie umieścić reklamy tych bateryjek z okresu
    międzywojennego. Dziadek mój opowiadał (narzękając na teraźniejsze
    produkty), że "przedwojenna bateria potrafiła przeświecić całą noc",
    co mi wydaje się niemożliwe. Zakładając, że żarówka pobierała prąd
    0,2A i przyjmując 8 godzin świecenia otrzymujemy pojemność 1,6Ah.
    Trochę za dużo, ale nie mam też podstaw aby mu nie wierzyć"

    J.

  • 123. Data: 2017-06-27 22:04:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A po co wyswietlaczyk ? To sie od lat 2 przyciskami zalatwia

    No, dla wygody, coby Babina Sabina mogła też zobaczyć, że tu właśnie usłyszy
    trzy słowa do...

    > http://allegro.pl/sluchawki-sportowe-bluetooth-z-mik
    rofonem-i6851539531.html

    Krój mi nie podchodzi...

    > http://allegro.pl/mini-radio-przenosne-sluchawki-240
    2-i6307514648.html

    Prawie na pewno radio to ma układ z kompresją dewiacji, TDA chyba 7000, nie
    mam ściągawki, to OIDP, ma coś takiego. Tylko tam chyba jest parę cewek na
    wejściu.

    > Mniejsze pewnie byloby niewygodne

    Kto wie?

    > Oczywiscie im wiecej techniki, tym mniesze :-)
    > http://allegro.pl/radio-bush-fm-dab-i6863025106.html
    > http://allegro.pl/hit-odtwarzacz-mp3-lcd-radio-fm-cz
    ytnik-latarka-i6727609341.html

    Cuda-wianki panie, a ona je wiła i rzucała do falującej wody...

    > P.S. Czego to ludzie nie wymysla
    > http://allegro.pl/radyjko-fm-przenosne-porusza-ustam
    i-w-rytm-muzyki-i6866402672.html

    Też układ z kompresją chyba... Ale, żeby się gęba ruszała? Aż zmontuję
    nadajnik i popuszczam trochę nieprzyzwoitych odgłosów, zobaczyć jak radio to
    "zagada". Bo drogie nie jest.

    > https://www.youtube.com/watch?v=3MTgQqYgtGQ

    Tylko, że tu od razu widać, że to fake - muzyka w słuchawkach stereo i brak
    pogłosu pomieszczenia, to raz, a radio mono, to dwa, usta ruszają się
    zupełnie inaczej, niż brzmi przekaz, to trzy.
    Dla mnie kłamstwo, nawet, jeśli to radio rzeczywiście "gada(ło)". Dla mnie
    taki przekaz jest skreślony.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 124. Data: 2017-06-27 22:16:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. donosi:

    > P.S. Czego to ludzie nie wymysla
    > http://allegro.pl/radyjko-fm-przenosne-porusza-ustam
    i-w-rytm-muzyki-i6866402672.html
    > https://www.youtube.com/watch?v=3MTgQqYgtGQ

    Ludzie, radio ma ryja!!!

    --
    Jarek

  • 125. Data: 2017-06-27 22:29:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Niska p.cz. to przede wszystkim narazenie sie na czestotliwosci lustrzane.
    > Wiec albo odpowiednio wysoka, albo zerowa.

    Przy mieszaniu zespolonym nie ma problemu częstotliwości lustrzanych.
    Fazory lewo- i prawoskrętne są rozróżnialne, a przez to możliwe do
    odfiltrowania. Teoria:

    https://www.dsprelated.com/showarticle/192.php

    Pozdrawiam, Piotr

  • 126. Data: 2017-06-27 23:23:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Tragedii nie ma, testowałem taki odbiorniczek (choć mnie
    > interesował sygnał RDS, a nie plaplapla) i jakość sygnału
    > była co najmniej zadowalająca. Zdecydowanie przekraczała
    > moje oczekiwania wobec pchełki za 3,50...

