  • 1. Data: 2010-04-08 14:11:08
    Temat: Fotografowanie w muzeach - już można?!
    Od: GK <g...@g...pl>

    Znalezione na liście dot. prawa:
    http://prawo.vagla.pl/node/9027
    Powinno niektórych zainteresować.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-04-08 21:20:00
    Temat: Super! To ja od razu mam małą prośbę o zdjęcie na Wawelu! :) [Re: Fotografowanie w muzeach - już można?!]
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "GK" <g...@g...pl> wrote:
    > Znalezione na liście dot. prawa:
    > http://prawo.vagla.pl/node/9027
    > Powinno niektórych zainteresować.

    Wspaniała nowina! Wielkie dzięki, szkoda tylko, że sensowne,
    powszechne w Europie rozwiązania trzeba u nas wprowadzać aż tak
    wielkimi obejściami.

    A ja, korzystając z tematu, zgłoszę prośbę o jedno, zupełnie
    "techniczne" zdjęcie witraża w Katedrze na Wawelu - gdyby ktoś w
    najbliższych czasach był i pamiętał... (albo ma już w swoich zasobach,
    albo mieszka blisko :)) Bardzo by mi pomógł, bo co, z powodu lepszej
    wykładni prawa dla jednego zdjęcia mam teraz specjalnie jeszcze raz
    robić całą wyprawę do Krakowa? ;-)

    A zatem, gdyby ktoś mógł, to bardzo, bardzo proszę! :))

    Chodzi o witraż w jednej z kaplic prawej nawy Katedry, oznaczonych
    na planie numerami 13-17:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Katedra_na_Wawelu_
    -_map_with_numbers.svg

    Jego cechą charakterystyczną jest herb po prawe stronie, raczej z
    dołu (z czerwoną tarczą i geometrycznym znakiem), który może (ale nie
    musi!) wyglądać identycznie jak ten w zwieńczeniu kopuły po lewej z
    podwójnym krzyżem w polu czerwonym:

    http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Tetmajer/Images/P
    anteon_Wielkich_Polakow.jpg

    (zdjęcie można od razu wysłać mi na maila poniżej, albo dać znać,
    skąd można zassać).

    Przez tę typowo urzędniczą obsesję zdjęcie jest zupełnie nie do
    wyguglania, a ja nie mogę rozstrzygnąć jednej sprawy...

    Pomożecie? ;-)

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 3. Data: 2010-04-08 21:26:17
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Dodam od razu, że jest to witraż - rozświetlany przez światło
    dzienne, nie trzeba mieć zatem nic ponad cyfrową małpkę w trybie auto
    (z wyłączonym na wszelki wypadek fleszem). :))

    pozdawiam

    [mr.]

  • 4. Data: 2010-04-08 21:56:56
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    > Dodam od razu, że jest to witraż - rozświetlany przez światło
    > dzienne, nie trzeba mieć zatem nic ponad cyfrową małpkę w trybie auto
    > (z wyłączonym na wszelki wypadek fleszem). :))

    Ach! I jeszcze dodam, że w całej sprawie chodzi właśnie o ten herb :))
    - można od razu mieć aparat przyzoomowany na maksymalne tele. :)

    Ale jeśli nawet nie, to i tak żaden kłopot - w sytuacji gdy nie mam
    nawet najlichszego zdjęcia... :)

    [mr.]

  • 5. Data: 2010-04-08 22:17:57
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-04-08 23:20:00 +0200, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > Wspaniała nowina! Wielkie dzięki, szkoda tylko, że sensowne,
    > powszechne w Europie rozwiązania trzeba u nas wprowadzać aż tak
    > wielkimi obejściami.

    Nieprawdą jest jakoby w Europie powszechne było pozwolenie na robienie
    zdjęć w muzeach - jest z tym naprawdę różnie i nie daje się uknuć
    żadnej żelaznej zasady.

    > A ja, korzystając z tematu, zgłoszę prośbę o jedno, zupełnie
    > "techniczne" zdjęcie witraża w Katedrze na Wawelu

    Nie wiem jak teraz, ale parę lat temu o ile na samym zamku Wawelskim
    był zakaz robienia zdjęć, o tyle w Katedrze nie wolno było tylko robić
    z lampą.

    Ten tu to raczej niepolski.

    de Fresz

  • 6. Data: 2010-04-08 22:51:32
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    de Fresz pisze:

    > Nie wiem jak teraz, ale parę lat temu o ile na samym zamku Wawelskim był
    > zakaz robienia zdjęć, o tyle w Katedrze nie wolno było tylko robić z lampą.

    Rok temu byłem na Wawelu i długo szukałem przy wejściu do zamku
    jakiejś tabliczki z zakazem fotografowania. Nie znalazłem.
    Zrobiłem więc w środku trochę zdjęć (z ręki, beż żadnych lamp),
    ale w końcu jedna z pilnujących pań zwróciła na to uwagę
    i stwierdziła, że zdjęć robić nie wolno. Na dziedzińcu
    problemów ze zdjęciami nie było.

