  • 31. Data: 2016-02-27 13:37:35
    Temat: Re: FPGA z punktu widzenia programisty
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "platformowe głupki" <N...@g...pl> wrote in message
    news:na4ns5$7c9$2@node2.news.atman.pl...
    > ogólnie spiętrzenie idiotyzmów w dzisiejszej rzeczywistości jest wręcz
    > masakryczne... dobrze, że nie zacząłem interesować się C#...

    Mam obawy, że podszedłeś do nauki vhdl jak do nauki języka C/C++.
    A przecież vhdl to opis sprzętu a nie instrukcje sekwencyjne dla procesora.
    Dwa zupełnie inne światy: rezultatem kompilacji (syntezy) vhdl są
    połączenia między przerzutnikami i bramkami w FPGA, rezultatem
    kompilacji kodu w C/C++ są ciągi instrukcji dla procesora, inna inszość.

  • 32. Data: 2016-02-27 13:41:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > vhdl to moim zdaniem język stworzony przez ludzi chorych umysłowo...
    > próbowałem się z nim oswoić, ale nie dałem rady...

    A jak to robiłeś? I czego oczekiwałeś?
    Są narzędzia, które pozwolą Ci "przetłumaczyć" obrazkowe
    rysunki bramek i przerzutników na rozpiskę VHDL, może to
    pomoże aby wypracować Twoją intuicję co do tych języków?

    Ważne jest aby sobie uzmysłowić, że Verilog czy VHDL
    NIE SĄ językami programowania procesorów!!! :-)

    Wiem że to oczywiste dla wielu, ale miałem do czynienia
    z osobą która pomieszała bloki/komponenty i połączenia
    między modułami w VHDL z procedurami i funkcjami
    wołanymi z innych funkcji języka C++.

  • 33. Data: 2016-02-27 13:56:56
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Maciej Sobczak" <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > Rozumiem, ale nie przeszkadza mi to. Interesuje mnie minimalizacja ilości
    > użytych narzędzi, więc to, że wokół Veriloga ich przybywa, nie jest dla
    > mnie argumentem przeciwko VHDL. :-)
    >
    > Wyobrażam to sobie tak, że podobnie jak w przypadku uC, proces wymaga
    > nominalnie dwóch narzędzi: a) translatora, który przerobi źródło w VHDLu
    > na coś, co można b) wgrać do układu. Tak to działa w przypadku popularnych
    > uC.

    Proces wymaga mnóstwo dobrych narzędzi do analizy, symulacji, testowania.
    Nie podchodz do FPGA jak do procesora wykonującego rozkazy z pamięci.
    W FPGA budujesz nowy układ elektroniczny, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    > Szkoda. Więc upraszczamy pytanie: czy jeśli zminimalizujemy zestaw
    > narzędzi do tych dwóch wymienionych powyżej (czyli translator + upload),
    > to zmieścimy się w open-source, czy nie da rady? To jest dość poważny
    > argument przy porównaniach z uC. I nie chodzi o samą cenę nabycia tych
    > narzędzi, tylko o metodę ich rozwoju i filozofię użycia.

    Jeśli w ogóle dokonujesz wyboru pomiędzy FPGA a uC na podstawie
    dostępności narzędzi open source to moim zdaniem zabierasz się
    do sprawy od dupy strony... Najpierw poznaj FPGA, dowiedz się co to,
    jak się to je i czym się to je, zrób jakiś prosty przykład, zasymuluj,
    przetestuj, zoptymalizuj na maksymalne MHz lub na minimalną ilość
    LE a potem się zabieraj za filozofowanie w Twojej konkretnej aplikacji
    co będzie dla Ciebie lepsze.

  • 34. Data: 2016-02-27 15:59:20
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, February 27, 2016 at 1:57:07 PM UTC+1, Pszemol wrote:

> [...]
    > przetestuj, zoptymalizuj na maksymalne MHz lub na minimalną ilość
    > LE a potem się zabieraj za filozofowanie w Twojej konkretnej aplikacji

    Czu FPGA nadają się do sieci neuronowych? W necie można znaleźć
    informacje że uzyskuje się na FPGA przyspieszenie od 4 do 100
    razy, a to spora różnica, bo dla 4 razy to na pewno nie warto
    się bić. Sieci neuronowe to głównie mnożenie macierzy, często
    są to małe macierze i rzadkie, rozmiar np. 10^4 floatów w tym
    99.5% zer.

