  • 41. Data: 2013-07-10 22:53:43
    Temat: Re: Hamowanie silnikiem na sporym nachyleniu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 22:41:00 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Ja pisałem o drogach publicznych...
    > Jak każda droga publiczna.

    Na szczyt tez chyba publiczna prowadzi.

    > Ale tak jakoś konkretniej?

    Nigdy nie jechales po kretej gorskiej drodze zima ?
    I co, wszystkie zakrety przepisowo 90km/h ?

    > Aaaa, Ty z tych, co to na stok samochodem :P

    A co, autokarem mam jechac ? :-)

    > Ale się obraca i jakoś przyczepność łapie.

    Ale tez opor stawia. Czasem moze byc za mocny.
    Pamietasz "ale urwal ze Szczecina" ?

    > Ale ile masz tych zjazdów na jedynce?

    Jak pisalem - w sumie nie musi byc jedynka. Na trojce za szybko, na
    dwojce za wolno. I co robic - biegi zmieniac, hamowac na trojce, czy
    gazowac na dwojce ?
    Pytamy o to co zdrowsze dla samochodu :-)

    J.

  • 42. Data: 2013-07-10 23:12:45
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2013-07-10 14:29, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Chyba wszystkie maja tu identyczna konstrukcje - male koleczko
    > odwracajace wsuwane miedzy dwa duze.
    > I nie da rady - jak szybko wiruja to nie wsuniesz :-)

    No, niektóre mają jeszcze synchronizator na wstecznym, a reszta nie...

    Tak czy inaczej w wielu samochodzach na wolnych obrotach przy
    prędkościach typu 2-4 km/h da się wrzucić bieg do przodu jadąc do tyłu,
    więc odwrotnie pewnie też.

  • 43. Data: 2013-07-10 23:15:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 22:03:11 +0200 (CEST), WildS napisał(a):
    > Najpopularniejszy jest hamulec silnikowy - na kolektorze wydechu.
    > Retardery rozne sie stosujeale stosunkowo mało ciężaróek je posiada.
    > Główny problem z nimi to taki, że kosztują pieniądze i ich serwisowanie
    > kosztuje pieniądze więc szefowie oszczędzają. Nie pytajcie dlaczego bo
    > sam nie wiem bo roznica w przebiegach pomiedzy wymianami klockow na
    > aucie z i bez retardera jest rzędu 300 vs 500+kkm. Pewnie ten sam powod,
    > dla ktorego niektorzy biorą auta bez lodowek - tańsze na starcie ;)

    Ale czy jedna wymiana klockow pokrywa koszt retardera ?
    Bo inaczej to on sie przez milion km nie oplaca :-)

    Moze byc inna sprawa, ze pewnymi zjazdami zaladowana ciezarowka z
    retarderem zjedzie, a bez retardera nie, bo hamulce spali.

    Tylko ze u nas to raczej nie ma takich dlugich i ostrych zjazdow.
    Przynajmniej nie tam gdzie ciezarowki jezdza. Dopiero w Alpach.

    J.

    P.S. Co w koncu sie okazalo z tym autobusem z Grenoble ?

  • 44. Data: 2013-07-10 23:22:16
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Pogromcy mitow probowali. W recznej skrzyni nie da sie wrzucic
    > wstecznego w czasie jazdy, w automacie sie da, ale nie zwalnia.

    Da się wrzucić wsteczny, ale przy bardzo małej prędkości. Więc nie ma to
    zastosowania do praktycznego hamowania.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 45. Data: 2013-07-10 23:33:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 21:12:45 +0000 (UTC), Przyjazny napisał(a):

> [...]
    > Tak czy inaczej w wielu samochodzach na wolnych obrotach przy
    > prędkościach typu 2-4 km/h da się wrzucić bieg do przodu jadąc do tyłu,

    Konstrukcja jedynki inna niz wstecznego, czesto nawet synchronizowana.

    Ale moj na jedynce jedzie 7km/h bez gazu, a z gorki to szybciej.
    I jak zwolnic do tych hipotetycznych 2-4 przy ktorych mozna by
    wsteczny wrzucic ?

