  • 31. Data: 2010-07-22 16:48:46
    Temat: Re: Indukcja plaskownika
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Maciej <m...@u...math.uni.wroc.pl> napisał(a):

> [...]

    > ktoś zamieścił. Zgodnie z tym wzorem wykres indukcji (w zależności od
    > długości jednego z boków prostokąta, przy ustalonym polu przekroju) ma
    > kształt litery W, i na obu brzegach dąży do nieskończoności. Lokalne
    > maksimum w środku to przekrój kwadratowy. Ale okazuje się, że ten wzór jest
    > w tylko przybliżony. Gdyby ktoś podał dokładny wzór na indukcję
    płaskownika,
    > oraz indukcję przewodu o przekroju kołowym, to wszystko obliczylibyśmy :-).
    > Tak czy owak autor początkowy posta nie ma racji.

    Czy to z powodu upału pojęcia (albo nazewnictwo) Tobie i inicjatorowi wątku
    się mylą ?
    Mnie dawno temu uczono, że indukcja to całkiem coś innego niż indukcyjność.
    Wmak

  • 32. Data: 2010-07-22 17:19:34
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik m napisał:

    > Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    >
    > Zjawisko naskórkowości warto by uwzględnić w ocenie co lepsze na
    > piorunochron.
    > Najlepiej wielka cienka blacha.

    Niemagnetyczna. Przy czasie narastania impulsu rzędu 500nS w ocynkowanej
    ogniowo bednarce przewodzi w zasadzie tylko cynk - głębokość wnikania w
    magnetyczne podłoże stalowe staje się już w tym zakresie częstotliwości
    pomijalna. I dlatego dużo lepsza jest bednarka od przewodu okrągłego -
    poza trochę mniejszą indukcyjnością rozłożona ma na ogół znacznie
    mniejszą rezystancję dla prądów w.cz (bo ta wprost zależy od obwodu)
    Z głębokością wnikania to jest w ogóle ciekawie - nie wszyscy sobie
    zdają sprawę że dla miedzi i dla 50 Hz głębokość wnikania wynosi
    kilkadziesiąt milimetrów - i dlatego przewody linii WN bywają w środku
    puste (bo nie ma sensu tam pchać metalu jak i tak praktycznie prądu by
    nie przewodził) albo mają stalowy rdzeń nośny, miedzi tam mieć nie muszą.

    --
    Darek

  • 33. Data: 2010-07-22 17:25:20
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Andgro napisał:

    > Większość wzorów inżynierskich to wzory przybliżone. Wzór ogólny na
    > indukcyjność przewodnika jest "prosty" w zapisie :) Ale co innego
    > zapisać równanie fizyczne a co innego przetworzyć to na dobry "zjadliwy"
    > i w miarę ogólny wzór inżynierski.

    Azory na indukcyjność przewodnika niekołowego są proste w zapisie - ot,
    parę całek eliptycznych... Wystarczy drobne równanko różniczkowe
    rozwiązać (czasem są to równanka uwikłane, nie podlegające rozwiązaniu
    analitycznemu)...

    Bez komputera nie podchodź.

    --
    Darek

  • 34. Data: 2010-07-22 17:28:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    [...]

> [...]
    > puste (bo nie ma sensu tam pchać metalu jak i tak praktycznie prądu by
    > nie przewodził) albo mają stalowy rdzeń nośny, miedzi tam mieć nie muszą.

    Głębokość wnikania w miedź przy 50Hz to 10mm zaledwie. Ale nie
    zapominaj, że w przewodzie o średnicy 40mm zaledwie 25% będzie
    niwykorzystane a 75% jednak tak.
    Nie pamiętam głębokości wnikania dla aluminium :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 35. Data: 2010-07-22 18:31:15
    Od: "Pa.pa5merf" <c...@o...pl>

    Órzytkownik "Andgro" napisał:
    > Indukcyjność przewodnika o określonej długości i przekroju nie może być
    > dowolnie duża ani dowolnie mała. Jest granica zarówno od góry jak i od
    > dołu. Największą indukcyjność będzie miał przewodnik kołowy a najmniejsza
    > płaszczyzna nieskończenie cienka i nieskończenie szeroka.

    ha ha, każdy stfierdza co innego:O)
    może niech ktoś poda jakeiś wzory?:O)

    > Wracając do tematu piorunochronu, u mnie rozwiązane jest to tak, ze przed
    > wszystkim mam dach z blachy, co częściowo daje efekt puszki Faradaya.

    żeby był efekt puszki to musi być puszka, dach zdaje się będzie robił jak
    niezła antena?:O)

    > Ewentulany ładunek spowodowany walnieciem pioruna postanowiłem odprowadzic
    > zaś przez rynny, które są stalowe galwanizowane i mają małą indukcyjność.

    dach i rynny to instalacja jednorazowa, po walnięciu oba do wymiany:O)

  • 36. Data: 2010-07-22 20:48:46
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Nie słyszałem, by audiofile używali bednarki do podłączenia głośnika :-)

    I tak będzie dopóki ktoś nie wprowadzi do sprzedażny złoconej bednarki z
    beztlenowej miedzi...

  • 37. Data: 2010-07-22 22:35:36
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

    > I tak będzie dopóki ktoś nie wprowadzi do sprzedażny złoconej bednarki z
    > beztlenowej miedzi...

    Chwilowo mogą się ratować używając miedzianych rurek instalacyjnych. Można
    nawet całą domową instalację zrobić :) Ewentualnie pozostają
    szynoprzewody, ale przy złym skręceniu średnica jest zapiaszczona.

    e.

  • 38. Data: 2010-07-23 06:55:54
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
    > to pewnie uskoki pioruna ze zwodu o za dużej indukcyjności (np. złym
    > kształcie) też Cię dziwią...

    Nie w tym kontekście
    Chodzi mi o to , ze zwód nawet ułamek metra , ma za dużą indukcyjność.
    Na wieżowcu , choćby się zesrać, nie da się uzyskać malej indukcyjności

  • 39. Data: 2010-07-23 07:13:41
    Od: "m" <...@n...pq>

    > Głębokość wnikania w miedź przy 50Hz to 10mm zaledwie. Ale nie
    > zapominaj, że w przewodzie o średnicy 40mm zaledwie 25% będzie
    > niwykorzystane a 75% jednak tak.
    > Nie pamiętam głębokości wnikania dla aluminium :(

    Głębokość wnikania to pewne uproszczenie inżynierskie
    Nie jest tak, że gwałtownie się przewodność traci
    Ona maleje ciągle, nieliniowo, na głębokości wnikania jest e razy mniejsza
    Dla aluminium jest większa niż dla miedzi proporcjonalnie do rezystancji
    Im większa rezystywność i mniejsza przenikalność magnetyczna tym głębokość
    wnikania większa.

  • 40. Data: 2010-07-23 07:21:06

    > Wracam na grupe budowanie ale juz nie bede sie droczyl na temat uziomu no
    > bo
    > w koncu ta bednarka jest duzo tansza od miedzi i moze dlatego jom stosuja.

    Ponadto stal topi się w wyższej temperaturze niż miedź. Przeżyje większy
    udar prądu.
    Piorunochron każdy jest jednorazowego użytku. Po zadziałaniu całość do
    wymiany