    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Farba, emalia, coś ?
    Date: Sat, 14 Feb 2009 14:54:29 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Mam zrobić metalowy znaczek - grafika wytrawiona w blasze mosiężnej,
    > zaglębienia wypełnone - no właśnie - nie wiem czym. Pomysł jest taki, że
    > po wytrawieniu mapełniam zagłebienia tym czymś a po wyschnięciu szlifuję
    > aż do odkrycia mosiężnego rysunku (to co nie zostało wytrawione) po czym
    > wszystko razem poleruję. Czyli "coś" musi wyschnąć w stosunkowo grubej
    > warstwie (pewnie 0,5mm) i po wyschnięciu być na tyle twarde, żeby dało
    > się szlifować i polerować. Przychodzą mi do głowy dwa "cosie":
    >
    > - dwuskładnikowy lakier samochodowy (nie wiem czy dobrze wyschnie w tak
> [...]

    Jesli to ma byc trwale, powiedzmy na te 1000 lat, to zastosuj znany i
    tradycyjny sposob stosujac polewe czy szkliwo mineralne. Niestety nie znam
    dokladnego skladu chemicznego takich emalii a to z tego powodu, ze firmy
    medalierskie tego (z wiadomych wzgledow) nie publikuja. Ja mialem piekny
    zegarek kieszonkowy, ktorego tarcza byla pokryta porcelana.
    Pogooglaj pod haslem polewa, szkliwo i na pewno cos znajdziesz. Nie swieci
    garnki lepia. Wiekszosc o ile nie wszystkie nowoczesne zywice, ktore jako
    erzatz sie niekiedy stosuje, maja wady; a to rozne wspolczynniki
    rozszerzelnosci termicznej a to normalne starzenie czy degradacja pod wplywem
    swiatla, kwasow itp. Zywice, typu polski epidian "sieciuja" w calej objetosci,
    nie wysychaja, zatem nie zmniejszaja swej pierwotnej objetosci.
    Stosowanie emalii jest o tyle trudne, ze trzeba miec piec z temperatura tych
    600 - 900 stopni, te emalie w postaci plynu lub pasty oraz doswiadczenie. Moze
    lepiej zlecic to firmie. NIe ma mowy o jej szlifowaniu zreszta to znaczaco
    podrozaloby koszty. Dobiera sie tak lepkosc i konsystencje polew aby po
    wypaleniu, nie trzeba bylo juz obrabiac.
    Jak zamierzasz to produkowac czy w tym sie specjalizowac, to radzilbym
    najpierw zatrudnic sie w specjalistycznym zakladzie, chociazby jako zamiatacz
    by podpatrzyc technologie, lub miec tam szwagra.
    A z drugiej strony jest to na tyle popularne, ze nie powinno byc z tym
    zadnych problemow. Przecie nawet garnek gliniany czy porcelanowa filizanka
    jest "polewana" tym tanim i trudnym do zarysowania szkliwem.
    Pzdr.