  • 171. Data: 2020-12-07 20:05:41
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Kombinowanie jak koń pod górę. A nieograniczone wręcz źródła energii są
    > ciągle poza zasięgiem indywidualnego odbiorcy. Circa od 60 lat rozwój
    > niewielkiego,  domowego reaktora atomowego leży i kwiczy. Nic się w
    > temacie nie dzieje a taki niewielki 2-3kg (i niewymienny!) wkład mógłby
    > rozwiązac potrzeby energetyczne gospodarstwa domowego na dziesięciolecia.

    Mógłby też przy okazji rozwiązać problem "One World Trade Center". Jak
    dobrze pójdzie, to też na dziesięciolecia. Dlatego jeszcze kilka dekad
    poleży i pokwiczy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 172. Data: 2020-12-07 20:13:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Ale wtedy musisz mieć osobną instalację off-grid, nie połączoną z siecią
    > domową podłączona do sieci energetycznej.

    Dlaczego? Problem pojawia się tylko wtedy, gdy przetwornica ma możliwość
    pracy rewersyjnej i zasilenia sieci energetycznej. Jeśli przepływ
    energii jest jednokierunkowy, to przetwornica może mieć kilka źródeł
    zasilania i sobie dobierać z sieci brakującą obciążeniu ilość.

    Przyznam, że nie rozumiem tej koncepcji magazynowania energii
    elektrycznej. Niedobory kompensujesz siecią, nadmiarami z PV
    doładowujesz elektryka albo kopiesz altcoiny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 173. Data: 2020-12-07 20:26:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Cezar wrote:

    > Jededn z jutjuberów używa "kopaczy" do kryptowalut do ogrzewania
    > pomieszczeń :-)

    Kiedyś ciepło odpadowe z żarówek również stanowiło zauważalną porcję
    energii w ogrzewaniu.

    I to ma sens. Po co bezproduktywnie grzać drut oporowy, skoro koparka
    wyprodukuje dokładnie taką samą ilość ciepła, a i przy tym coś wykopie?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 174. Data: 2020-12-07 20:32:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Wyderski wrote on 07.12.2020 20:26:

    > I to ma sens. Po co bezproduktywnie grzać drut oporowy, skoro koparka
    > wyprodukuje dokładnie taką samą ilość ciepła, a i przy tym coś wykopie?

    Drut oporowy ma chyba krótszy czas zwrotu inwestycji.

  • 175. Data: 2020-12-07 20:38:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    >Przyznam, że nie rozumiem tej koncepcji magazynowania energii
    >elektrycznej. Niedobory kompensujesz siecią, nadmiarami z PV
    >doładowujesz elektryka albo kopiesz altcoiny.

    No ale widzisz - wegla zabronia nam uzywac, a gdyby nie - skonczy sie.
    Wiec skad ten prad ?

    A tak w blizszej perspektywie - jak mam wydawac na instalacje PV, po
    to, aby rozchwiac bilans, i aby mi podniesli ceny pradu, bo gdzies tam
    w tle elektrownia musi sie krecic ... to nie ma sensu.

    Altcoiny .. moze i dobry pomysl, ladowanie elektryka ... byloby fajne,
    ale za dnia ja w pracy.
    Jak mnie milosciwie panujacy przesadza na tramwaj ... po co mi jakis
    elektryk, w trasy lepszy diesel lub LPG :-)

    No chyba, ze na parkingu pod praca jakis daszek a na nim panele ...

    Wychodzi na to, ze trzeba sie przeprowadzic do Kaliforni czy do
    Wloch - zasilanie z PV klimatyzatora na lato to swietny pomysl.

    J.

  • 176. Data: 2020-12-07 20:49:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > No ale widzisz - wegla zabronia nam uzywac

    I bardzo dobrze. Przy tym wcale nie z powodu eko -- to jest zbyt cenne
    aktywo, by nim palić w piecu.

    > Wiec skad ten prad ?

    Z atomu.

    > A tak w blizszej perspektywie - jak mam wydawac na instalacje PV, po to,
    > aby rozchwiac bilans, i aby mi podniesli ceny pradu, bo gdzies tam w tle
    > elektrownia musi sie krecic ... to nie ma sensu.

    Zakład energetyczny to spółka akcyjna, do tego spółka skarbu państwa, co
    dodaje smaczku. Musi wykazywać zysk, i to rosnący, by wypłacić
    udziałowcom dywidendę. Zysk musi też wystarczyć i na limuzynę dla
    prezesa, i na cycatą sekretarkę. Dlatego jeśli zapotrzebowanie na
    energię z sieci spadnie, to cena tej energii wzrośnie, by co najmniej
    nie stracić dotychczasowego zysku.

