    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Filtr podczerwieni
    Date: Wed, 12 May 2010 00:37:24 +0200

    On 2010-05-11 02:40, J.F. wrote:
    > A ktoz to wie .. dwie komorki i jedna malpka panasonica .. chyba maja.

    Mają napewno. Zdjęcia w IR są specyficzne i przekłamują.
    Właściwie to nie widziałem jakiegokolwiek aparatu niespecjalistycznego bez
    tego filtra.

    > O tej z aparatu, czyli filtrze IR.

    Czyli tym niebieskim. Czyli wszystko się zgadza.
    Wyobraź sobie że masz dwa filtry szare NDx64 - czyli bardzo mocne. Masz
    też latarkę czyli bardzo mocne źródło światła. Przez taki filtr masz
    szansę zobaczyć słabo latarkę. Przez *DWA* już pewnie nawet jej nie
    zobaczysz. Właśnie to zaobserwowałeś.

    > przyjrzalem sie jeszcze raz .. widziana aparatem dioda w pilocie jest
    > bardzo jasna. A te aparaty chyba filtr IR jednak maja.

    Napewno mają.

    > Czyli boje sie pomyslec jak wyglada obraz bez filtra - coz to za super
    > dioda led.

    Mam taki aparat. Ty chyba już też? Zwykłe zdjęcia mają mocno przesycony
    kolor czerwony, bo na matrycy masz jeszcze filtr bayera.
    Natomiast dioda w pilocie wygląda jak dioda w latarce diodowej. Czyli
    świeci bardzo jasnym światłem.

    Zresztą zobacz:
    http://www.youtube.com/watch?v=MsbcmEMVqWs

    Miałem akurat tego pilota - nie działał powyżej 3 metrów lub od ścian, tak
    że do prezentacji się nie nadawało to nawet. Ten drugi wygląda lepiej, ale
    to i tak nie jest w pełni złapana transmisja i pewnie świecić potrafi
    jeszcze lepiej w swoim zakresie.

    > Mialem kiedys taka kamere B&W bez dodatkowych fitrow - pilot byl
    > porownywalny co do jasnosci z papierosem. Od zapalki zas wariowala
    > kompletnie.

    No cóż. :)

    > Ale przeciez Slonce promieniuje w calym pasmie i na 1000nm tez.

    Ale nie jestem pewien czy przez atmosfere przelatuje tak wiele. Byćmoże
    też przy pelnym słonku przez taki filtr po prostu nie widać. Bo mimo
    wszystko za mało tego pasma.

    > O to sie juz kiedy pytalem - ile bliskiej podczerwieni jest otoczeniu
    > ? Slonce przeciez promieniuje niemalo, to czemu piloty uzywaja IR ?
    > I czemu aparaty dzialaja a nie widza poswiaty od IR ?

    Może to kwestia skali tego światła. Aparaty potrafią zrobić zdjęcia w IR a
    nawet w dalszych falach (vide: termowizja). Pilociki do aparatów działają
    w pomieszczeniach ok. Na zewnątrz ciężko z niedalekiej odległości nawet
    kierując na wprost w czujnik. No chyba że w nocy :)

    > No - dzieki fitrowi, ale w/w kamerka widziala podnie jak oko. Choc z
    > wyjatkami - np szary/zolty papie pakowy okazywal sie mocno
    > przezroczysty.

    http://www.kaya-optics.com/products/experiments.shtm

    :)

    --