  • 1. Data: 2010-05-06 13:55:40
    Temat: Re: Idea kompaktu
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/6/2010 2:45 PM, romek76 pisze:

    > ---
    > Z Wikipedii:
    > ---
    > Aparat kompaktowy (ang. compact camera)&#8211; typ aparatu fotograficznego.
    > Historia
    > --
    > Pytanie moze triche zaskakujace :).

    Opis jest nieco mylący, skupia się na tym co do aparatu kompaktowego
    dodano a nie na samym zjawisku "kompakta".

    > Ale na przyklad czym rozni sie tradycyjny aparat celownikowy, jak np Leica czy
    > Zorki, od aparatu kompaktowego?

    Istotą aparatu kompaktowego jest to, że do jego użycia nie jest
    potrzebna żadna wiedza o technice fotografii, w szczególności o
    naświetleniu i zależnościach między ilością światła, przesłoną a głębią
    ostrości.

    W nowoczesnych konstrukcjach wiedza o technicznych zagadnieniach
    fotografii zastąpiona jest pseudowiedzą o ustawieniach aparatu.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 2. Data: 2010-05-06 14:55:24
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/6/2010 4:08 PM, romek76 pisze:

    > Co sklada sie na to, zenie jest potrzebna ta wiedza?:)

    Kompakt ma zawsze niewymienny obiektyw - ale to nie znaczy że każdy
    aparat w którym nie można wymienić obiektywu od razu jest kompaktem ;-)

    W przypadku kompaktów cyfrowych elektronika która wszystko mierzy i
    ustawia naświetlenie zgodnie z predefiniowanymi "programami" typu
    "słoneczna plaża", "romantyczny wieczór", itp, itd.

    Jeśli chodzi o film i najprostsze kompakty to:
    - zrezygnowano z ustawiania ostrości ponieważ używa się obiektywów
    szerokokątnych {duża głębia} i o słabej jakości {obraz jest tak samo
    nieostry na wszystkich planach},
    - naświetlenie bazuje na najprostszym pomiarze światła i odporności
    negatywu na prześwietlenie a w przypadku małej ilości światła na
    doświetleniu lampą.

    Kompakty bardziej zaawansowane mierzą ekspozycję i ustawiają ostrość tak
    jak cyfrówki, czasami nawet pokazują wartości przesłony i czasu oraz
    odległość ostrzenia.

    Problematyczne jest czy proste aparaty które jednak umożliwiają ręczną
    ingerencję w ustawienia automatyczne można do kompaktów zaliczyć.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 3. Data: 2010-05-06 15:08:26
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 06.05.2010 16:55, Dariusz Zygmunt wrote:

    > Kompakt ma zawsze niewymienny obiektyw - ale to nie znaczy że każdy
    > aparat w którym nie można wymienić obiektywu od razu jest kompaktem ;-)

    Tworzenie systematyk, podziałów to zmora ludzkości. Potem powstają
    problemy. Czy Ricoh z wymiennym modułem jest kompaktem czy nie? Do
    jakiej kategorii tak naprawdę zaliczyć Contax G2? Niby dalmierzowiec,
    ale. I tak ciągle. A Olympusy, all in one? Mamy teraz kompakty, proste
    kompakty, zaawansowane kompakty, kompakty z superzoomem, kompakty
    wodoodporne, hybrydy, bezlusterkowce, PEN-y i nie wiadomo co jeszcze.
    Czy jeśli będą dwa aparaty, jeden "typowy" kompakt, a drugi z
    identycznymi funkcjami, ale zoomem x30 to nadal ten drugi będzie
    kompaktem, mimo wielkości małej lustrzanki? Kompaktami przyjęło się
    nazywać wszystkie aparaty, które nie są lustrzankami, dalmierzowcami,
    średnioformatowymi i systemowymi aparatami. A działy marketingu robią
    wszystko, żeby ich hiperzaawansowany kompakt nie został czasem nazwany
    kompaktem :)

    wer