  • Data: 2009-10-26 09:07:26
    Temat: Re: Gdzie zdobyć lustro wklęsłe? -średnica? ogniskowa?
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A poszukuję... miejsca gdzie mogę zdobyć lustro wklęsłe, nie musi być
    > szczególnie dobre jakościowo, ale musi być duże i pozwalać na skupianie
    > promieni. Mniej więcej takie, ale znacznie lepsze i pewnie droższe lustra
    > są stosowane np w astonomii przy teleskopach.

    zapodaj warunki brzegowe, jak am byc średnica tego lustra i przede wszystkim -
    jaka ogniskowa. To b. ważne Rozumiem,ze to lustro ma słuzyc jako reflektor
    oświetlajacy? Od biedy cos takiego [duża średnica kilkadziesiat cm i ogniskowa
    rzedu kilku metrów i więcej] można uzyskać całkiem znośnie
    wyginając/napreżając odpowiednio tafle cienkiego szkła, pokrytą aluminium.
    taka egzotyczna technika jest [b.rzadko] stosowana w pewnych amatroskich
    konstrukcjach. Rama w formie pierścienia, a na środku dobrze przyklejona
    tarcza-podkałdka połaczona ze śruba, która przykładasz siłę gnącą.Problem
    stanowi to,że ciagniesz do tyłu, wiec przyklejone musi być naprawde dobrze.
    Już niewielka deformacja daje realny efekt. Ogniskowa lustra f=2R, gdzie R
    promień krzywizny. Kolega rzucał kiedys z parudziesieciu m na płot obraz
    Słońca [nie mylić ze zwykłym "zajaczkiem" z płaskiego lustra] ze zwykłego
    ściennego lustra, które wygięło mu się podczas przenoszenia. Napylanie Al wraz
    z warstwą ochronną jest do zrobienia w miejscach, gdzie napylaja swoje lustra
    ludzie bawiący sie teleskopami do astronomii -linki znajdziesz na forach
    zajmujacych się astronomią. Koszt takiej usługi jest rzędu paruset zł
    conajwyżej [pare lat temu ponad 100-150 zł chyba]]
    Alternatywnie, jeśli chodzi Ci o krótkie ogniskowe, ponizej powiedzmy 150 cm,
    to możesz spróbowac odkupić gdzieś niedokończone lustro od dużego teleskopu
    amatorskiego i dac do wykończenia, tylko bez końcowej dokładnosci, jaka jest
    wymagana w tamtych zastosowaniach, by obnizyc drastycznie koszt. Tzw. blanki
    sa tanie, natomiast gotowe lustra optyczne dużej średnicy... Jeśli zaś
    rozmiary lusterka nie przekroczą 20-25 cm to najlepiej w ogóle kupic na
    giełdzie [znów: fora o astronomii ew. allegro] jakiś używany teleskop Newtona
    średnicy 8-10" i wydłubać lustro główne. A jesli to maja być lustra o srednicy
    ponizej 6" [150mm] to w ogóle jest to naprostsze rozwiązanie. Takie
    allegroskopy a nawet przyswoite teleskopy to koszt 300 [114/900] do 1 tys. zł
    150/750 za nowy.
    Wszystko sprowadza się do pytania: Jaka średnica i ogniskowa. Więc?
    Pozdrawiam
    -J.