  • 41. Data: 2014-08-04 19:47:15
    Temat: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    Piotr Kosewski in news:53d17827$0$2227$65785112@news.neostrada.pl
    [...........]
    > Rzuć okiem na to zdjęcie i zobacz, ile się na nim dzieje. A niby
    > zawartość ta sama: kawałek morza i kamienie.
    > http://www.flickr.com/photos/31320252@N06/1418307732
    2/
    > pozdrawiam,
    > Piotr Kosewski

    gdybys dał - powiedzmy, jesli juz z tamtego konta - ten przyklad
    https://www.flickr.com/photos/31320252@N06/142073141
    41/in/photostream/
    to jeszcze rozumiem, jest o czym porozmawiac, powiedzmy...;
    ale podlinkowales modelowy kicz i na nim bardzo duzo sie dzieje, to fakt -
    kamienie placza z rozpaczy nad swoim losem :)

  • 42. Data: 2014-08-04 20:06:12
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    Tomasz in news:53d179a9$0$2378$65785112@news.neostrada.pl
    > Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał
    mblFMWjQ/edit?usp=sha
    > Ja bym sie pobawil w kadrowanie.
    > Może tak:
    > https://www.dropbox.com/s/1vgudbgql6qn3zf/ZachodNadM
    orzema.jpg

    a ja tylko tak: http://i.imgur.com/3IyNojz.jpg
    a w innej sprawie, to tak: http://i.imgur.com/dyt8ilq.jpg

  • 43. Data: 2014-08-04 20:38:19
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 4. August 2014 20:06:12 UTC+2 schrieb 1634Racine:
    > Tomasz in news:53d179a9$0$2378$65785112@news.neostrada.pl

    > a ja tylko tak: http://i.imgur.com/3IyNojz.jpg
    >
    > a w innej sprawie, to tak: http://i.imgur.com/dyt8ilq.jpg

    zdecydowanie NIE
    przede wszystkim to zdjecie ma paskudny zafarb.
    kolory zostaly bezlitosnie wymordowane.
    czysty blekit nieba , morza staly sie szaro-buro niebieskie.
    jakbys ogladal krajobraz przez niebieska szybe.

    urwales zdjecie z lewej i prawej strony. tak nie mozna.
    jakbys niespodziewanie wylaczyl odtwarzacz w polowie taktu sluchajac muzyki
    to zdjecie sie urywa na dole , dodatkowo urwales je z lewej i z prawej strony.
    to jest jeden wielki przypadek.

    przede wszystkim kolor.
    to jest podstawowy blad. takie kolory sa typowymi bledami poczatkujacego , ktory
    najczesciej sie upiera, ze tak ladnie niebiesko chcial.
    Zeby podkreslic niebieskosc , nalezy wprowdzic inny kolor .
    Zasada malarska - chcesz podkreslic czerowny - wprowadz zielen.

    chcesz pokazac niebieski - pokaz, ze sa inne kolory w naturze i w opozycji do nich
    odczujesz niebieskosc.

    zachod slonca jest bardziej czerwony , zlocisty , niz niebieski. niebieskie jest
    tylko niebo evtl to, w czym sie niebo obija - np woda.

    juz nie chce dawac wlasnych przykladow - robione przed 2 dniami z wysokosci 50 m o
    wschodzie:

    https://www.360cities.net/image/luftpano-mooshauesl

    kolory sa wyszczczone , zroznicowane.
    Pokazane jest bogactwo kolorow wystepujacych w naturze.
    zostal on przelozone na jezyk obrazu fotograficznego - swiadomie i w sposob
    kontrolowany.
    To jest swiadome dzialanie fotografa znajacego rzemioslo.

    na orygionalnym zdjeciu, o ktore chodzi w tym watku i tych, ktore pokazales
    wychodzi tylko nieumiejetnosc podstawowej obrobki.
    Z tego trzeba sobie najpierw zdac sprawe - jak ma wygladac obraz. Obraz rodzi sie w
    glowie . pozniej dobiera sie srodki.

    na zdjeciu , ktore pokazales jest wszystko poza kontrola.
    Obcujac z takim obrazem czlowiek traci wrazliwosc - glupieje.
    Tak jakbys sie lubowal w slabym disco-polo. Nie uslyszysz wowczas bogactwa frazy np
    Redmana.

