  • 21. Data: 2012-05-14 19:13:58
    Temat: Re: Historia Intel XT 4,77 Mhz
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-05-14 18:08, Użytkownik Leon Mazurek (inny) napisał:

    > Oj, zaryzykowałbym stwierdzenie, że nowe XT nie spotkały się na rynku z
    > nowymi 386. Choć było to tak dawno, że mam prawo nie pamiętać.

    Nie ryzykuj.
    Bajtek nr 7 z 1991 roku, strona 37, cennik sprzętu, dla PC są
    ceny "sklepowe" sprzętów XT, AT, 386, 486, ten ostatni to ewidentna
    nowość, nie ma jeszcze ceny giełdowej.

    Są też ceny "sklepowe" Atari 130XE i ST, C64 oraz Amig 500.

    Cena sklepowa oznacza jak rozumiem że sprzęt jest nowy i nieużywany.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2012-05-14 21:56:12
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Leon Mazurek (inny)" <m...@g...bez-spamu.com> napisał
    w wiadomości news:jorapk$tgc$1@mx1.internetia.pl...

    > Oj, zaryzykowałbym stwierdzenie, że nowe XT nie spotkały się na rynku z
    > nowymi 386. Choć było to tak dawno, że mam prawo nie pamiętać.

    Ja, po używanym XT 4,77 przesiadłem się na używanego 386 SX 16Mhz
    i całe 2 MB RAM (w wersji topless 80 ale czego?? ns??-nie pamietam..)
    Też miał te "zawężone" szyny danych jak XT, ale już 16 bit.
    Tomek.

  • 23. Data: 2012-05-14 21:56:24
    Od: Michal <u...@i...pl>

    Leon Mazurek (inny) wrote:

    > Oj, zaryzykowałbym stwierdzenie, że nowe XT nie spotkały się na rynku z
    > nowymi 386. Choć było to tak dawno, że mam prawo nie pamiętać.

    Oj, lepiej nie ryzykuj ;)
    W PL spotkały się nawet z 486, a winny był obłędny kurs PLN/USD na
    przełomie lat 80/90, że o latach 80. nawet nie wspomnę. Stare Bajtki nie
    wiem już nawet gdzie są, ale pierwszy z brzegu numer PC Kuriera z maja
    1991 pokazuje chociażby to:

    http://imageshack.us/f/441/dscf0070cr.jpg

    Obok siebie w ofercie sprzedaży Apeximu i ECS nowe XT 4,77 MHz
    (10 Turbo) za 4,8 mln zł i 486 (chyba SX) za bagatela 41,5 mln.
    AFAIR przeciętna płaca wynosiła wtedy ~1,5 mln zł.

    --
    /MB

  • 24. Data: 2012-05-14 21:57:14
    Od: "Leon Mazurek (inny)" <m...@g...bez-spamu.com>

    W dniu 2012-05-14 19:13, RadoslawF pisze:

    > Nie ryzykuj.
    > Bajtek nr 7 z 1991 roku, strona 37, cennik sprzętu, dla PC są
    > ceny "sklepowe" sprzętów XT, AT, 386, 486, ten ostatni to ewidentna
    > nowość, nie ma jeszcze ceny giełdowej.

    Widzę, że dysponujesz narzędziem, którego posiadam tylko pierwsze cztery
    egzemplarze (te w monochromie).
    Chyba muszę poszukać jakich skanów, coby "nie wypaść z rynku" - hi hi hi :-)

    Leo

  • 25. Data: 2012-05-14 22:20:20
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-05-14 21:57, Użytkownik Leon Mazurek (inny) napisał:

    > Widzę, że dysponujesz narzędziem, którego posiadam tylko pierwsze cztery
    > egzemplarze (te w monochromie).
    > Chyba muszę poszukać jakich skanów, coby "nie wypaść z rynku" - hi hi hi

    Korzystam z wersji elektronicznych, raz na jakiś czas bywają
    przydatne. Ostatnio są dostępne tutaj: http://forum.retroreaders.pl/

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2012-05-14 22:24:50
    Od: Michal <u...@i...pl>

    Tomek wrote:
    > Ja, po używanym XT 4,77 przesiadłem się na używanego 386 SX 16Mhz
    > i całe 2 MB RAM (w wersji topless 80 ale czego?? ns??-nie pamietam..)

    80 lub 60 ns.
    Pewnie takie jak te (złocone styki, zalewane kości, 1MB x9 - nie
    pamiętam już czy parzystość sprzętowa czy liczona w locie):
    Za to pamiętam, że po porzarze fabryki żywicy w Japonii płaciło się
    obłędne 1,44 mln za megabajt - wspomnienie bolesne na tyle, że cenę
    pamiętam do dziś :(

    http://img864.imageshack.us/img864/2889/dscf0071e.jp
    http://img205.imageshack.us/img205/83/dscf0072cr.jpg

    P.S.
    Zdjęcia robione przed chwilą. Najlepsze jest to, że AFAIK sprzęt jest do
    tej pory na chodzie. W dobie tych nowych, "ekologicznych" lutów
    bezołowiowych oraz obliczania żywotności elektroniki konsumenckiej na ~3
    lata godne podziwu.

    --
    /MB

  • 27. Data: 2012-05-14 22:34:31
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Michal" <u...@i...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Obok siebie w ofercie sprzedaży Apeximu i ECS nowe XT 4,77 MHz
    > (10 Turbo) za 4,8 mln zł i 486 (chyba SX) za bagatela 41,5 mln.
    > AFAIR przeciętna płaca wynosiła wtedy ~1,5 mln zł.
    [...]

