  • 41. Data: 2011-06-09 20:48:16
    Temat: Re: IPv6 Day
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.06.2011 22:19, crazy bejbi pisze:

    > Powiem tak: nie znam się na programowaniu flashy pod ipv6. Ale znam się
    > trochę na pracach magisterskich i teoretycznych wymysłach promotorów i
    > teoretycznych pomysłach magistrantów.
    Myślałem o pracy implementacyjnej - urządzenie + soft. Mam już pewien
    pomysł, ale być może byłbym gotów z niego zrezygnować bo analiza zasobów
    potrzebnych do wykonania routera z obsługą IPv6 też brzmi ciekawie ;)

    > Oczywiście zdarzają się wyjątki - oby to był taki
    > przypadek - sam bym chętnie poczytał jakby były robione _badania_.
    Aktualny plan jest taki, że zaprojektuję i wykonam urządzenie wraz z
    opisem tak aby można było je wykorzystać na zajęciach. Wydawało mi się
    to mało ambitne albo podobno teraz magisterki takie są.

    Michoo

  • 42. Data: 2011-06-09 20:54:57
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 08.06.2011 22:23, Grzegorz Janoszka pisze:

    > A o czym pisać? Że polskie sieci zbiorowo zignorowały to i pokazały, że
    > technologicznie i innowacyjnie to są gdzieś pomiędzy Kamerunem i
    > Madagaskarem? Właśnie sprawdziłem omlet, wp, interię, allegro,
    > demotywatory, gazetę i parę innych popularnych stron - żadna nie
    > włączyła IPv6. Tak, wiem, w Polsce są dużo ważniejsze sprawy, np krzyż
    > smoleński :)

    Widzę, że w leaseweb macie wystawioną witrynę na IPv6. Odnotowaliście
    jakieś problemy z tym związane?

    --
    Sławomir Lipowski
    http://lipowski.org

  • 43. Data: 2011-06-09 21:14:11
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 09-06-11 21:55, Michoo wrote:
    > O czym?

    Zgadnij.

    > Fritz!Box to są normalne boxy na linuxie (MIPS). Pewnie mają kilkanaście
    > mega flash i podobnie ram (jak większość sprzętu który potrafi coś
    > więcej). Dodanie IPv6 to modyfikacja configa kernela + skompilowanie
    > kilku narzędzi.

    No Ameryki nie odkryłeś. Zdecydowana większość ruterków soho ma linuxa
    na pokładzie na jakimś tanim sprzęcie. Jednak modyfikacja kernela i
    skompilowanie paru narzędzi nie wchodzi na małe flashe.
    Goście z AVM dodając support do IPv6 musieli znacznie ogołocić iptables
    dla IPv4. Czyli na ich sprzęcie masz wybór - albo masz pełen soft z IPv4
    tylko, albo masz soft z IPv6, ale nie ma żadnych skomplikowanych
    firewalli, regułek, podbijania TTL, ani filtrów usług.
    Dlaczego tak zrobili? Tak po prostu na złość całemu światu?

    Hint: dd-wrt - dlaczego ma różne rozmiary? Dlaczego IPv6 jest tylko w
    dużych buildach? Dlaczego te buildy mają konkretne wymagania flash i
    pamięć? Dlaczego większość tanich ruterków ma mniej flasha czy ramu?

    Ja wiem, że _teoretycznie_ da się kod 32 MB zmieścić na 32 kB. I można
    na ten temat napisać 50 prac magisterskich. Ale to czysta teoria. W
    sklepach są urządzenia, które mają kod 32 MB, a kod 32 kB masz tylko w
    tej pracy magisterskiej i poza nią nie wyjdzie.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 44. Data: 2011-06-09 21:18:03
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 09-06-11 22:54, Sławek Lipowski wrote:
    > Widzę, że w leaseweb macie wystawioną witrynę na IPv6. Odnotowaliście
    > jakieś problemy z tym związane?

    Rekord AAAA został dodany jakieś dwa lata temu. Problemy żadne. Jeszcze
    sporo jest do zrobienia w zakresie v6, na przykład serwery DNS itp, ale
    poczta i www są w pełni na IPv6.

    No ale miało być o Polsce. Gratulacje dla Gratki, że zostawili v6, mam
    nadzieję, że zostanie już na stałe. Panowie (i panie) z innych sieci -
    więcej odwagi!

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 45. Data: 2011-06-10 06:47:08
    Od: robert jakub <r...@r...org.pl>

    On Thu, 09 Jun 2011 23:14:11 +0200, Grzegorz Janoszka wrote:

    > Hint: dd-wrt - dlaczego ma różne rozmiary? Dlaczego IPv6 jest tylko w
    > dużych buildach? Dlaczego te buildy mają konkretne wymagania flash i
    > pamięć? Dlaczego większość tanich ruterków ma mniej flasha czy ramu?

    dlaczego w niektorych buildach masz do wyboru: albo ipv6 albo piekne
    webowe gui do zarzadzania?

    -j.