    J.

  • 46. Data: 2013-07-11 09:36:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 10 Jul 2013 22:24:28 +0200, spider

    > Bo ludzi tego nie uczą na kursach :)

    Uczą, poza tym ludzie głowy sami nie mają? :P

    Znam człowieka, przedstawiciela handlowego, który robi rocznie 4x tyle km
    co ja. Dwa lata temu pojechaliśmy wspólnie na narty do Francji. Jakież było
    moje zdziwienie gdy koleś zjeżdżając z górki na serpentynach wyrzucił na
    luz i jechał na hamulcu.

    Pierwsze moje pytanie -- benzyny ci nie szkoda? Drugie pytanie -- chcesz
    skończyć jak pielgrzymi w Grenoble? Co ciekawe to właśnie do Grenoble
    zjeżdżaliśmy po zakupy. ;)

    Odpowiedź: Yy... ale dlaczego?

    Obok siedział jego _młodszy_ brat i na to rzeknie: "Masz jechać na biegu
    cały czas, bo wtedy silnik nic nie pali -- do tego jeszcze hamujesz
    silnikiem nie zużywając tak dużo, a przede wszystkim, nie grzejąc klocków
    -- hamulcami tylko zwalniasz na ostrzejszych zakrętach! Ja pierd*****le,
    kto cię uczył jeździć?" :D

    Na co kierowca bombowca: "Ale przecież będzie silnik strasznie wyć i
    podobno skrzynia się psuje od takiej jazdy!" Nadmienię, że to wycie w
    przypadku TFSI to się u niego zaczynało już przy 3 tys. obrotów. :/

    Jak widać nie tylko sprzęgło ale i skrzynia są zagrożone przy jeździe z
    górki na biegu. Do tego silniki wyjom (może z buló?)!

    W zeszłym roku poejchaliśmy do Austrii. Ten sam kierowca, to samo auto
    (Octavia 1.8 TFSI), pod górkę 1,5 tys. (bo inaczej silnik wyje), z górki
    praktycznie cały czas na heblach (ale tym razem już na biegu, więc nauka
    nie poszła w las). :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 47. Data: 2013-07-11 09:48:16
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2013-07-11 09:36, Myjk pisze:
> [...]
    > (Octavia 1.8 TFSI), pod górkę 1,5 tys. (bo inaczej silnik wyje), z górki
    > praktycznie cały czas na heblach (ale tym razem już na biegu, więc nauka

    Nic tylko jechać za nim na zjazdach. Bo przed nim to dość niebezpieczne.
    Na podjazdach lepiej też być z tyłu, tylko ze sporym odstępem.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 48. Data: 2013-07-11 12:25:59
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 11:58:12 +0200, Ryszard G. napisał(a):
    (...)

    Przede wszystkim, jak ktos kupuje auto, ktore ma jak najlepiej hamowac
    silnikiem, to brac ze skrzynia manualna, nie automatyczna...

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 49. Data: 2013-07-11 13:48:34
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-07-11 09:48, Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:

    > Nic tylko jechać za nim na zjazdach. Bo przed nim to dość niebezpieczne.
    > Na podjazdach lepiej też być z tyłu, tylko ze sporym odstępem.

    A wiecie jaki procent naszego kraju to góry i że większość
    kierowców zna je tylko z telewizji ?

    Pozdrawiam

  • 50. Data: 2013-07-11 14:32:11
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail radoslawfl@spam_wp.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > A wiecie jaki procent naszego kraju to góry i że większość
    > kierowców zna je tylko z telewizji ?

    No i?
    Nawyki mozna równiez wyrobić w jeździe na płaskim.
    A skoro prawko ma równiez na góry, to przynajmniej jakąs terie warto by
    znać.
    Duzo ważniejsze wiedziec o hamowaniu w górach niz np. ile kg mozxna
    przewozic w jakis przyczepce czy tym podobne bzduury w pytaniach
    egaminacyjnych.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Henry Louis Mencken