  • 44. Data: 2014-08-04 21:23:43
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    XX YY in news:9c8aacc3-c067-4bff-9779-9f684757445f@googlegrou
    ps.com
    > zdecydowanie NIE
    > przede wszystkim to zdjecie ma paskudny zafarb.

    nieeee no... z kolorystyka to ja tutaj w ogole nie dyskutuje, w ogole.
    interesuje mnie tylko kadrowanie, a intymne aspekty kolorow pomijam
    milczeniem.

    > urwales zdjecie z lewej i prawej strony. tak nie mozna.

    wszystko mozna. Kadrowanie oznacza: wszystko. Nie-ma-re-guł. Jesli rzucamy
    haslo: jak to przekadrowac? - nie miej ograniczen. Takich, jakie masz na
    mysli :)

    > to zdjecie sie urywa na dole , dodatkowo urwales je z lewej i z
    > prawej strony. to jest jeden wielki przypadek.

    nie widzisz, ze przeze mnie z oryginalu urwana jest tylko gora, a dol
    zachowany? i lepsza w sumie jest wersja z mniejsza gora (z dwoch ktore
    dalem)?

    Aaaa juz wiem... Moze masz na mysli to ,że autor kadrujac urwal dol, tak? To
    mylisz sie :) To jest najtrafniejsze w tym co zrobil. Jedyny mocniejszy
    gest w tej fotce ciupaśnej :) Ale nie poszedl za ciosem i taki maly
    landszafcik sie zrobil :)
    Dalej: nie urwalem bokow, ale pozbawilem zdjecie smieci.
    wiesz, co dzieki takiemu kadrowaniu stalo sie? Zdjecie nabralo FABUŁY. A
    oryginal i pozniejsze poprawki to byly fotki i pogaduszki o kepkach trawki.

  • 45. Data: 2014-08-04 22:30:41
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-04 19:47, 1634Racine wrote:
> [...]
    > ale podlinkowales modelowy kicz i na nim bardzo duzo sie dzieje, to fakt
    > - kamienie placza z rozpaczy nad swoim losem :)

    Podlinkowałem klasyczną fotę z kamienistej plaży.
    Kiczowata? Nawet bardzo. Ale bardzo poprawna i dopracowana. Zresztą na
    tym profilu jest jeszcze trochę takiego dopracowanego kiczu (nawet
    klasyczna Milky Way). O podpisie nawet nie wspominam...

    To co Ty podrzuciłeś to już jest gruby artyzm. No ale i na tym zdjęciu
    znalazło się miejsce na jakiś "pierwszy plan" (3 kamienie w rogu),
    którego IMO zabrakło w fotce wątkotwórcy.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 46. Data: 2014-08-04 23:24:34
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    Piotr Kosewski in news:53dfed3e$0$2378$65785112@news.neostrada.pl
    41/in/photostream/
    > Podlinkowałem klasyczną fotę z kamienistej plaży.
    > Kiczowata? Nawet bardzo. Ale bardzo poprawna i dopracowana.

    ale wiesz.... jak juz sie kolege grupowego "objeżdża" to warto podrzucac
    cos.... no bardziej na poziomie kurcze do licha :) o tym kamiennym foto z
    flickr to
    trudno w ogole rozmawiac, bo tak dopracowana, ze brakuje tylko ryby z wędka
    w pletwie
    siedzacej na kamionku ktoryms.

    > To co Ty podrzuciłeś to już jest gruby artyzm. No ale i na tym zdjęciu
    > znalazło się miejsce na jakiś "pierwszy plan" (3 kamienie w rogu),

    e tam, artyzm..., tez taka wioska, tylko inaczej... Ale forma bardziej do
    dyskusji.
    Przelecialem po paru fotkach na tym koncie flickrowym i wzialem pierwszą w
    miare jadalną. Ja bardzo chetnie poczytam wszelkie uwagi, dopytam sie
    co-i-jak zrobic, ale.... na podstawie jakichs propozycji... bardziej
    trafionych artistycznie :)

  • 47. Data: 2014-08-05 07:40:58
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Dalej: nie urwalem bokow, ale pozbawilem zdjecie smieci.
    >
    > wiesz, co dzieki takiemu kadrowaniu stalo sie? Zdjecie nabralo FABU�Y.