  • 46. Data: 2011-06-10 17:50:37
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.06.2011 23:14, Grzegorz Janoszka pisze:
    > Dlaczego tak zrobili? Tak po prostu na złość całemu światu?
    Dlatego, że cały świat ma jak na razie IPv6 na /dev/drzewo, więc
    niepełnowartościowy sprzęt się sprzeda.

    8MB flash - ~dolar, 16MB ~2 dolary. Zastosowanie 1GB karty microsd to
    koszt 4 dolarów. Widać programiści potrzebują poniżej 30k$ aby upchnąć
    firmware w 8MB.

    > Hint: dd-wrt - dlaczego ma różne rozmiary? Dlaczego IPv6 jest tylko w
    > dużych buildach? Dlaczego te buildy mają konkretne wymagania flash i
    > pamięć? Dlaczego większość tanich ruterków ma mniej flasha czy ramu?
    Bo producent chce łatwo zarobić - projektuje się jeden sprzęt (bo tak
    taniej) a potem sprzedaje go ewentualnie bez niektórych podzespołów, z
    okrojoną funkcjonalnością, za dużo niższą cenę.

    Np ten sam router linksysa jest (a przynajmniej był 3 lata temu)
    sprzedawany z:
    - 4 MB flash (mieści się najmniejszy możliwy build DD-Wrt), bez hosta
    USB za 120zł
    - 16MB flash, z hostem USB za 220zł.

    > Ja wiem, że _teoretycznie_ da się kod 32 MB zmieścić na 32 kB. I można
    > na ten temat napisać 50 prac magisterskich. Ale to czysta teoria.
    Przed chwilą pisałeś, ze się nie da i próbowałeś podważać moją wiedzę.
    Ja Ci tylko udowadniam, że da się.

    Jak producent nie daje rady to musi zbalansować węża w kieszeni
    projektantów użyciem lepszych programistów.

    > sklepach są urządzenia, które mają kod 32 MB,
    W 32MB zmieści się _bardzo_ dużo.

    > a kod 32 kB masz tylko w
    > tej pracy magisterskiej i poza nią nie wyjdzie.
    Niedawno twierdziłeś, że typowe dla routera jest 512kB - zdecyduj się.

    Michoo

  • 47. Data: 2011-06-10 19:07:01
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 09.06.2011 Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> napisał/a:
    > Hint: dd-wrt - dlaczego ma różne rozmiary? Dlaczego IPv6 jest tylko w
    > dużych buildach? Dlaczego te buildy mają konkretne wymagania flash i
    > pamięć? Dlaczego większość tanich ruterków ma mniej flasha czy ramu?

    Eee, poprostu jakiś analityk zauważył, że można oszczędzać dolara czy
    tam ileś jak się użyje mniejszego flash-a, więc zaczęto zmniejszać
    flash-e, a funkcjonalność pozostała. Takie WRT54G ma z 10 wersji
    albo lepiej, ale im nowsze tym mniej flash-a. Ekonomia, będzie potrzeba
    używać 32/64 MB czy może jeszcze większych to będą używać, to nie jest
    problem. Najważniejsze, żeby klient kupił nowy fajny sprzęt do ipv6 i
    wyrzucił swój stary na śmieci. Zawsze dobrze jest sprzedać to samo 2
    razy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 48. Data: 2011-06-10 19:23:05
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 09.06.2011 Verox <a...@b...veroxsystems.com> napisał/a:

    > Części zapewne się nie uda. I teraz jak tu wytłumaczyć abonentowi, że
    > musi sobie kupić nowy router, bo ten który kupił 3 lata temu (a przecież on
    > jest prawie nówka) nie będzie już działał.

    Marchewką może być niższe abo: np łącze z 1 ip v4 za 50zł a o tej samej
    prędkości klasa 32 ip v6 za 40zł, sądzę że byłby popyt. A i chętniej pewnie
    by wtedy serwisy natywnie wspierające v6 powstawały.

  • 49. Data: 2011-06-11 09:35:53
    Od: Paweł <j...@n...doczekal>

    W dniu 11-06-09 08:48, Verox pisze:

    > Części zapewne się nie uda. I teraz jak tu wytłumaczyć abonentowi, że
    > musi sobie kupić nowy router, bo ten który kupił 3 lata temu (a przecież on
    > jest prawie nówka) nie będzie już działał.

    a po co miałby wyrzucać? niech ma stary, a nowi niech będą dostawać
    nowe.

    --
    Paweł

  • 50. Data: 2011-06-11 22:15:17
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Fri, 10 Jun 2011 19:50:37 +0200, Michoo <m...@v...pl>
    wrote:

    > 8MB flash - ~dolar, 16MB ~2 dolary. Zastosowanie 1GB karty microsd to
    > koszt 4 dolarów.

    Czyli 2-3 baksy więcej na każdej sztuce. Zakładając, że ludzie
    nie chcą płacić więcej, producent traci te 2-3 baksy na sztuce.
    Razy 100-200-500 tysięcy rocznie. Wiesz jak robić biznes.

    r.