    Wiadomo, można by wrecz powiedzieć, że kosteczka w sam raz dla jakiegoś
    dzieciaka zaczynającego zabawę z elektroniką, zmontuje, kompa przypnie i
    radio zagada...

    > Ale niskie f_pcz wymaga dużego RC, a to z kolei wymaga co najmniej
    > dużego R albo C. Oba bardzo trudne do zrobienia w układzie scalonym.

    To parę małych elemencików na zewnątrz, nic za darmo. Skoro WWKC, z
    angielskiego MLCC, przy rozmiarach rzędu ziarna soczewicy potrafią mieć
    całkiem spore wartości? To w najgorszym razie zestawić chip w postaci
    hybrydy, albo się nie pier...ić i pyknąć 5 kondziołków i oporków na
    płyteczce, radio gotowe.

    > Stawiam na to, ze tam żadnego cudownego filtru nie ma. Samo zachodzenie

    Na pewno. Cuda, to w innych miejscach się zdarzają, jedne w Kościele, a
    drugie na niektórych kartach graficznych NVidia...

    > heterodyny na sygnał (addytywne) też problemem być nie musi, w końcu
    > demodulacja częstotliwości jest de facto rodzajem demodulacji fazy,
    > więc amplitudę się pomija (przypuszczam, że nawet się jej nie liczy
    > z sygnałów kwadraturowych, chyba, że na potrzeby RSSI) i jakieś łatwe
    > do przewidzenia pierdzidełko można odfiltrować. Nie spodziewam się

    Dla mniejszej jakości pewnie i tak. Ale mimo wszystko, nie starałbym się iść
    taką drogą na krzyż.

    > jednak, by sobie ludzie komplikowali życie i zapewne po prostu z f_pcz
    > idą wyżej (albo niżej, odbiornik w pełni homodynowy).

    Może nie 70 kHz, jak w układach z bazarowych brzęczydełek, gdzie masz reset,
    scan i potencjometr głośności, a np. jak w AM - 455-465, czy coś koło tego?
    Myślę, że też by się dało załatwić w układzie RC, a wartości chyba jednak
    znacznie mniejsze i łatwiejszse do realizacji? Bo absolutnie nie wyobrażam
    sobie wyciągania treści wprost z sygnału w.cz.

    > W obrazka mieszacz kwadraturowy tam mają, co implikuje przemianę.
    > Ale szarpanie bezpośrednio ze 100MHz też bywa praktykowane, zarówno
    > z wykorzystanie szybkiego przetwornika, jak i na wolnym,
    > z podpróbkowaniem. Potem się to czyści w pełni cyfrowo. Popatrz

    Podpróbkowanie... czy masz na myśli ten sam zabieg, co stosuje się w
    oscyloskopach cyfrowych do obrazowania bardzo szybkich okresowych
    przebiegów, tak, że mimo podpróbkowania obraz jest wierny?

    > na ten przykład (na końcu), tu sobie człowiek sygnał DCF77 bezpośrednio
    > próbkuje przetwornikiem 930kHz:
    >
    > http://caxapa.ru/thumbs/417284/Engeler_DCF77.pdf

    Literki mi się zaczęły plątać, ale spróbowałem po rysunkach pojechać i
    wygląda to interesująco, sporo matematyki, a to jak wiemy, królowa nauk,
    więc wyliczyć można wszystko, wystarczy mnieć dane. Bo skoro tam widziałem,
    że na wykresach są sygnały -80 poniżej sygnału głównego...?

    > No ale to wina konkretnej implementacji, a nie samej koncepcji.

