  • 211. Data: 2018-11-06 09:24:53
    Temat: Re: Elektryki gorsze czy lepsze dla środowiska
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 6 Nov 2018 09:12:06 +0100, J.F.

    > No wlasnie w cenie 1kWh znaczniej, chyba,
    > ze ktos ma dobrą 2-ga taryfe.

    Albo pompę ciepła -- choćby klimatyzator. :P Moi staruszkowie grzeją 120m2
    domu multisplitem i jest taniej niż drewnem, węglem czy gazem. Wyprzedzając
    pytanie, koszt instalacji 16k, czyli tyle co podpięcie gazu (o ile w ogóle
    jest) z zakupem kotła. Tyle tylko że grzanie bezpośrednio powietrza, ale
    jakoś specjalnie tego nie czuć, pomimo że dom parametrami z 2008.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 212. Data: 2018-11-06 09:29:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Nov 2018 22:33:26 +0100, J.F.

    > Ale wiesz:
    > -jesli cena u nich byla niska, bo zainstalowali za duzo i zrobila sie
    > nadprodukcja
    > -jesli wczesniej doplacali do instalacji

    Dopłacali, bo lepsze to niż rozwijanie elektrowni węglowych pod szczyt
    zapotrzebowania, by potem kotłowały jałowo jak nie ma zapotrzebowania.
    Dlatego też tak istotne jest przestawienie się na grzanie w nocy, jak i
    ładowanie wtedy samochodów -- to też by wyrównało zapotrzebowanie.
    Przynajmniej by energia nie szła w gwizdek.

    > ... to niie ma co narzekac, ze u nich taniej,
    > tylko sie trzeba cieszyc, ze oni nam doplacili :-)

    Nie ma się z czego cieszyć, oni letni peak mają
    zabezpieczony -- a my znowu w czarnej dupie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 213. Data: 2018-11-06 09:35:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 listopada 2018 09:12:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > No wlasnie w cenie 1kWh znaczniej, chyba, ze ktos ma dobrą 2-ga
    > taryfe.
    Jeśłi wezmiesz pod uwagę że latem same opłaty stałe przy gazie to 30-40zł to cena 1kW
    do podgrzania wody wyjdzie drooogo. Ale jak gaz słuzy równiez do CO zimą to tych
    opłat latem nie unikniesz
    Moi lokatorzy maja gaz tylko do gotowania i nawet jak zużyją 1m3 to płacą ok 30zł/mc
    Tak chcą tak mają, proponowałem im żeby indukcje kupili ale nie chcą.

    > Ale biorac pod uwage ze podgrzanie pradem tych 18m3, nawet w 1
    > taryfie, kosztuje razem umiarkowanie duzo, ok 250 zl/mc, to
    > oszczednosci z gazu sa ograniczone.

    Marek pisał o 9m3 jeśli coś nie przegapiłem

  • 214. Data: 2018-11-06 10:49:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Mon, 5 Nov 2018 22:33:26 +0100, J.F.

> [...]
    >ładowanie wtedy samochodów -- to też by wyrównało zapotrzebowanie.
    >Przynajmniej by energia nie szła w gwizdek.

    Cos w tym jest, tylko czym potem w nocy swiecic latarnie, poruszac
    pociagi itp.
    Troche tych weglowych musimy miec (lub gazowych, atomowych ... bo
    wodne to nie u nas).

    I dopoki jest nocny zbyt odpowiednio wysoki, to nie jest calkiem zle.

    No chyba, ze sie zmieni, i bedziesz mial droga nocną taryfe :-)
    A u nas takze drogą zimową i pochmurną :-)

    >Nie ma się z czego cieszyć, oni letni peak mają
    >zabezpieczony -- a my znowu w czarnej dupie.

    W sumie to mamy zabezpieczony, chyba ze za duzo elektrowni wylaczymy.
    No i mamy drugie zrodlo u szkopow ... oni drogo ogniwa instalowali, a
    my tanio prad kupimy :-)

    J.

  • 215. Data: 2018-11-06 10:55:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 6 Nov 2018 09:12:06 +0100, J.F.

    >Albo pompę ciepła -- choćby klimatyzator. :P Moi staruszkowie grzeją
    >120m2
    >domu multisplitem i jest taniej niż drewnem, węglem czy gazem.

    Znajomy ma i twierdzi, ze taniej nie jest ...

    >Wyprzedzając
    >pytanie, koszt instalacji 16k, czyli tyle co podpięcie gazu (o ile w
    >ogóle
    >jest) z zakupem kotła.

    Ale wiesz - pompa jest na lata, piec na lata, a podpiecie gazu na
    wiecznosc :-)

    Co prawda mowia ludzie, ze pompa wlasciwa w pompie tania, wiec nie ma
    sie co bac awarii.

