  • 1. Data: 2014-12-23 14:16:48
    Temat: FPGA zamiast PLC
    Od: Piotr Dulik <p...@g...com.aq>

    Taki pomysł z serii dziwnych - zamiast tradycyjnie budować sterowanie
    urządzenia na jakimś PLC, pomyślałem żeby zastosować płytkę z FPGA, w
    który wpakowałoby się algorytm sterujący. Teoretycznie było by to dużo
    szybsze niż PLC (algorytm mógłby być nawet wykonywany równolegle zamiast
    szeregowo), trudniejsze do skopiowania, użytkownik miałby mniejszą
    możliwość grzebania tam gdzie nie powinien. Żeby nie wynajdywać koła na
    nowo, "pogooglałem" trochę za takimi rozwiązaniami, i nic sensownego nie
    znalazłem.
    Czy są jakieś uniwersalne płytki z FPGA nadające się do zastosowania w
    automatyce (I/O na 24V, obudowa przemysłowa itd.)? Czy są może jakieś
    gotowe środowiska programistyczne do tego typu aplikacji, żeby nie
    dłubać wszystkiego w VHDL?
    A jeśli się jednak takiego rozwiązania nie stosuje, to z jakich powodów?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-12-23 16:16:20
    Temat: Re: FPGA zamiast PLC
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2014 14:16:48 +0100, Piotr Dulik napisał(a):

    > "pogooglałem" trochę za takimi rozwiązaniami, i nic sensownego nie
    > znalazłem.

    Gdybyś znalazł, to producenci PLC na pewno by jes zastosowali.
    Skoro nie znalazłeś, to znaczy, że Twój pomysł jest, jak...
    Sam sobie dopisz.

  • 3. Data: 2014-12-23 16:47:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-23 14:16, Piotr Dulik wrote:
    > Czy są może jakieś
    > gotowe środowiska programistyczne do tego typu aplikacji, żeby nie
    > dłubać wszystkiego w VHDL?

    A znasz jakąś inną rodzinę języków zorientowanych na miliony
    równoległych wątków? Tylko nie mów że logika drabinkowa :)

    > A jeśli się jednak takiego rozwiązania nie stosuje, to z jakich powodów?

    Co potrzebujesz liczyć w tym sterowniku że potrzebne jest przetwarzanie
    równoległe i nanosekundowe czasy reakcji? Podaj zastosowanie, to się
    dopasuje rozwiązanie. IMHO przemysł potrzebuje klepnąc przekaźnikiem co
    kilka minut a nie liczyć równolegle gigabajty kryptografii i sterować
    milionem silników na raz gdzie faktycznie FPGA mogło by się przydać.

  • 4. Data: 2014-12-23 16:54:15
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-23 o 14:16, Piotr Dulik pisze:
    > Taki pomysł z serii dziwnych - zamiast tradycyjnie budować sterowanie
    > urządzenia na jakimś PLC, pomyślałem żeby zastosować płytkę z FPGA, w
    > który wpakowałoby się algorytm sterujący.

    Oczywiście, że da się wpakować w FPGA algorytm sterowania. W ten sposób
    zrobisz automat na FPGA. Ale to nie oznacza, że będziesz miał sterownik
    PLC. Jak spełnisz warunek żeby był programowalny? Chyba nie przez to, że
    go możesz zaprogramować w VHDL? Jeśli zrobisz prosty, programowalny w c
    czy asm, kontroler na procesorze, to też nie oznacza, ze zrobiłeś
    sterownik PLC. Nawet jeśli zrobisz mu I/O na 24V.
    Kiedyś zrobiłem klientowi prosty automacik na GALu. To chyba nie
    oznacza, że zrobiłem PLC na GALu.
> [...]
    > szeregowo), trudniejsze do skopiowania, użytkownik miałby mniejszą
    > możliwość grzebania tam gdzie nie powinien.

    Ale zaletą PLC jest to, że użytkownik może sobie w nim grzebać. Ja
    uważam za normalne, że klient domaga się kodu źródłowego.

> [...]
    > automatyce (I/O na 24V, obudowa przemysłowa itd.)? Czy są może jakieś
    > gotowe środowiska programistyczne do tego typu aplikacji, żeby nie

    Matlab z Simulinkiem wzbogacony o HDL Coder. Wyjdzie ci dość drogo.

    http://www.bdti.com/InsideDSP/2012/09/05/MathWorks
    "The list price for HDL Coder, now a unified product supporting both
    MATLAB and Simulink, begins at $10,000. MATLAB, along with the
    fixed-point toolbox and HDL Coder, costs approximately $20,000,
    according to Karnofsky. And the pricing for HDL Verifier, also now a
    unified product supporting both MATLAB and Simulink, begins at $3,500."

