  • 121. Data: 2021-03-08 13:13:52
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajno??
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/03/2021 12:29, trybun wrote:
    > dla 7.2KW ile powinna wynosić akceptowalna norma?

    W dobrych warunkach 7MWh rocznie. Twoje nie są dobre, więc spodziewaj
    się 5-6, może miej.

  • 122. Data: 2021-03-08 14:59:32
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 06.03.2021 o 14:57, Piotr Gałka pisze:

    >Zwracam szanowna uwagę że te matematyczne wyliczenia mają się nijak
    >do tego o co mi chodzi.

    No jak nie, jak tak ?

    >Oczywiście i o tym można podyskutować, przecie to forum dyskusyjne,
    >ale to wymyślanie o trollach jest zupełnie nie na miejscu.

    Na razie to jakos uparcie nie chcesz zrozumiec, ze moc maksymalna jest
    dla idealnych warunkow.
    Ktore sie rzadko zdarzaja.

    >Co do szacunków instalacji to osobiście nic nie robiłem, audyt przed
    >montażowy wykonała firma która się tym zajmuje.

    A wyniki ci pokazali przed umowa ?

    >Tym niemniej jeszcze raz powtórzę że nie o maksymalizację uzysków z
    >mojej instalacji chodzi, a o wydajność fotowoltaiki jako takiej.
    >Przykładowo czy 5.2KW to szczyt osiągnięć dla instalacji o mocy
    >7.2KW..

    No przeciez ci piszemy - poczekaj na lepsza pogode i lepsze
    oswietlenie ... 7kW to one powinny dac ... w dobrych warunkach.

    J.

  • 123. Data: 2021-03-08 15:35:34
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > Ale czego chcesz dowiesc ?
    >
    > Wczoraj bylo w Karpaczu 236 w szczycie, a np w Koninie 100W/m^2 w szczycie.
    > I inny przebieg krzywej.
    >
    > Chyba nie dziwi, ze w jednej czesci kraju moze byc czyste niebo, a w
    > drugiej pelne zachmurzenie,
    > to moze byc tez na mniejszym obszarze ...

    00/lb900-17.pdf

    > Copy&Paste nie dziala ...
    > "czulosc czujnika jest proporcjonalna do kosinusa kata padania"
    >
    > "Blad cosinusa:  <10%"

    > Ale chcecie maksimum lapac, czy usrednic np 2h ?

    Chcę zrozumieć skąd wynikają różnice pomiędzy danymi ze stacji
    pomiarowych a nadspodziewanie dobrymi wynikami z instalacji PV.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 124. Data: 2021-03-08 15:50:49
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > Ani jedna nie jest w moim rejonie (zakładam że odpowiadasz do mojego
    > posta, nie J.F.)

    Tak, źle mi się wybrało.

> [...]
    > nie szukałem, nie wiem czy mamy gdzieś takie pomiary.

    > Chmur jest pełno a moc tylko chwilowa.

    > Ustalmy najpier co to za m2. Poziomy czy prostopały do promieni w
    > szczycie. Na stronach pomiarowych, które wskazałeś, nie ma o tym
    > informacji. Idę o zakład że to na m2 gruntu co ma się nijak do m2 moich
    > paneli.
    >
    > I jeszcze ustalmy, czy stacja meteo pokazuje chwilową moc czy ruchomą
    > średnią z kilkuanstu minut. W tym drugim przypadku, dzisiaj, nici z
    > pomiarów. Zmiana produkcji nastepuje co kilka minut, skacząc pomiędzy

    Producent sprzętu do stacji pogodowych z linka którego podałem.

    > Jeśli pytasz o falownik, to miałem *ten* falwonik wcześniej podpięty
    > tylko pod 3kW paneli. Wtedy został przemierzony miernikiem mocy (kolega
    > pracuje w labolatorium gdzie mają skalibrowane mierniki mocy). W
    > zakresie do 3kW pomiar był w granicy 2% odczytu ze sprzętu pomiarowego.
    > Potem 7kW został dołożone. Jak wyżej, nie wiem, ale nie spodziewam się
    > aż 50% błedu, jak sugerujesz.

    Właśnie. Za duży.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 125. Data: 2021-03-08 16:14:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Górski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    00/lb900-17.pdf

    > Copy&Paste nie dziala ...
    > "czulosc czujnika jest proporcjonalna do kosinusa kata padania"

    [...]
    >Chcę zrozumieć skąd wynikają różnice pomiędzy danymi ze stacji
    >pomiarowych a nadspodziewanie dobrymi wynikami z instalacji PV.

