  • 1. Data: 2024-09-24 20:27:38
    Temat: Falownik do pompy CO
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem,

    czy zwykłą pompę CO, jednofazową, *jednobiegową* mocy rzędu 100 W dało
    by się jakoś przyspieszyć falownikiem, powiedzmy +10% i nie zamordować
    jej przy okazji ? Czego ewentualnie użyć, wskazane rozwiązania
    budżetowe, bo to na razie eksperyment. Z zepsutej pompy CO falownik się
    nie nada, bo zwykle sam zepsuty.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2024-09-24 20:52:08
    Temat: Re: Falownik do pompy CO
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Czego ewentualnie użyć, wskazane rozwiązania budżetowe, bo to na razie
    > eksperyment.

    Amerykański UPS (nie ups.com) na 60Hz i autotrafo powyższające na wyjściu.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2024-09-24 21:20:29
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.09.2024 20:52, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Amerykański UPS (nie ups.com) na 60Hz i autotrafo powyższające na wyjściu.

    Albo polski i kwarc wymienić. I bez autotrafa.

    --
    Mirek

  • 4. Data: 2024-09-25 10:00:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Sep 2024 20:27:38 +0200, PeJot wrote:
    > czy zwykłą pompę CO, jednofazową, *jednobiegową* mocy rzędu 100 W dało
    > by się jakoś przyspieszyć falownikiem, powiedzmy +10% i nie zamordować
    > jej przy okazji ?

    Te stare kilkubiegowe miały przełaczane uzwojenia, może jak
    podniesiesz napięcie o 10% ... gorzej, jak Ty o 10, sąsiedzi o 10,
    i robi się juz 270V ...

    > Czego ewentualnie użyć, wskazane rozwiązania
    > budżetowe, bo to na razie eksperyment. Z zepsutej pompy CO falownik się
    > nie nada, bo zwykle sam zepsuty.

    Ale być może do naprawy.

    J.

  • 5. Data: 2024-09-25 11:55:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2024 10:00, J.F wrote:
    > podniesiesz napięcie o 10% ... gorzej, jak Ty o 10, sąsiedzi o 10,
    > i robi się juz 270V ...

    W wyniku dyletanctwa firmy montującej pompę ciepła, pompka obiegowa,
    zwykła c.o. 230V, popracowała sobie dobry tydzień na 400V, aż
    zainteresowałem się dlaczego farba się odbarwia na obudowie. Przeżyła.
    Zaskakująco to trwałe...

  • 6. Data: 2024-09-25 16:14:01
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 25.09.2024 o 10:00, J.F pisze:

    > Te stare kilkubiegowe miały przełaczane uzwojenia, może jak
    > podniesiesz napięcie o 10% ... gorzej, jak Ty o 10, sąsiedzi o 10,
    > i robi się juz 270V ...

    > Ale być może do naprawy.

    Może, jak upoluję taką pompę, to spróbuję wygrzebać, może będzie dobry.
    W końcu w pompkach najczęściej zdychają łożyska.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2024-09-25 17:24:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Sep 2024 11:55:05 +0200, heby wrote:

> [...]
    > zwykła c.o. 230V, popracowała sobie dobry tydzień na 400V, aż
    > zainteresowałem się dlaczego farba się odbarwia na obudowie. Przeżyła.

    Ogólnie - dosć dobrze chłodzone, szczególnie w PC, ale jednak 400V ...
    skoro farba na obudowie odczuła, to co musiało być w srodku ...

    J.

  • 8. Data: 2024-09-25 20:11:38
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    W dniu 24.09.2024 o 20:27, PeJot pisze:
> [...]
    > jej przy okazji ? Czego ewentualnie użyć, wskazane rozwiązania
    > budżetowe, bo to na razie eksperyment. Z zepsutej pompy CO falownik się

    Jeżeli moc tego silnika zależy od napięcia zasilającego to możesz
    spróbować podnieść to napięcie o 10 - 20V.

    Jak ? Transformatorem toroidalnym od halogenów. Podłącz uzwojenie
    pierwotne do 230VAC a wtórne szeregowo z silnikiem.

    Jak trafisz z fazą to będziesz miał 230+12 jak nie to 230 - 12 VAC.

    Zaraz mnie ktoś zastrzeli za takie pomysły :)

    Adam

  • 9. Data: 2024-09-25 21:17:29
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.09.2024 20:11, Adam Górski wrote:

    > Zaraz mnie ktoś zastrzeli za takie pomysły :)

    Przecież tam jest silnik indukcyjny. Częstotliwość trzeba podnieść a nie
    napięcie.

    --
    Mirek

  • 10. Data: 2024-09-25 21:24:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 25 Sep 2024 21:17:29 +0200, Mirek napisał(a):

    > Przecież tam jest silnik indukcyjny. Częstotliwość trzeba podnieść a nie
    > napięcie.

    Jeśli indukcyjny asynchroniczny to wzrost napięcia zwiększy moment
    obrotowy a to spowoduje zmniejszenie poślizgu. Zatem wzrośnie też
    prędkość obrotowa a więc i moc oddawana. Oczywiście, dopóki nie wystąpi
    nasycenie magnetowodu.
    --
    Jacek
    I hate haters.