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2014-12-23 18:02:16
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > klepnąc przekaźnikiem co kilka minut a nie liczyć równolegle gigabajty
    > kryptografii i sterować milionem silników na raz gdzie faktycznie FPGA

    Może chce zrobić sterowanie manipulatorem na iluśtam osiach. Wtedy
    szybkie przetwarzanie jak najbardziej wskazane.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2014-12-23 18:14:59
    Od: Piotr Dulik <p...@g...com.aq>

    W dniu 2014-12-23 16:54, Mario pisze:

    > Oczywiście, że da się wpakować w FPGA algorytm sterowania. W ten sposób
    > zrobisz automat na FPGA. Ale to nie oznacza, że będziesz miał sterownik
    > PLC. Jak spełnisz warunek żeby był programowalny?

    Nie miałem na myśli możliwości swobodnego programowania przez
    użytkownika, raczej nawiązanie do metody budowania układów sterowania
    tak, jak robiło się to >30 lat temu, czyli dedykowana logika na układach
    CMOS/logisterach/przekaźnikach itp. Tyle że mieszcząca się w jednej
    kostce a nie w kilku szafach.

    > Matlab z Simulinkiem wzbogacony o HDL Coder. Wyjdzie ci dość drogo.
    >
    > http://www.bdti.com/InsideDSP/2012/09/05/MathWorks

    Ciekawiło mnie głównie to, czemu tak się NIE ROBI. Twój link dużo
    wyjaśnia ;)

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2014-12-23 18:37:50
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-23 o 18:14, Piotr Dulik pisze:

> [...]
    > tak, jak robiło się to >30 lat temu, czyli dedykowana logika na układach
    > CMOS/logisterach/przekaźnikach itp. Tyle że mieszcząca się w jednej

    No ale robi się takie układy sterowania. Niektórzy producenci maszyn czy
    np. suwnic lub żurawi robią własne sterowniki oparte na jakimś
    mikrokontrolerze. Ale zazwyczaj w automatyce stosuje się sterowniki
    dające się programować w językach zdefiniowanych w IEC-61131. Dlatego,
    bo tego oczekuje klient.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2014-12-23 18:49:40
    Od: Piotr Dulik <p...@g...com.aq>

    > Co potrzebujesz liczyć w tym sterowniku że potrzebne jest przetwarzanie
    > równoległe i nanosekundowe czasy reakcji? Podaj zastosowanie, to się
    > dopasuje rozwiązanie.

    To pytanie było akurat bardziej teoretyczne. Co do czasów reakcji,
    zdarza się że czas cyklu typowego PLC jest za długi i trzeba kombinować
    z dedykowanymi modułami szybkich I/O i różnymi sztuczkami programowymi.
    Ale fakt, takie aplikacje to wyjątki od reguły.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-12-23 18:53:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-23 18:02, Irokez wrote:
    > Może chce zrobić sterowanie manipulatorem na iluśtam osiach. Wtedy
    > szybkie przetwarzanie jak najbardziej wskazane.

    Raczej nie jest to robota dla amatora z powodów wielu, głównie kasy.
    Innymi słowy wykluczam takie zastosowanie.

  • 10. Data: 2014-12-23 18:58:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-23 18:49, Piotr Dulik wrote:
> [...]
    > z dedykowanymi modułami szybkich I/O i różnymi sztuczkami programowymi.
    > Ale fakt, takie aplikacje to wyjątki od reguły.

    Nawet wtedy zabawkowy AVR będzie miał wystarczająco "lepszy" czas
    reakcji. FPGA się nie nada. Głównie z powodu że:

    a) drogi
    b) delikatny
    c) kłopotliwy w programowaniu
    d) śmieszne napięcia wymagające translacji poziomów doczegoś przemysłowego
    e) środowisko do tworzenia waży kilkanascie GB szitu na dysku i nikt nie
    wie dlaczego
    f) sensowne oprogramowanie do debugowania kosztuje majątek, darmowe są
    takie-sobie.

    IMHO nie ma sensu. Potrzebujesz coś szybko - prawdopodobnie najtańszy uC
    załatwi probelm skuteczniej. A jak nie zalatwi - to doszywasz mały CPLD
    i już. Zazwyczaj problemy real-time da się zredukować do trywializmów i
    wyprowadzić poza uC. Reszta w uC.