    > Altcoiny .. moze i dobry pomysl, ladowanie elektryka ... byloby fajne,
    > ale za dnia ja w pracy.

    W pracy też możesz mieć panele i ładować sobie tego elektryka. W ramach
    benefitów, obok karty Multisport.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 177. Data: 2020-12-07 20:53:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    J.F. wrote:

    >180 z wahaniami w obie strony to jest cena spot na giełdzie energii.
    >Sieć europejska jest zsynchyronizowana i sobie Hiszpania dokupuje w
    >Polsce i odwrotnie. Nie wiem, jak sobie rozliczają tranzyt przez
    >Niemcy i Francję.

    O ile rozliczaja, a nie jest to cena za energie w Polsce ... kablem z
    Niemiec np.

    >No kosztuje, tylko to powinien być koszt dostawcy, a nie odbiorcy.
    >Co mnie obchodzi, że trzeba zbudować jakieś słupy?

    Tak czy inaczej Ty zaplacisz.

    Za to byc moze otwiera sie rynek na male klastry - producenci i
    konsumenci w wiosce sie rozliczaja, bez placenia za siec.

    >Ta, skończy...

    Skonczy sie takie, jakie znamy, wejdzie nowe :-)

    >A w czym widzisz problem? Już teraz masz "inteligentne" liczniki,
    >które komunikują się z elektrownią i pozwalają odczytać zużycie przez
    >internet. To co za problem im broadcastowo wysłać drutami cenę za
    >właśnie rozpoczęty kilkuminutowy okres?

    Wolalbym wiedziec, ile to kosztuje, a nie "teraz 10gr, a za godzine
    2.50" :-)

    >Grzanie chałupy prądem też ma małą sprawność, a niektórzy grzeją. Mam
    >na myśli sprawność end-to-end, a nie sprawność grzejnika.

    Tak czy inaczej - przerabiac wegiel cieplo, cieplo na prad, a prad na
    wodor ... lepiej od razu wegiel na wodor :-)

    >Żeby elektrownia chodziła ze stałą mocą, do której jest
    >zoptymalizowana.

    No ale po co ? Postawili elektrownie 1GW, i ja mam teraz odbierac 1GW,
    czy chce czy nie chce ?
    Tak jak kiedys Pawlak umowe gazowa z Rosjanami ? Czy sie bierze, czy
    nie bierze, placic trzeba ..

    >Regulacja mocy jest zabójcza dla tych kotłów z powodu zmiany naprężeń
    >termicznych.

    Faktem jest, ze elektrownie weglowa dlugo sie rozpala, wiec sie jej
    nie oplaca wylaczac ...
    ale czy regulacja naprawde takie naprezenia wprowadza ?

    Temperatura w kotle powinna byc podobna, bo inaczej grozi zgasniecie,
    wiec IMO zostaje kwestia jak obnizyc strumien pary do turbiny.
    Zakrecic turbine calkowicie ?

    I tu jestem ciekaw jak to wyglada w reaktorze ... bo wydaje mi sie, ze
    zmniejszyc moc mozna by bez zmiany temperatury, tylko tyle co
    gradienty beda musialy sie zmniejszyc.

    A te zabojcze naprezenia ... zdaje sie, ze turbiny gazowe czesto
    pracuja tylko w szczytach.

    >Całą noc będzie pracować. A rządy zmierzają do wyeliminowania gotówki
    >i zastąpienia jej swoim bitcoinem -- CBDC się to będzie nazywać.

    A po co rzadom bitcoiny ? Normalnie moga ludzie placic - przelewem,
    karta, blikiem ...

    >Przypuszczam, że zależy, co w tej szklarni masz. Jak masz
    >nieograniczone ilości ciepła odpadowego, to po co pchać to w chłodnię
    >kominową? Uprawiaj sobie pomarańcze wśród lutowych śniegów.

    W szklarni na pewno mam wielką ilosc lamp.
    Widac prad tak tani, ze oplaca sie rosliny doswietlac.

    A jak mam MW-y lamp ... czy potrzebuje szklarnie dodatkowo grzac, czy
    raczej chlodzic ?

    J.

  • 178. Data: 2020-12-07 21:15:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 7 grudnia 2020 o 17:51:04 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..

    > Jesli dawniej stosowali lampy wyladowcze o mocach rzedu 1kW, to teraz
    > ... moze i te lampki LED maja mniej, ale trzeba ich wiecej :-)
    >
    > http://www.blv-licht.pl/produkty/lampy-hps-i-mh/hort
    urion.html
    > http://www.blv-licht.pl/produkty/systemy-oswietlenia
    -led/horturion-oprawy-led/horturion-oswietlenie-glow
    ne.html

    > Pewien spadek mocy widac ... ciekawe - LED wydajniejsze ogolnie, czy
    > lepiej sie wytwarza te "potrzebne" kolory ...
    > czy to balast cewkowy niewydajny w lampach ?
    >

    > J.
    Jak się doktoryzowalem to wychodziło że niektóre kolory są zbedne. To jak ich nie
    trzeba wytworzyć to się robi oszczędność.

