eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaGdzie Kupie 60D + szkielko Canon EF 24-70 mm f/2.8L USM -lub 100-300 ?? › Re: Gdzie Kupie 60D + szkielko Canon EF 24-70 mm f/2.8L USM -lub 100-300 ??
  • Data: 2011-05-22 07:46:41
    Temat: Re: Gdzie Kupie 60D + szkielko Canon EF 24-70 mm f/2.8L USM -lub 100-300 ??
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomościnews:ir8l7s$aej$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zalecalbys spienierzenie 17-40L ???
    > dotychczas uzywalem go z 400D
    > z 60D wyjdzie bardziej kiepsko ???
    >
    > przeciez wykresy rozdzielczosci nieznacznie sie roznia na jakims F5,6  czy
    > tez 8
    >
    > i pytanie za 100pkt czy to szklo przy 5D rowniez bedzie bezuzyteczne czyt
    > tez
    > bedzie czylo sie dobrze gdysz matryca bedzie mniej upakowana???
    >
    > ale z czasem przeciez 5D kroremus markowi przybedzie rowniez mpx wiecej ?
    > wiec gdzie jest realna granica wyrabiana sie optyki wzgledem matrycy ?

    17-40 L jest obiektywem przeznaczonym do formatu FF.
    Jest to obiektyw optycznie sredni , w FF jak pisalismy wymagania co
    do rozdzielczosci sa nizsze , subiektywnie obraz tym obiektywem dla
    tej samej wielkosci obeserwacji bedzie lepszy niz z aps-c ( ale
    gorszy niz z aps-c z 17-55 efs !! ) , choc wyraznie slabszy na
    brzegach ( ostatecznie to najtansza L-ka).
    Panuje bledne przekonanie a wlasciwie niewiedza jakoby slabsze
    obiektywy na FF lepiej rysuja na aps-c bo tylko srodkiem.
    A przeciez na FF tez rysuja tym samym srodkiem.

    Wlasnie nalezaloby unikac w zakresie szerokich katow w aps-c
    obiektywow nie przeznaczonych dla tego systemu.

    Nieco uproszczone wyjasnienie:
    wyobrazmy sobie ze mamy dwa obiektywy jeden 170 mm drugi 17 mm o tej
    samej pomierzonej sredniej rozdzielczosci wzglednej np 100l/mm

    rozdzielczosc z jaka zostanie odwzorowany fotografowany przedmiot to
    rozdzielczosc obiektywu/skale odwzorowania .

    fotpgrafujac z tej samej odleglosci skala odwzorowania obiektywem 17
    mm bedzie 10 razy wieksza , oznacza to ze obiekt zostanie odwzorowany
    na matrycy z 10 krotnie mniejsza rozdzielczoscia. I wszysca znamy to z
    praktyki . Oceniajac jakosc obrazu na oko najczesciej zdjecia z tele
    nawet taniego kit to brzytwa i czesto narzekamy na jakosc
    odwzorowania z b. szerokich katow np 12 mm .
    Tak musi byc nawetz przy tej samej rozdzielczosci obiektywow.
    Widac wiec ze przy doborze obiektywow szerokokatnych nie bardzo mozna
    sobie pozwolic na kompromis czy bledny wybor.
    Trzeba dobierac najlepsze , a przekonanie ze duza GO pokrywa bledy
    jest calkowicie bledne.

    Jako tele bez problemy mozna stosowac ten sam obiektyw dla aps-c i FF
    jako szeroki kat trzeba stosowac obiektywy o wyzszej rozdzielczosci
    czyli dobre dedykowane dla aps-c.

    oczywiscie obiektyw dedykowany dla aps-c da na FF jeszcze lepszy
    wynik niz obiektyw dedykowany dla FF , tylko ze ten z aps-c nie
    pokryje calego obszaru klatki.

    Pytanie cze sprzedac 17-40 - na nie nie moge odpowiedziec , musisz
    sam zadecydowac.
    Jestem pewien ze majac 17-55/2,8 do dyspozycji 17-40 bedzie lezal
    nieuzywany w szufladzie.

    Natomiast pytanie "strategiczne " - ktory format jest lepszy FF czy
    aps -c da sie odpowiedziec w nastepujacy sposob :
    to zalezy od zastosowan. Wszedzie tam gdzie potrzebujesz duze
    powiekszenia w skali ok 100% naturalnie FF daje lepszy wynik .
    Dla mniejszych powiekszen , rzedu kilkunastu % roznic nie ma ,
    korzysta sie z wiuelu zalet systemu aps-c ( szybkosc , lekkosc ).

    W odroznieniu do fotografii analogowej w cyfrze zdjecia nie
    powiekszamy jak w powiekszalniku a pomniejszamy. Wlyw obrobki ,
    umiejetnosci operatora moze byc wiekszy niz roznice wynikajace z
    wielkosci formatow.