    Jasne, że nie mogę skreślić układu dlatego, że mi taki numer wywinął. Ale
    sam przyznasz, że kupując radio za 800 dolarów (a był to dla mnie ogromny
    wydatek) mam prawo spodziewać się, że każdy komponent tego radia, zadziała
    przynajmniej na poziomie reprezentującym jakąkolwiek przyzwoitość...? A tu
    zwykły damski chuj, nieładnie mówiąc, ale cóż odrzec mogę, gdyby nie jednak
    pewne poczucie przyzwoitości, to określiłbym to znacznie mocniejszymi
    słowami. Radio to kupiłem także po to, że chcąc wybrać się z nim w góry,
    nastawiam się także na to, że czasem wysłucham wiadomości z lokalnej stacji.
    I co w sytuacji, gdy nieodporny układ zarzyga mi niepożądanymi produktami
    mieszania cały odbiór, czyniąc go conajmniej mocno niekomfortowym? To już
    prowizoryczny superreakcyjniak daje lepszy odbiór niekiedy. Bo przynajmniej
    wiem, że ch..owy odbiór na nim wynika wprost z jego konstrukcji i zasady
    działania.

    > Sądzę, że na DSP by się dało wystrugać odbiornik FM, od którego
    > by Ci ucho zbielało. Tylko, póki co, w masówce wychodzi taniej

    Chyba właśnie coś takiego ma na pokładzie wspominany przeze mnie
    pseudoklamot Burmester 931 za cenę koszmarną, z pewnością nieprzystającą do
    jakości. Oj, wziąłbym go na testy, jak sobie poradzi z przesterami,
    skrośnymi, interferencjami, itd. Jeśli wynik mnie zadowoli, uczciwie
    przyznam, że jest dobry.
    Sam myślałem, żeby to i owo na DSP porobić, ale jakoś mi weny nie obudziło.
    Więc w ogóle się tym nie zająłem. Poza tym, zanim się za DSP zabiorę, chcę
    dogłębnie rozgryźć działanie podstawowych układów realizujących te funkcje,
    aby lepiej zrozumieć zachodzące wówczas procesy i zależności. Jeszcze
    jednego nie jestem pewien... co mi po najlepszym DSP, jak mu na wejście
    zapoda się całą masę syfu, przesterowującą go po prostu (a choćby taki stan
    widzę i obserwuję na ekranie w dekoderach DVB-T, gdzie na wejściu nie widuję
    jakichkolwiek obwodów strojonych, a nawet niestrojonych. Może FM da się
    jakoś jeszcze wtedy wyliczyć, może jakichś korelacji, z uśredniania,
    przewidywania kolejnego impulsu, itd, ale jednak, tam, gdzie się da,
    stosowałbym jednak tradycyjne filtry pasywne, aby do przetworzenia podać
    procesorowy sygnał najlepszej możliwej jakości. Albowiem DSP traktuję jako
    narzędzie, a nie Boga, który zrobi wszystko z niczego prościej, niż przez
    pstryknięcie palcami.

    > bawić się analogowo, a wkrótce(?) wraz z przejściem na DAB i tak
    > wyboru miał nie będziesz.