    Czujnika polozonego kilkadziesiat km dalej, a nawet i kilka km, bym
    nie wiazal z warunkami u Ciebie.
    Usrednianie moze byc inne - jak chmurki lataja, oni podaja np srednia
    z 15 minut, Ty z 5 minut - tez sa roznice.

    Ale najbardziej to jestem ciekaw tego cosinusa ... czy oni nie mierza
    mocy padajacej na 1m^2 powierzchni poziomej ?
    To chyba pisales.

    No i np zakres widmowy - oni tam maja 0.4 ... 1.1um ... przeliczaja to
    potem na moc pelnego widma slonecznego czy nie ?

    Bo ogniwa sloneczne, to sa podawane dla pewnej mocy padajacej, i to
    raczej w pelnym widmie ...

    np ten czujnik w Karpaczu w czerwcu ub roku zanotowal max 454W/m^2.
    Ale 6 czerwca - 587.

    Troche to odbiega od stalej slonecznej (~1100 na dole, 1300 na
    orbicie), wiec mysle, ze tu sie sklada i kat padania, i okres
    usredniania, i moze jeszcze ta kwestia szerokosci widma.

    J.

  • 126. Data: 2021-03-08 16:26:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/03/2021 15:50, Adam Górski wrote:
    > Właśnie. Za duży.

    Tak, ale postulujesz że ma bład 2% do 3kW i 50% powyżej. Mało prawdopodobne.

    Dodatkowo nie wyjasniłeś co to jest m2 w tych pomiarach meteo. Myślę że
    tam jest odpowiedź.

  • 127. Data: 2021-03-08 18:30:43
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > Usrednianie moze byc inne - jak chmurki lataja, oni podaja np srednia z
    > 15 minut, Ty z 5 minut - tez sa roznice.

    Czyżby aż tak krótki byłby peak ? Ja tutaj w ciągu całego roku nie widzę
    żeby było powyżej 1000W/m^2.

    > Ale najbardziej to jestem ciekaw tego cosinusa ...  czy oni nie mierza
    > mocy padajacej na 1m^2 powierzchni poziomej ?
    > To chyba pisales.

    Nie ja ale chyba na to wychodzi.

    > No i np zakres widmowy - oni tam maja 0.4 ... 1.1um ... przeliczaja to
    > potem na moc pelnego widma slonecznego czy nie ?

    Charakterystka fotodiody i ogniwa słonecznego jest niemal identyczna.

    > Bo ogniwa sloneczne, to sa podawane dla pewnej mocy padajacej, i to
    > raczej w pelnym widmie ...

    O nawet bardzo dobrze zdefiniowanym w normach.

> [...]
    >
    > Troche to odbiega od stalej slonecznej (~1100 na dole, 1300 na orbicie),
    > wiec mysle, ze tu sie sklada i kat padania, i okres usredniania, i moze

    Na to wychodzi. Najbardziej jednak kąt padania.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 128. Data: 2021-03-08 20:35:48
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 08.03.2021 o 12:38, trybun pisze:

    >  No dobrze, ale zwracam szanowną uwagę że masz instalację 5.6KW i
    > osiągi na moim poziomie, ale moja instalacja to moc 7.2KW. Tym niemniej
    > trochę rozświetliłeś sprawę, dzięki.

    a ja zwracam szanowną uwagę że mam południe a Ty masz wschód-zachód

    Mam kilku znajomych z takim umieszczeniem paneli i nieraz w podobnych
    warunkach pogodowych ich produkcja była ok. 20% mniejsza

    generalnie nie stresuj się chwilowymi produkcjami, liczy się łączna
    produkcja, wiem że to świeży temat i co chwilę zerkasz na dane, ale
    uwierz mi - to minie :D
    Na początku też tak miałem, chyba każdy tak miał a teraz z reguły raz na
    dwa miesiące sprawdzam na fakturze ile mam w magazynie ;)

    moja instalacja robi rocznie około 110% Kwp, Twoją wstępnie przy tym co
    podałeś szacuję na 90% Kwp czyli jakieś 6500kWh rocznie, oczywiście to
    obliczanie jest baaardzo zgrubne, jak będzie w rzeczywistości pokaże życie

  • 129. Data: 2021-03-08 23:53:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, March 7, 2021, 3:53:13 PM, you wrote:

    > Nie unoś się, pewnie kolega humanista.

    Tumanista.

    > W umowie jest napisane 7.2kW, ma być 7.2kW. Nawet w nocy.

    Tak jest! A cosinus w warunkach bojowych może wynosić 2!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 130. Data: 2021-03-09 08:00:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/03/2021 23:53, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Tak jest! A cosinus w warunkach bojowych może wynosić 2!

    Jeśli fi jest zespolone, to jak najbardziej.

    https://www.wolframalpha.com/input/?i=arccos%282%29