    Czy np. taki algorytm da się na FPGA zoptymalizować?

    float x = 0;
    for( i=0 ; i<50 ; i++ )
    x += v1[ non_zero[i] ] * v2[ non_zero[i] ];
    return x;

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2016-02-27 18:33:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-27 15:59, M.M. wrote:
    > Czy np. taki algorytm da się na FPGA zoptymalizować?
    > float x = 0;
    > for( i=0 ; i<50 ; i++ )
    > x += v1[ non_zero[i] ] * v2[ non_zero[i] ];
    > return x;

    a) kilkaset wielobitowych multiplekserów
    b) 50 jednostek mnożących
    c) 1 *dupny* sumator równoległy

    Więc da się, ale ta odpowieź jest i tak bezużyteczna bo nie wiadomo co
    dalej z x i czy na pewno znajdziesz fpga o takich parametrach. Dlatego
    bywa że FPGA robi jednak obliczenioa w sposob mieszany:
    równoległo-szegerowy.

  • 36. Data: 2016-02-27 21:04:08
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, February 27, 2016 at 6:34:40 PM UTC+1, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > dalej z x i czy na pewno znajdziesz fpga o takich parametrach. Dlatego
    > bywa że FPGA robi jednak obliczenioa w sposob mieszany:

    Ok, dzięki za odpowiedź. Mogłem się domyślać, że przyspieszenie zależy od
    wielu czynników i bez testów na konkretnym sprzęcie i konkretnej
    implementacji, niewiele da się powiedzieć. A może zapytam jeszcze inaczej: w
    jakich zadaniach uzyskuje się największe przyspieszenie i jakie to są
    różnice względem wielordzeniowego CPU albo GPU? Uzyskuje się czasami
    przyspieszenia rzędu 1tys - 10tys razy?

    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2016-02-27 21:29:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-27 21:04, M.M. wrote:
> [...]
    > implementacji, niewiele da się powiedzieć. A może zapytam jeszcze inaczej: w
    > jakich zadaniach uzyskuje się największe przyspieszenie

    W zadaniach wykazujących silną równoległość w milionach prostych zagadnień.

    > i jakie to są
    > różnice względem wielordzeniowego CPU albo GPU?

    Nie da się na to odpowiedzieć. Pewne zadania są aobsolutnie niemozliwe
    do realizacji na CPU/GPU ze względu na przykład na czas odpowiedzi - nie
    tyle szybko co pewnie. Jeśli sterujesz silnikiem obrabiarki to nie
    niestistotne jak szybkiego peceta wsadzisz - zawsze system operacyjny
    uzna że warto wyłączyć wszystkie taski i zająć się katalogowaniem
    pornoli zamiast odczytem stanu krańcówki. FPGA stosujesz tam gdzie masz
    od groma prostych operacji. Najprostszym przykładem jest analiza obrazu
    per pixel. Miliony pixeli - miliony równoległych wątków o prostych
    zadaniach.

    > Uzyskuje się czasami
    > przyspieszenia rzędu 1tys - 10tys razy?

    Wstaw dowolną liczbę i pewno się takie porównanie trafi.

    Zamiast dopytywać - weź sobie jakąś płytke ewaluacyjną z xilinxem albo
    alterą (DE1 np). Znajdziesz duzo przykładow. Poczujesz. Dyskutowanie o
    tym czy kangur jest lepszy od autobusu jest nie na miejscu.

  • 38. Data: 2016-02-27 22:24:59
    Od: RW <b...@g...pl>

    On Mon, 22 Feb 2016 14:30:02 -0800, M.M. wrote:

    > Jeden producent na pewno nie. Jakby robiło kilku, to byśmy przynajmniej
    > wiedzieli, że każdy swoje starał się zrobić jak najlepiej. Nie
    > ciągnijmy,
    > nie ma, to nie ma.

    Ten koles gada "do rzeczy": http://stackoverflow.com/a/22082528/59557

    RW

  • 39. Data: 2016-02-27 23:10:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    > Zamiast dopytywać - weź sobie jakąś płytke ewaluacyjną z xilinxem albo
    > alterą (DE1 np). Znajdziesz duzo przykładow. Poczujesz. Dyskutowanie o tym
    > czy kangur jest lepszy od autobusu jest nie na miejscu.

    Też mam takie wrażenie że koledzy domyślają się, że FPGA
    "to taki CPU tylko szybszy" i pytają ile razy szybszy...
    Tymczasem FPGA to zupełnie inny zwierzaczek i cieżko porównać.

  • 40. Data: 2016-02-27 23:42:33
    Od: RW <b...@g...pl>

    On Sat, 27 Feb 2016 16:10:29 -0600, Pszemol wrote:

> [...]
    >
    > Też mam takie wrażenie że koledzy domyślają się, że FPGA "to taki CPU
    > tylko szybszy" i pytają ile razy szybszy... Tymczasem FPGA to zupełnie

    FPGA nie ma problemow ktore sa zmora oprogramowania low-latency na PC, np.
    to ze kiedy komputer PC siedzi i czeka na sygnaly z zewnatrz, to kod ktory
    mialby na nie reagowac moze zostac wypchniety z cache CPU do pamieci.

    RW