    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryczność a środowisko
    Date: Wed, 13 Dec 2017 21:24:10 +0000 (UTC)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Dziś trochę OT. Chciałbym Was podpytać co wiecie i co sądzicie na temat
    > masowego przechodzenia na elektryczność?

    Co wiem? Niewiele. Co sądzę? Że:

    1. Elektrownia spali paliwo dużo wydajniej i czyściej (stać ją na lepsze
    filtry), niż np. samochód.

    2. Baterie trzeba produkować, składować, utylizować... czy to jest takie
    czyste, to już nie wiem.

    > Nie interesowałem się tematem dopóki nie zaczęły zewsząd docierać
    > sprzeczne informacje. UE lamentuje na temat tego jak niewiele brakuje
    > nam do przeciążenia sieci energetycznej,

    UE wymusiło RoHS, ignorując chociażby używanie mazutu na okrętach, więc
    kiepski to wyznacznik...

    > a już w szczególności w perspektywie likwidacji elektrowni atomowych w
    > niektórych krajach.

    Bardzo zły pomysł. Fobia przed atomem IMO nie jest uzasadniona.

    > No i wtedy najpierw ograniczono moce żarówek, wprowadzono świetlówki
    > energooszczędne wszelkiej maści.

    Żarówki, które kosztują 10x tyle, a ich produkcja też zanieczyszcza
    środowisko. Przekręt i tyle, ktoś na tym po prostu zarobił.

    > - Donosi się, że teraz samochody mają być elektryczne.

    Niech będą. Wiesz ile pali mój samochód podczas drogi z pracy do domu
    (4km, godzina drogi, z czego może 15 minut faktycznej jazdy)? No, a
    elektryczny jak stoi, to nie pali :)

    Z drugiej strony w benzyniaku ogrzewanie mamy za darmo, w elektryku nie.

    IMO przyszłość (najbliższa) to hybrydy. Ja, na przykład, nie mam czasu ani
    garażu, żeby ładować samochód co noc. Chcę zatankować raz na jakiś czas (3
    minuty na stacji po drodze) i jeździć. Pełny elektryk mi tego nie
    umożliwi, hybryda tak.

    Kolejna sprawa to to, że paliwo wcale nie musi być drogie. Jest drogie
    przez akcyzę. Diesle technicznie mogą jeździć na oleju ze spalania frytek,
    ale wtedy rząd nie dostanie swojego haraczu, więc się zabrania. Kwestia
    czasu, jak rząd tak samo położy łapę na prądzie do ładowania elektryków,
    który będzie 10x droższy niż prąd do użycia w domu. To że nie da się tego
    wykryć inspekcją baku nic nie zmieni. Będą takie kary, że nikt nie będzie
    ryzykował.

    > - W nowym budownictwie rezygnuje się z gazu na rzecz elektryczności.

    I dobrze. Mam wrażenie że więcej jest wypadków z powodu wybuchu gazu (bo
    ktoś sobie dętką obszedł licznik) niż pożarów z powodu awarii instalacji
    elektrycznej... poza tym instalacja elektryczna i tak musi być, więc niech
    chociaż gaz zniknie.

    > - Ponoć energia potrzebna do wyprodukowana żarówki energooszczędnej jest
    > wyższa niż zwykła żarówka + koszt oświetlania nią.

    W to wierzę. Dlatego tak jak jestem przeciwny teoriom spiskowym, tak
    uważam, że zakaz żarówek to jeden z wielu unijnych przekrętów.

    > Czy syf z rur wydechowych mniej zanieczyszcza środowisko niż obecne
    > elektrownie (pomnożone pewnie przez 5 bo wzrośnie drastycznie
    > zapotrzebowanie na prąd moim zdaniem) wraz z fabrykami akumulatorów,
    > składowaniem zużytych akumulatorów i żarówek energooszczędnych
    > zawierających dużo więcej chemii niż zwykłe?

    Myślę że nie. DPFa możesz sobie wyciąć, filtra w kominie elektrowni już
    nie (chociaż jak odpowiednio dasz w łapę, to pewnie też)...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]