    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5fc8cb39$0$510$65785112@news.neostrada.pl> <rqaj4q$f61$1@dont-email.me>
    <5fc8ec7c$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqj2qh$3uf39$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5fce33c2$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqlt61$jufj$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5fce8851$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqm484$k8k5$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5fcf5dd5$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqocue$184g6$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5fcfbe59$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqom3p$18k55$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    Subject: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Date: Wed, 9 Dec 2020 09:10:31 +0100

    dyskusyjnych:rqom3p$18k55$...@p...wsisiz.edu.pl.
    ..
    J.F. wrote:

    >Tak samo głupie, jak pieniądz oparty na wierze:
    >https://www.youtube.com/watch?v=l4nXMLPTezI
    >i obligacje skarbowe:
    >https://www.youtube.com/watch?v=S63scBG9zQI

    >Owszem, nie ma sensu zostawiania wnukom *żadnego* z tych aktywów.

    Taa, Tusk juz mnie raz okradl :-)

    >Miedź też całkiem ładna, a chodzi za psie pieniądze.

    Bo:
    -miedzi duzo,
    -ladna jest chwile, potem sie robi nieladna,
    -zloty kolor jednak ladniejszy, moze byc mosiadz, choc jest i czerwone
    zloto.

    Tylko pytales o platyne ... ciut bizuterii sie robi, ale widac kiepsko
    schodzi ... moze ludziom sie wydaje, ze to zwykle srebro.
    I ponoc trudniej sie robi - chocby temperatury trzeba wyzsze.

    >Elektrownia też ma zarabiać. Zarobi tym więcej, im więcej prądu
    >sprzeda.
    >To po co ma sama siebie przyhamowywać? Kwestia znalezienia klientów
    >potrafiących siorbać prąd tylko w górkach.

    Tylko jak elektrownia postawi koparke e-coinow ... to czy cena nie
    spadnie?
    Bitcoin juz chyba nie, altcoiny ... kto wie ...

    >No ale to było oczywiste od początku. Mówię Ci jedynie, że sami nad
    >tym pracują. Przy okazji będzie można wyciąć banki komercyjne, jeśli
    >tylko przyjdzie ochota. Po co mieć pośredników między centralną
    >drukarką i odbiorcą?

    No, teraz banki jeszcze organizuja kredyty.
    Chyba, ze pelny socjalizm, czyli po co jakies kredyty :-)

    >Tak, poprzez zapowiedzi kolejnego stimulusa.
    >https://www.youtube.com/watch?v=XqUwr-Nkq9g

    >Przy czym w QE dali pieniądze bankom, a nie ludziom. A banki doszły
    >do wniosku, że sprzedawać kredyty jest fajnie, ale ich nie sprzedawać
    >i pójść do kasyna jest jeszcze fajniej. I masz rekordowe na wzrosty
    >na giełdach w samym środku kryzysu gospodarczego. Cuda, panie...

    Patrzac na spadki z marca - moze nie dziwne.
    Ale jesli stopy spadly .. to gdzie maja banki zarobic? Na gieldzie.

    >Tak samo. Nikt niczego nie drukuje, to określenie popularne.

    Tyle to wiem, ale ktos tam podnosi liczby na kontach.

    >Zaledwie około 5% agregatów pieniężnych ma pokrycie w banknotach i
    >monetach, reszta to tylko cyferki w komputerze.

    ale masz na mysli pieniadz pierwotny, czy ten z bankowej kreacji.

    >Powiększają bazę monetarną (pieniądz M0) skupując od banków
    >komercyjnych obligacje rządowe i korporacyjne, a wypłacając pieniądze
    >z rachunku, na którym przed i po jest zero euro.

    Rzady, panstwowe banki centralne, czy EBC ?
    Jesli EBC ... to wychodzi na to, ze pozycza rzadom pieniadze.
    Pozycza ... niby do zwrotu, choc moze na "wieczne nieoddanie".

    Przy czym rozne teoretycy spiskowi oraz calkiem powazne zrodla
    twierdza, ze komercyjne banki dzialaja tak samo.

    >A dalej to już działa standardowa multiplikacja oparta na systemie
    >rezerwy cząstkowej: pożyczasz tę samą stówę trzydziestu osobom i od
    >każdej z nich pobierasz odsetki.

    Owszem, ale odsetkami sie dzielisz, albo niskie sa ... no i ponosisz
    ryzyko, tzn bank ponosi.

    >Przy tym zamienianie wody w wino ta tani trick z jarmarku.
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing#E
    urozone_and_Switzerland

    Musze doczytac.

    J.