  • 179. Data: 2020-12-07 21:44:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tak czy inaczej Ty zaplacisz.

    No zapłacę, ale po co mi w ogóle taka pozycja na fakturze i całe to
    pitolenie nierządu w mediach? "Zużył 100kWz, zapłacił za 100kWh" i
    koniec tematu.

    > Za to byc moze otwiera sie rynek na male klastry - producenci i
    > konsumenci w wiosce sie rozliczaja, bez placenia za siec.

    Wioska siedzi w tej samej strefie pogodowej. Jak przyjdzie chmurka, to
    cała wioska ma ciemno, z wiatrem podobnie. Niczego to więc nie
    rozwiązuje. Co najwyżej tyle, że mogę swoim prądem z PV doładować
    elektryka sąsiadowi. Ale i bez klastrów mogę, wystarczy, że podjedzie i
    poprosi.

    > Wolalbym wiedziec, ile to kosztuje, a nie "teraz 10gr, a za godzine
    > 2.50" :-)

    Może być i po 5zł, ważne, że średnio wychodzi taniej.

    > Tak czy inaczej - przerabiac wegiel cieplo, cieplo na prad, a prad na
    > wodor ... lepiej od razu wegiel na wodor :-)

    Kuchnie elektryczne mają podobną moc, co te panele na dachu. Zamiast
    przerabiać węgiel na prąd, a prąd na ciepło lepiej gotować na gazie. Ale
    moda jest na prąd, to gotują prądem.

    > No ale po co ? Postawili elektrownie 1GW, i ja mam teraz odbierac 1GW,
    > czy chce czy nie chce ?

    Dlaczego masz odbierać? To elektrowni problem, co zrobi z nadmiarem. W
    cyfrowym świecie możliwości jest mnóstwo. W niecyfrowym też -- nastawiać
    elektrolizerów do rafinacji miedzi i spalać tam nadwyżki.

    > Faktem jest, ze elektrownie weglowa dlugo sie rozpala, wiec sie jej nie
    > oplaca wylaczac ...
    > ale czy regulacja naprawde takie naprezenia wprowadza ?

    Ale po co budować kocioł na 1GW, by z niego wyciągać 300MW?
    Jak już jest, to niech napiernicza na okrągło...

    > I tu jestem ciekaw jak to wyglada w reaktorze ... bo wydaje mi sie, ze
    > zmniejszyc moc mozna by bez zmiany temperatury, tylko tyle co gradienty
    > beda musialy sie zmniejszyc.

    Pewnie się da, ale znowu nie widzę sensu. Zamiast zmniejszać produkcję
    energii można przekierowywać ją do procesu zdolnego pochłonąć dowolną
    jej ilość. Miedzine sztaby, altcoiny, bitcoiny, różańce z melodyjką, bez
    znaczenia.

    > A po co rzadom bitcoiny ? Normalnie moga ludzie placic - przelewem,
    > karta, blikiem ...

    Bo się światowy system finansowy nie spina i dolar przestaje być walutą
    rezerwową. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wykreowano niemal 20%
    wszystkich istniejących dolarów, a już zapowiadają kolejne stimulusy.

    https://www.cityam.com/almost-a-fifth-of-all-us-doll
    ars-were-created-this-year/

    Mało chodliwy towarek się z niego robi, a alternatywy nie ma. Świat
    zadłużył się u świata na absurdalne kwoty i bez radykalnego resetu nie
    da się z tego korkociągu wyjść.

    https://www.ledgerinsights.com/eurosystem-digital-eu
    ro-currency-cbdc-project-by-mid-2021/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 180. Data: 2020-12-07 22:38:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 17:29:34 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > Dawaj linka do domowej elektrowni atomowej z reaktorem co waży 2
    > kilo

    Dlaczego od razu 2kg? Chętnie przygotuję miejsce na domowy reaktor co
    waży 2 tony i zajmuje duże pomieszczenie. A nawet mam miejsce na
    obiekt wielkości kontenerów, ciężar nie ma znaczenia. Nawet
    wielkości niewielkiego budynku jest akceptowalna ale wreszcie
    zacznijmy to robić. Może za 40 lat dojdziemy do wielkości
    współczesnego pieca co.
    Reaktory RTG z lat 60u.w. zasilające w Rosji latarnie morskie
    mieściły się w budynku. To na prawdę jest do zrobienia.

    --
    Marek