    Mój pierwszy PeCet - klon XT, V20, 640 kB RAM, 2 X FDD 360 kB,
    Hercules w styczniu 1990 kosztował 5,1 mln zł. Kupiony w ECS. Tyle
    samo, ile dostałem od nabywcy mojego ATARI 800XL + LDW200 + magnetofon
    + dżojstiki + kupa programów na dyskietkach 5,25 " ;-)
    Po wymianie jednego napędu FDD na 3,5 " (pracował w trybie 720 kB)
    można było w miarę wygodnie używać OrCADa.
    Do tego drukarka D100M i życie stało się lepsze ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 28. Data: 2012-05-14 22:40:37
    Od: Michal <u...@i...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Litości... Pakowanie XT do tej samej klasy co C64 świadczy o daleko
    > posuniętej ignorancji. Architektura była 16-bitowa, 8-bitowe były tylko
    > zewnętrzne szyny danych (oszczędność kosztów).

    Zamiast pisać o ignorancji przeczytaj proszę jeszcze raz mój post,
    a będziesz wiedział o co mi chodziło.
    Fakt, zła kolejność i pomyłka z "8bitowym" zamiast "8bitowych", ale
    nadal twierdzę, że PC XT w zastosowaniach rozrywkowych/domowych z
    grubsza odpowiadał funkcjonalnie starym maszynkom 8-bitowym typu
    C64/małe Atari. Kto pamięta niesamowitą polifonię i doznania dźwiękowe
    wydobywające się z PC-Speakera (Covox 8bit, mono to było objawienie
    ...gdyby nawet po patchowaniu choć trochę więcej tytułów niż "parę"
    potrafiło z niego skorzystać) czy przyjemność obcowania z grafiką
    HGC w trybie emulacji CGA, ten wie o czym piszę.
    Nikt przytomny nie porównuje ARCHITEKTURY 8bitowców do standardu PC XT,
    pisałem o zastosowaniach domowe/rozrywkowe/"multimedialne", gdzie IMHO
    PC XT stał na poziomie starych 8-bitowców, a PC AT z trudem mógł
    konkurować z Amigą/AtariST, o ile był dozbrojony w co najmniej VGA z
    kolorowym monitorem oraz minimum SounBlastera PRO, co ze względu na ceny
    w PL w na początku lat 90. wcale nie było takie popularne, a w obu
    powyższych było w standardzie.

    --
    /MB

  • 29. Data: 2012-05-14 22:52:08
    Od: Michal <u...@i...pl>

    Krzysztof Kucharski wrote:

> [...]
    > dostałem od nabywcy mojego ATARI 800XL + LDW200 + magnetofon + dżojstiki
    > + kupa programów na dyskietkach 5,25 " ;-)

    W nawiązaniu do Message-ID: <jorqo3$t6n$1@mx1.internetia.pl>
    skoro przechodziłeś w tamtym okresie z maszynki 8-bit napisz proszę,
    jakie Ty masz wrażenie przy przejściu A800XL -> PC XT jeśli chodzi o
    zastosowania rozrywkowe. Tak samo, lepiej, gorzej?
    Bo z tego okresu na PC XT pamiętam chyba tylko męczenie Diggera, a to na
    XT AFAIR wyglądało gorzej niż nieśmiertelny Pac-Man na C64 ;)

    > Po wymianie jednego napędu FDD na 3,5 " (pracował w trybie 720 kB) można
    > było w miarę wygodnie używać OrCADa.
    > Do tego drukarka D100M i życie stało się lepsze ;-)

    A to jest inna inszość. Co do zastosowań typu (para)zawodowego nie ma
    nawet co dyskutować. W końcu pecety wykosiły konkurencję nie bez powodu.

    --
    /MB

  • 30. Data: 2012-05-14 23:47:06
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

> [...]
    >
    > A to jest inna inszość. Co do zastosowań typu (para)zawodowego nie
    > ma nawet co dyskutować. W końcu pecety wykosiły konkurencję nie bez
    [...]

    W tym czasie (przełom lat 80 i 90 XX wieku) multimedialne możliwości
    PeCetów, będących w moim zasięgów to było dno ;-) Byle Spektrumna, C64
    czy inna Atarynka biła toto na potęgę. Ale okres giercowania miałem
    już poza sobą. Swego rodzaju szokiem była dla mnie gra SHERMAN M4,
    platforma AMIGA-500. Toto było wielkie ;-)
    Wybrałem PC, ponieważ widziałem w tej platformie możliwość zarobienia
    paru zł. I nie pomyliłem się ;-)
    W służbowym klonie PC (XT) miałem AutoCADa (jakaś wersja 2.5 czy 2.6),
    OrCADa czy podobne "zabawki". ChiWriter czy MiniTAG to były programy,
    z których korzystałem codziennie.
    Pod koniec lat 80 XX wieku mogłem korzystać z modemu ZOLTRIX 2400
    baud, bez korekcji sprzętowej. Program MNE 2.10 (z korekcją programową
    MNP-5) i cały świat stał otworem. BBS IBMa to była potęga, 50 linii
    telefonicznych online ;-)
    COVOX, VGA to były dla mnie "tematy" z połowy lat 90tych. Zaraz
    pojawiły się takie gierce, jak WOLF3D, DOOM, a zaraz potem F22 czy
    F19. Potem SH1, SH2 itd. I tak już pozostało ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski