  • Data: 2013-11-29 17:30:07
    Temat: Re: Hybryda SSD+HDD od WD
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Po głębokim namyśle Przemysław Ryk napisał w piątek, 29 listopada 2013
    16:43:

    > Moim zdaniem - sam decydujesz, co ma być trzymane na SSD, co na HDD.

    To jest pod prąd całego rozwoju architektury przez ostatnich
    kilkadziesiąt lat. Windowsy zaczynały jako nakładka na DOS z
    oddzielnymi literkami dysków - teraz stają na uszach, żeby ten podział
    w miarę możliwości zamazać. Automaty skutecznie decydują, co ma być w
    cache L1, L2, L3, co w RAM-ie, co w swapie, co w cache'u, co w
    buforze, co na szybszym dysku, co na wolniejszym albo na taśmie (to w
    przypadku tiered storage). Dlaczego uważasz, że potrafisz zrobić to
    lepiej?

    Oczywiście, _może_ się okazać, że będziesz chciał mieć pewność,
    że jakiś pojedynczy plik czy grupa plików powinna być na SSD albo na
    HDD - tak samo, jak _możesz_ chcieć, żeby konkretna zmienna była
    trzymana w rejestrze procesora, a nie w pamięci. Ale to są raczej
    wyjątki, niż reguła.

    Dam Ci prosty przykład: Windows zajmuje na dysku ~10 GB.
    Zgodnie z regułami sztuki zainstalujesz je na SSD. Tymczasem do
    codziennej pracy Windows wymaga - powiedzmy - 2 GB, a reszta, to
    narzędzia, biblioteki i zasoby, których prawdopodobnie nigdy w życiu
    nie wykorzystasz! PO CO one mają leżeć na drogim nośniku? Liczby są
    trochę spod dużego palca, ale moja instalacja Windows XP z kilkoma czy
    kilkunastoma zainstalowanymi niedużymi programami i bez danych
    użytkownika ma ~13 GB, a druga instalacja - wstępnie odchudzona ze
    zbędnych elementów przy pomocy WinLITE'a - ma zaledwie ~3 GB (a na
    pewno dałoby się ją jeszcze odchudzić). Czyli te 10 GB można by na
    ślepo zdjąć z SSD i przenieść na HDD bez uszczerbku dla czegokolwiek.

    To samo dotyczy office'a i wszystkich innych programów, a także
    danych użytkownika. Maile pewnie na SSD, bo chcemy mieć szybko dostęp.
    Ale są maile, które właśnie przyszły i będziemy je czytać, przenosić,
    a może i odpowiadać i są maile, które leżą w skrzynce miesiącami i
    jedyne, co je jeszcze czeka, to przeniesienie do archiwum albo do
    kosza. PO CO one mają zajmować miejsce na SSD? Mamy kosz (systemowy i
    w programie pocztowym). PO CO on ma być na SSD, skoro zagląda się tam
    sporadycznie i to na ogół w celu szybkiego naprawienia błędu klasy "o,
    kurde"? I tak dalej, i tak dalej.

    > To po pierwsze. Po drugie w porównaniu z hybrydami Seagate'a, to
    > jednak chyba pojemność SSD jest większa.

    Jest zdecydowanie większa - tak z 15 razy, jak się
    zorientowałem. Ale czekam na argumenty, że zastosowana architektura 2-
    w-1 jest rzeczywiście lepsza od klasycznej hybrydy (HDD + SSD jako
    cache). IMHO nawet 20-30GB SSD + przyzwoity algorytm do zarządzania
    położeniem informacji (cache albo tiered storage) byłoby dużo bardziej
    efektywny. Te 120 GB, to tylko nakręcanie ceny, bo ludziom się wydaje,
    że naprawdę tyle potrzebują - a to z reguły jest po prostu bajką.

    --
    Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
    | Which switched witch watch which Swatch watch switch?
    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.