  • Data: 2021-03-08 16:14:47
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam Górski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Ale czego chcesz dowiesc ?
    > Wczoraj bylo w Karpaczu 236 w szczycie, a np w Koninie 100W/m^2 w
    > szczycie.
    > I inny przebieg krzywej.
    >
    > Chyba nie dziwi, ze w jednej czesci kraju moze byc czyste niebo, a w
    > drugiej pelne zachmurzenie,
    > to moze byc tez na mniejszym obszarze ...

    00/lb900-17.pdf

    > Copy&Paste nie dziala ...
    > "czulosc czujnika jest proporcjonalna do kosinusa kata padania"

    [...]
    >Chcę zrozumieć skąd wynikają różnice pomiędzy danymi ze stacji
    >pomiarowych a nadspodziewanie dobrymi wynikami z instalacji PV.

    Czujnika polozonego kilkadziesiat km dalej, a nawet i kilka km, bym
    nie wiazal z warunkami u Ciebie.
    Usrednianie moze byc inne - jak chmurki lataja, oni podaja np srednia
    z 15 minut, Ty z 5 minut - tez sa roznice.

    Ale najbardziej to jestem ciekaw tego cosinusa ... czy oni nie mierza
    mocy padajacej na 1m^2 powierzchni poziomej ?
    To chyba pisales.

    No i np zakres widmowy - oni tam maja 0.4 ... 1.1um ... przeliczaja to
    potem na moc pelnego widma slonecznego czy nie ?

    Bo ogniwa sloneczne, to sa podawane dla pewnej mocy padajacej, i to
    raczej w pelnym widmie ...

    np ten czujnik w Karpaczu w czerwcu ub roku zanotowal max 454W/m^2.
    Ale 6 czerwca - 587.

    Troche to odbiega od stalej slonecznej (~1100 na dole, 1300 na
    orbicie), wiec mysle, ze tu sie sklada i kat padania, i okres
    usredniania, i moze jeszcze ta kwestia szerokosci widma.

    J.