    Ale skoro jest pompa ... to teraz jeszcze generator na gaz postawic
    :-)
    A na lato solary na dachu

    J.

  • 216. Data: 2018-11-06 12:01:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 6 Nov 2018 10:55:23 +0100, J.F.

    > Znajomy ma i twierdzi, ze taniej nie jest ...

    No to nie wiem jak mu to wychodzi. Przy mieszanej (1/2T) taryfie u mnie
    wychodzi średnio 0,47 zł brutto /kWh (a domu pradem nie grzeję), a przecież
    można grzać w większości w 2T (u mnie 0,35 brutto) -- przy mizernym COP=2,5
    (a wiadomo że jest więcej) już wychodzi mniej niż przeciętna cena za kWh z
    gazu na poziomie 0,24 zł.

    > Ale wiesz - pompa jest na lata, piec na lata,
    > a podpiecie gazu na wiecznosc :-)

    Nie no, zawsze można zrezygnować z gazu. ;P

    > Co prawda mowia ludzie, ze pompa wlasciwa w pompie tania,
    > wiec nie ma sie co bac awarii.

    Ano. Mój chiński badziew ON/OFF (z kompresorem SANYO), który sam
    instalowałem, wisi już 10 rok. I działa, bez serwisu. Znaczy zawołałem
    majstrów żeby mi czynnik dobili, ale ubytek był minimalny, co mnie deczko
    zaskoczyło po 8 latach (no i w świetle tego, że sam instalowałem -- a to
    nie był model P&P). Chłodzi, grzeje jak trzeba, jednostka zewnętrzna
    sterczy na elewacji w "buszu" (więc czysto nie jest) bez okapu dachowego
    (wiec leje się na nią deszcz) i nawet nie zardzewiała. Do rur się nie raz
    juz jakiś dzięcioł dobierał i inne ptaszyska (w celu wydziobania pianki).
    ;) Także zdecydowanie mniej opieki to wymaga niż np. kocioł gazowy.

    > Ale skoro jest pompa ... to teraz jeszcze generator
    > na gaz postawic :-) A na lato solary na dachu

    Powielanie źródeł jest bez sensu. Podobnie jak powielanie silników w
    samochodzie hybrydowym. :P To się nie kalkuluje zwyczajnie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 217. Data: 2018-11-06 12:54:20
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-11-01 o 10:45, Myjk pisze:

    > Nadal jednak są tu pewne niedociągnięcia w analizie, albowiem za podstawę
    > emisji przy produkcji autor przyjął auto spalinowe tj. razem z ICE,
    > skrzynią biegów czy bakiem, a potem do elektrycznego doliczył "bak" w
    > postaci baterii. Porównanie nie uwzględnia także wielu innych aspektów w
    > których elektryki przeważają, tj. bezpośredniego wpływu na ludzi. No ale i
    > tak warto zerknąć bo wiele mitów o szkodliwości elektryków, tak chętnie
    > powielanych (jak w przypadku DPFa) jest rozwiązane.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    Co to jest "rozwiązanie mitu"?

  • 218. Data: 2018-11-06 14:36:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 listopada 2018 09:12:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > No wlasnie w cenie 1kWh znaczniej, chyba, ze ktos ma dobrą 2-ga
    > taryfe.

    Chyba każdy może mieć
    A warto mieć

  • 219. Data: 2018-11-06 17:52:49
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 05-11-2018 o 23:03, Marek S pisze:

    > Mogło i tak być.
    > Do dziś mam stary przepływowy podgrzewacz wody o jakiejś dużej mocy.
    > Mogę zrobić eksperyment: odłączyć kocioł, skierować wodę do podgrzewacza
    > i pomierzyć ile prądu zostanie pobrane gdy np. 2 piętra wyżej odkręcę
    > zawór i zaczekam aż pojawi się ciepła woda. Na tej podstawie można sobie
    > coś tam estymować jeśli chcesz.

    A nie lepiej po prostu porównać cenę kWh na rachunku?
    Energię dostarczyć trzeba taką samą, sprawność gazówki pewnie
    drastycznie nie różni się od sprawność elektryka.

  • 220. Data: 2018-11-06 17:54:50
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 06-11-2018 o 10:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup
    > Tue, 6 Nov 2018 09:12:06 +0100, J.F.

    > Znajomy ma i twierdzi, ze taniej nie jest ...

    No właśnie - ja za grzanie gazem (ale nadmuchowo) płacę ok. 190 zł
    miesięcznie (rozłożone na 12 miesięcy).

    Ile wychodzi multisplitem?