    Poza tym - ogólnie zwiedzenie Wawelu jest dosyć drogie. Do każdej
    części trzeba kupować oddzielny bilet. Ceny z ubiegłego roku:

    Reprezentacyjne Komnaty Królewskie: 17 zł
    Prywatne Apartamenty Królewskie: 24 zł
    Skarbiec Koronny i Zbrojownia: 17 zł
    Wystawa "Wawel Zaginiony": 8 zł
    Wystawa "Sztuka Wschodu": 8 zł
    Obrazy Jana Matejki: 3 zł
    Smocza Jama: 3 zł
    Katedra: 12 zł
    ===================
    Razem 92 złote / osobę

    Rodzinna wycieczka może więc sporo kosztować...

    W Kościele Mariackim są za to dwa wejścia: jedno z tyłu,
    dla modlących się i drugie bliżej ołtarza, dla zwiedzających.
    Cena biletu 6 zł. Za prawo robienia zdjęć trzeba dodatkowo
    zapłacić (nie zanotowałem, ile - chyba też ok. 6 zł).
    i nalepić sobie nalepkę z napisem "...Video * Foto"...

    P.

  • 7. Data: 2010-04-09 06:21:04
    Od: e...@o...pl

> [...]
    > zapłacić (nie zanotowałem, ile - chyba też ok. 6 zł).
    > i nalepić sobie nalepkę z napisem "...Video * Foto"...

    Kościół, to chyba nie muzeum. Zapewne zgromadzone tam zabytki
    są powpisywane do stosownych rejestrów, ale to jeszcze nie
    czyni z kościoła muzeum. Wprowadzony "zakaz zakazywania"
    nie będzie raczej dotyczył kościoła Mariackiego.
    Jest prywatny właściciel (parafia), który pobiera opłaty
    na swoim terenie. Dokładnie tak samo, jak bym to zrobił
    w swoim domu. Oczywiście, gdybym miał coś wartego fotografowania,
    ale nie mam, więc nie zakazuję i nie pobieram opłat.

    Opłaty w muzeach burzą krew zwiedzających, ale w czasach
    budżetowej mizerii (czyli zawsze) nie ma się co dziwić,
    że muzea szukają dodatkowych dochodów. Kiedyś może być
    tak pięknie, że wszystko będzie za darmo (wejście, dotykanie,
    fotografowanie), tylko że w muzeach niczego nie będzie.

    Skutek wejścia w życie "zakazu zakazywania" będzie taki,
    że bilety podrożeją o złotówkę dla wszystkich, zamiast
    o 3 złote dla tych, którzy którzy jednak gorąco pragną
    fotografować. W przyrodzie nic nie ginie, tylko pojawia
    się w innym miejscu, zmienia nazwę, postać występowania.
    Ot, inna forma zasady zachowania energii.

    Piotr

  • 8. Data: 2010-04-09 06:41:45
    Temat: Re: Fotografowanie w muzeach - już można?!
    Od: Remigiusz Zukowski <r...@g...com>

    Witam,

    a co z fotografowaniem w kościołach? Znam taki jeden (małe sanktuarium w
    mojej okolicy) gdzie gonią z aparatami i wyzywają od złodziei i w ogóle,
    niezła tam szopka jest (dosłownie!), nazwy nie wymienię bo jest
    zastrzeżonym znakiem towarowym i jeszcze mi się za to oberwie :)

    pozdrawiam

    Remigiusz Żukowski

  • 9. Data: 2010-04-09 06:59:12
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

> [...]
    > niezła tam szopka jest (dosłownie!), nazwy nie wymienię bo jest
    > zastrzeżonym znakiem towarowym i jeszcze mi się za to oberwie :)

    Jako, że ten temat przerabiam często to powiem, że NIGDY ksiądz mi nie
    zwrócił uwagi, że robię zdjęcia (nawet z lampą). Bywało, ze nawet specjalnie
    dla mnie otwierał kościół bądź wpuszczał mnie przez zachrystię.

    Jeśli miałem zgrzyty to z 'wiernymi' którzy oskarżają mnie o profanację o
    traktowanie kościoła jak muzeum itp. itd. ale 'wiernymi' sobie głowy nie
    zawracam'.
    Kościoły traktuję jako dobro narodowe, jako również moje dziedzictwo i
    zakazuję zakazywać. jeśli w kościele jest muzeum to stosuję się do
    regulaminów.

    przy okazji zapraszam ;-D
    http://infobot.pl/r/XQ1

  • 10. Data: 2010-04-09 07:00:32
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    e...@o...pl pisze:

> [...]
    > nie będzie raczej dotyczył kościoła Mariackiego.
    > Jest prywatny właściciel (parafia), który pobiera opłaty

    ale czy takie zabronione klauzule nie dotyczą wszystkich podmiotów -
    publicznych i prywatnych - które udostępniają publicznie zbiory
    muzealne? Przecież analogicznie prywatny sklep nie może stosować
    dowolnych zapisów w regulaminie reklamacji towaru, a w regulaminie
    działalności prywatnej firmy turystycznej nie mogą znajdować się zapisy
    niekorzystne dla klienta.

    --
    Bogdan