    Rozumiem , ze w irfanwiev wybrales opcje " POWIEKSZ FABULE".
    tniesz zdjecie , obcinasz boki , a fabula sama rosnie. :-)))

    > oryginal i pozniejsze poprawki to byly fotki i pogaduszki o kepkach trawki.

    pewnych rzeczy nie widzisz.
    ta trawa stanowi rownowage dla lodzi. zdjecie jest lepiej zrownowazone.
    w orygnale zjecie zamyka sie z prawej strony w formie " lezki" tworzonej przez linie
    wody . Z lewj strony jest bardziej otwarte.
    Obcinajac brzegi z prawej i lewej strony otwierasz obraz , niefortunnie lodka
    znajduje sie na krawedziu , zdjecie wyraznie wazy na prawo.

    Twoje opisy i wyjasnienia , to jest zupelnie inna dyscyplina - powiedzmy, ze to jest
    litertura. nie maja one nic wspolnego z tym co rzeczywiscie zrobiles na zdjeciu.
    tak ci sie wydaje - nie bardzo zdajesz sobie sprawe z tego co zrobiles.

    co do regul - jesli uwazasz ze regul nie mam , to tym samym staje sie to regula.
    dozwolone jest wszystko pod warunkiem , ze zrobi sie to dobrze.

    kup sobie fortepian , zagraj koncert w mysl zasady wszystko jest dozwolone.
    mozesz walic glowa w klawiature i piesciami - moze wzbudzisz zachwyt wyznawcow reguly
    , " ze wszystko mozna"

    To jest typowe rozumowanie dyletantow , nie zdajacych sobie sprawy z wlasnych
    nieumiejetnosci.

    ostetcznie mowic kazdy sie uczy od dziecinstwa , wiec skoro nie potrafi stworzyc
    obrazu, wiec tworzy mowa - do tego to sie sprowadza.
    A slowa nie pomoga - obraz jest jaki jest .

    jeszcze jeden przyklad , niech bedzie wlasny
    ilez tu niebieskosci:

    http://spherapan.vot.pl/090/090.html

    ale jest biala biel , czerwona czerwien , zolta zolc , kamien jest neutralnie szary.
    dzieki temu niebieskie jest odbierane jako niebieskie - nastroj miejsca i chwili.

    w oryginalnym zdjeciu watkowym chodzi o pokazanie nastroju, feeri koloru.
    jak to zrobic ?
    Na sposob koloru - bo przeciez tresci tam nie ma - dlatego nie mozna go mordowac
    niebieskim brzydkim i brudnym zafarbem.
    99% zdjeci pokazanych w siecie pt. " zdjecia nocne " " zdjecia wieczorne " sa zle
    zbalansowane. I z takich wzorcow ludzie korzystajac nie zdajac sobie sprawy , ze to
    nieczysta gra w blednej tonacji.

  • 48. Data: 2014-08-05 09:40:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Dalej: nie urwalem bokow, ale pozbawilem zdjecie smieci.
    >
    > wiesz, co dzieki takiemu kadrowaniu stalo sie? Zdjecie nabralo FABU�Y.

    Rozumiem , ze w irfanwiev wybrales opcje " NABIERZ FABULY".
> [...]

    wody . Z lewj strony jest bardziej otwarte.
    Obcinajac brzegi z prawej i lewej strony otwierasz obraz , niefortunnie lodka
    znajduje sie na krawedzi, zaraz wypadnie , zdjecie wyraznie wazy na prawo.

    Twoje opisy i wyjasnienia , to jest zupelnie inna dyscyplina - powiedzmy, ze to jest
    literatura. nie maja one nic wspolnego z tym co rzeczywiscie zrobiles na zdjeciu.
    tak ci sie wydaje - nie bardzo zdajesz sobie sprawe z tego co zrobiles.

    co do regul - jesli uwazasz ze regul nie ma , to tym samym staje sie to regula.
[...]