    Ech, to urocze rwanie przekazu po przekroczeniu stopy błędów... :) (na
    granicy zasięgu podczas jazdy autem, czy czymkolwiek innym).
    Ale tak, ja sobie zdaję sprawę, że nas to czeka. Jedynie nie podchodzę do
    tego tak bezkrytycznie, jak w mediach pieli jak młode koguty, że teraz
    będzie absolutnie dobrze, płynnie, bez szumu... no i damski fiut, wcale nie
    jest tak do końca różowo, nadal występuje problem propagacji wielodrożnej i
    dochodzi w związku z tym problem interferencji międzysymbolowej, czy jak się
    to zwie, tym większy, im większa ilość bitów jest kodowana w danym stanie),
    nadal występuje problem związany z zanikami sygnału, z interferencją 2
    stacji pracujących na tej samej częstotliwości (niestety, jak się na jeden z
    multipleksów chciałem ustawić, to były jaja totalne, sygnał niby jest
    (dekoder chwilę jakby myślał), a dekoder płacze, że nie znalazł stacji.
    Dopiero odkręcenie się na jeden z nadajników i odcięcie się od sygnału
    drugiego, przywróciło odbiór do normy).
    Przez 6 lat pracy na radioliniach tyle się napatrzyłem na skutki problemów w
    transmisji, zarówno od nadmiernej, jak i niedostatecznej propagacji, a także
    wahającej się przy, jak to określam, propagacji falowodowej, zarówno na
    liniach analogowych, jak i cyfrowych, że zapewnienia o cudowności transmisji
    cyfrowej przez "eter" już na starcie spuszczam na szczaw. Dla mnie
    wystarczył wówczas już rzut oka na wskaźniki, by wiedzieć, co się będzie
    danego dnia działo. Więcej - trafnie też przewidywałem, jak po pracy będzie
    mi się gadało przez radio w domu, bo dość szybko wyłapałem odpowiednie
    zależności i też, rzut oka na wskaźniki i wiedziałem, że się dowołam dziś do
    Olsztyna, albo przeciwnie, że nawet do Skierniewic nie dolecę, wszystko na
    paśmie 2m, daleko różnym od tego, co miałem w pracy. A jednak...
    Ale ja z tych, co jak dzwonili za granicę (na nockach jeszcze na centrali
    zestawiałem, czy uda mi się dodzwonić, w sumie chyba 270 krajów około), to
    na słuch łapali, przez którą centralę międzynarodową idzie połączenie. I tak
    np. Niue - przez Londyn, KRLD - przez Paryż, Libia - przez Rzym, Burundi i
    Ruanda - przez Brukselę, itd. Nie, nie łączyłem rozmów na lewo za kasę.

    No... pokornie DAB przyjmę, jak przyjdzie. Byle ktoś w imię fejzbukowatości
    i twiterowatości nie zjebał tego na starcie.

  • 127. Data: 2017-06-28 00:23:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jun 2017 22:16:26 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan J.F. donosi:
    i-w-rytm-muzyki-i6866402672.html

    > Ludzie, radio ma ryja!!!

    O w morde ... to wpadna noca, bo to juz jak nic obraza uczuc ...

    J.

  • 128. Data: 2017-06-28 00:42:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jun 2017 22:29:55 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Przy mieszaniu zespolonym nie ma problemu częstotliwości lustrzanych.
    > Fazory lewo- i prawoskrętne są rozróżnialne, a przez to możliwe do
> [...]

    Tak, ale wtedy musisz konsekwentnie od poczatku - antena, heterodyna
    kwadraturowa, dwa mieszacze, dwa filtry p.cz. - tymczasem w wielu
    systemach sie daje pojedyncze, kwadraturowo dopiero na posredniej.

    Zaraz ... a co po tych dwoch filtrach p.cz.?
    Kolejne dwa mieszacze kwadraturowe z heterodyna p.cz.,
    czy juz zwykle wystarcza ?

    Mozna tez dwa przetworniki ADC, ale czy to ma jakies zalety w stosunku
    do zerowej p.cz. ? A prawda, filtry p.cz. mialy byc mniejsze...

    J.

  • 129. Data: 2017-06-28 00:44:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jun 2017 19:02:58 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Z dzieciństwa pamiętam wakacje nad morzem. W wynajętym pokoju była
    > rozwieszona po przekątnej antena radiowa. W postaci drutu nawiniętego
    > w taką sprężynkę o średnicy może z dziesięciu centymetrów. W ogóle
    > można napisać książkę na temat ludowej twórczości antenowej.

    Ale ta antena to byla na AM czy na UKF ?

    J.

  • 130. Data: 2017-06-28 00:46:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 27 Jun 2017 00:08:39 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > Bo w budynkach wielorodzinnych stosowało sie anteny zbiorcze. Tak jakoś
    > od połowy lat 30-tych.

    W budynku z lat 60-tych nic takiego nie bylo.
    Bo i po co, jesli PR1 lapie na ferrycie :-)

    J.