    Na sposob koloru i tonu - bo przeciez tresci tam nie ma - dlatego nie mozna go
    mordowac niebieskim brzydkim i brudnym zafarbem.
    99% zdjec pokazanych w siecie pt. " zdjecia nocne " , " zdjecia wieczorne " sa zle
    zbalansowane. I z takich wzorcow ludzie korzystaja, nie zdajac sobie sprawy , ze to
    nieczysta gra w blednej tonacji.

  • 49. Data: 2014-08-05 13:22:30
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    XX YY in news:c59389cc-6c10-4449-a285-48b966c1d2f7@googlegrou
    ps.com
    > Rozumiem , ze w irfanwiev wybrales opcje " POWIEKSZ FABULE".
    > tniesz zdjecie , obcinasz boki , a fabula sama rosnie. :-)))

    wiesz... w pewnym sensie dokladnie tak jest: tniesz i (czesto) "fabula" sama
    sie robi. Z banalnego zdjecia - robi sie COŚ. Moze Ci sie nie podobac, ale
    jesli bedziesz niewolnikiem tylko poprawiania tego co widzisz, to poza
    widoczna oczywistosc - nie wyjdziesz. Na tym polegaja decyzje kadrowania. I
    one czesto musza byc gestem rzeznika. Masz "jakies-takies" zdjecie, tutaj
    krzaczek, tutaj lodeczka, tutaj kamyczki, zachodek sloneczka, nieba nad tym
    kilogram, z lewej cos jeszcze, z prawej dwa razy cos jeszcze, kat widzenia
    jakis taki malo z sensem.... I sa na przyklad propozycje poprawy foto: po
    lewej od trawki cos uciac, nieba zostawic ,ale tylko to, co jest ponizej
    chmurki, etc.
    Ale w tym wszystkim caly czas krecisz sie przy tym samych paru straganach z
    grubymi babami w tle i masa warzyw, tylko robisz wiekszy porzadek na
    bazarze.
    Natomiast ja proponuje: wszystkie stragany z "ich" babami wycinamy,
    zostawiamy jeden stragan, babe od niego tez wycinamy, bo stoi z prawej - i
    jest szansa, ze dostaniemy jakas... cos tam znaczaca "martwa nature":
    centralnie pokazany stragan, pustka, zero czlowieka... moze cos to zacznie
    znaczyc...MOŻE. Nie musi. Kwestia czucia.
    Originalna fotka z grupy miala zdaje sie podrzucona przez kogos sugestie:
    "Ja bym sie pobawil w kadrowanie...". To do dziela. Ja zalozylem, ze pelna
    dowolnosc w zawartosci kadru.
    I teraz tak: oczywiscie, ze mozesz oryginalna tzw wymowe foto poprawiac,
    mozemy sie zadyskutowac "ile trawki, czy trawka, gdzie trawka, gdzie
    lodeczka, ile sloneczka, co z kolorem" - ja proponuje zobaczyc w tym zdjeciu
    cos, co na dzien dobry jest tylko "potencjalne", ale nie jest widoczne w
    sposob oczywsity, a mozliwe to jest , gdy siekiera skadrujesz, a nie
    lancecikiem bedziesz rzezbil. Spojrz na to tak. Tobie sie ten kadr moj moze
    nie podobac, ale ja twierdze, ze wygenerowal zupelnie inna historie, ja to
    nazywam "fabula", zdjecie opowiada teraz. Jest... mocniejsze, mozna rzec:
    smutniejsze, bardziej - i to jest najwazniejsze - symboliczne. A jesli
    "symbolicznosci" nie czujesz.... No, to my sie roznimy w odczuwaniu foto. I
    tylko tyle. Jeden sfotografuje tylko chmurke, drugi: baby i ich stragany,a
    nad nimi chmurke, trzeci: samotny stragan i nad nim chmurke (bo inne
    stragany powycina) - wybor wersji jest decyzja drastyczna. I o to chodzi. Ja
    wybralem pusty stragan. Lepszy.Patrze i zaczynam kombinowac - o co chodzi w
    tej pustce....? o co chodzi...

  • 50. Data: 2014-08-05 19:30:23
    Od: ST <j...@w...pl>

    > http://spherapan.vot.pl/090/090.html

    Dyskusja o kadrowaniu a ty ciągle szpanujesz posklejanymi panoramami